جمعه، 31 فروردین 1403

واکسن آنفلوانزا برای چه افرادی اثربخش تر است/ آنهایی که به تخم مرغ حساسیت دارند واکسن آنفلوانزا نزنند

واکسن آنفلوانزا برای چه افرادی اثربخش تر است/ آنهایی که به تخم مرغ حساسیت دارند واکسن آنفلوانزا نزنند
یک فوق تخصص بیماریهای عفونی کودکان می‌گوید: تزریق واکسن آنفلوانزا در کودکان تا ۷۰ درصد از ابتلا به آنفلوانزا پیشگیری می‌کند و تزریق این واکسن بیشتر برای کودکان ۶ تا ۱۸ ماه توصیه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پزشکی، دوره غیر عارضه دار و متعارف ماری تبدار، 2 تا 4 روز است و اگرچه سرفه ممکن است برای مدت طولانی تری ادامه یابد؛دوره کمون بسته به میزان ویروس تلقیح شده بین 18 تا 72 ساعت است و معمولاً یک روز قبل از شروع بیماری، دفع ویروس آغازمی ­شود و حداکثر احتمال سرایت در سه روز اول بیماری روی می دهد

بنا بر این گزارش، میزان دفع ویروس هفت روز پس از شروع نشانه ها، کاملاً کاهش می­یابد، البته مدت سرایت بیماری در برخی موارد خصوصاً در شیرخواران و افراد با نقص ایمنی طولانی تر است و عوارض آنفلوانزا به‌طور شایع در افراد مسن، کودکان خصوصاً درکودکان کم سن و افراد مبتلا به بیماری­های زمینه­ای و همچنین در خانم­های باردار رخ می­دهد.

واکسن هایی که اکنون علیه آنفلوانزا در دسترس هستند ،استفادۀ سالانه از آنها در جمعیت­های هدف، بهترین راه پیشگیری از بیماری­های شدید ثانویه به آنفلوانزا است و توصیه برای تجویز واکسن آنفلوانزا افزایش یافته است. هرکسی که می­خواهد شانس ابتلا به آنفلوانزا را کاهش دهد، می­تواند واکسینه شود. با این وجود گروه های پرخطر باید در اولویت قرار گیرند به ویژه وقتی که کمبود واکسن وجود دارد.

واکسن­های غیرفعال شامل ویروس غیرعفونی و کشته شده­اند؛ بنابراین نمی­توانند عفونت آنفلوانزای فعال ایجاد کنند و این واکسن ها در کودکان حدود 70% محافظت ایجاد می کنند.

خطر ناشی از تزریق واکسن کمتر از ابتلا به خود آنفلونزاست

شایع­ترین تظاهرات همراه با واکسن شامل تب و علائم ناحیه تزریق است ؛لذا خطرات کلی ناشی از واکسن کمتر از خطرات ناشی از ابتلای به آنفلوانزاست و از آنجا که این واکسن در تخم مرغ تهیه می­شود، کسانی که دچار واکنش ازدیاد حساسیت به تخم مرغ هستند، نبایداین واکسن را استفاده کنند.

همچنین  کودکان 6 ماه تا 18 ساله طبق آخرین توصیه ها کاندید دریافت واکسن آنفلوآنزا میباشند(گروه های پرخطر و کودکان زیر 5 سال در اولویت هستند).با توجه به اینکه کودکان کمتر از 6 ماه نمیتوانند واکسن دریافت کنند،توصیه شده افرادی که از این کودکان مراقبت میکنند واکسن دریافت کنند.(البته شیرخواران مادرانی که واکسن آنفلوآنزا را در دوره بارداری دریافت کرده اند  آنتی بادی محافظت کننده را در چند ماه اول زندگی خواهند داشت).

لازم به ذکر ا ست : واکسیناسیون آنفلوآنزا سالانه یکبارو قبل از شروع فصل آنفلوآنزا انجام میشود(حداقل 2 هفته برای تولید آنتی بادی وقت لازم است گرچه توصیه میشود  به محض عرضه شدن واکسن در آواخر تابستان یا اوایل پاییز  واکسیناسیون صورت پذیرد).

مقدار ودز تجویزی واکسن در سنین مختلف بصورت زیر میباشد:

6ماه تا 3 سال: نصف ویال به‌صورت عضلانی

بالای 3سال: یک ویال کامل به‌صورت عضلانی

دو دز واکسن با حداقل یک ماه فاصله برای ایمن سازی اولیه کودکان زیر 9 سالی که برای اولین بار واکسن آنفلوآنزا دریافت میکنند توصیه شده است.این کودکان از سال بعد همان یک دز واکسن سالانه را دریافت خواهند  کرد.

گرد آورنده :دکتر مجتبی کمالی اقدم فوق تخصص بیماریهای عفونی کودکان

 

انتهای خبر/
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.