پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رییس هیئت عالی نظام پزشکی: وزارت بهداشت با اعتماد به سازمان می تواند به وظایف خود به درستی عمل کند

رییس هیئت عالی نظام پزشکی: وزارت بهداشت با اعتماد به سازمان می تواند به وظایف خود به درستی عمل کند
رییس هیئت عالی نظام پزشکی ایران با بیان اینکه شورای عالی سازمان نظام پزشکی با رای مستقیم و غیر مستقیم جامعه پزشکی نمایندگی این قشر عظیم را بر عهده می گیرد، گفت: اگر شورای عالی وظایف خود را به خوبی انجام دهد، این نمایندگی را به درستی بر عهده گرفته است. خوشبختانه در دوره اخیر هرچند که عده ای از انتخاب محروم شدند اما اعضا با شرایط مساعدتری انتخاب شدند و در مجموع می توان گفت نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند.

دکتر محمد بیات در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به سمت های دولتی برخی از اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: این کار، پدیده ای دوگانه است که هم می تواند مثبت و هم منفی باشد. مثبت از این نظر که با داشتن ارتباط و شناخت  لازم، می توانند برخی از وظایف را به نتیجه رسانده و امکاناتی را دریافت کنند و صدای خود را به گوش مسئولان برسانند. منفی از این منظر که منجر به نوعی کاهش وقت گذاری و محدودیت در ابراز نظرات و فعالیت ها می شود که بسته به شاکله شخصیتی و شرایط عمومی کشور می تواند متفاوت باشد. اما در مجموع همکاری ها مناسب است.

وی با بیان اینکه طبق قانون مصوب سازمان نظام پزشکی تعیین تعرفه ها بر عهده سازمان است، اظهار داشت: متاسفانه در برنامه پنجم توسعه این حق گرفته شد و اگر در برنامه بعدی هم این حق گرفته شود، سازمان نمی تواند کاری انجام دهد. در این زمینه یکی از وظایف شورای عالی و سازمان نظام پزشکی، استیفای این حق است.

بیات با گلایه از اینکه این کار نوعی بی اعتمادی را به جامعه پزشکی نشان می دهد، تصریح کرد: مسئله این نیست که چه کسی تعیین تعرفه ها را بر عهده گیرد بلکه باید طور دیگری به موضوع نگریسته شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام پزشکی نقش نظارتی  ندارد، افزود: در این زمینه نظارت بر درمان بر عهده اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت است سازمان باید 1- به شکایات رسیدگی کند که به خوبی و با وسواس این کار را انجام می دهد و 2- باید روابط میان پزشکان را تنظیم کند که در این خصوص هم آن چه در توان دارد، انجام می دهد و مشکل حادی درون سازمان و جامعه وجود ندارد.   

رییس انجمن جراحان دهان، فک و صورت ایران با بیان اینکه سازمان تنها نقش رسیدگی به شکایات دارد و نظارت بر عهده وزارت بهداشت است، اذعان داشت: در حال حاضر این نظارت به بهترین وجه انجام می شود و تلاش می شود تا حق مردم و پزشکان بدرستی رعایت شود. گرچه اعتقاد دارم بهترین ارگان برای رسیدگی به تخلفات، سازمان نظام پزشکی است اما اگر دولت این حق را از سازمان بگیرد، وضعیت بهتر از این نخواهد شد. وزارت بهداشت با اعتماد به سازمان می تواند به وظایف خود به درستی عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه با کلمه رشوه موافق نیستم، تصریح کرد: شئونات جامعه پزشکی و حفظ شان و منزلت جامعه شریف پزشکی بالاتر از این مسائل است. باید با پزشکان تعامل شود چرا که اکثریت قریب به اتفاق آن ها شریف هستند و به وظایف خود برای جلوگیری از تخلفات به خوبی عمل می کنند.

وی ادامه داد: آمارها نشان از آن دارد که از بیش از 90 درصد اتفاقاتی که می توانست به خلاف ختم شود، کاهش یافته و این مهم را می توان به علت همکاری وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و اداره نظارت بر درمان  و جامعه شریف پزشکی تلقی کرد.     

بیات خاطرنشان کرد: اگر سازمان بتواند در آینده نقش نمایندگی خود را در جامعه پزشکی به خوبی ایفا کند و پزشکان همکاری لازم را با سازمان نظام پزشکی داشته باشند، نه تنها به نفع مردم و جامعه پزشکی خواهد بود بلکه اداره امور سلامت جامعه توسط مسئولان راحت تر خواهد بود.

وی در پایان گفت: اینکه مرتب یکدیگر را دچار فرسایش  کرده و انتقاد غیر منصفانه کنیم، مشکلی حل نخواهد شد. حرکت خوبی پس از سالها در کشور انجام شده و سازمان  و جامعه بزشکی هم بهترین همکاری را کرده است باید این روند ادامه یابد تا بسیاری از مشکلات رفع شود.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.