پنجشنبه، 9 فروردین 1403

پژوهش در حوزه پزشکی مصون از خطاهای استراتژیک اخلاقی است

پژوهش در حوزه پزشکی مصون از خطاهای استراتژیک اخلاقی است
​رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به آسیب شناسی هایی که در حوزه پژوهشی وجود دارد ، گفت : شاکله علمی کشور بخصوص در حوزه پزشکی سالم است و مقالات و کارهای پژوهشی آن از اصالت برخوردار بوده و مصون از خطاهای استراتژیک اخلاقی ​است
 

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در دوازدهمین جشنواره پژوهشی بیمارستان سینا که امروز 30 آذرماه در مرکز همایش های بیمارستان سینا برگزار شد با بیان این که  یک آسیب شناسی در حوزه پژوهشی وجود دارد و آن برچسب زنی است؛ اذعان داشت: باید مراقب باشیم شاکله محققین ، پژوهشگران و اساتید دانشگاه مورد هجمه قرار نگرفته و به آن برچسب زده نشود.

وی با اشاره به این که  حدود 58 مقاله از جامعه علمی کشور استخراج و نشان داد که مشکلاتی دارد ، افزود :  این تعداد در مقابل کل مقالاتی که در کشور توزیع می شود عدد ناچیزی است اما باید مراقب باشیم این برچسب به جامعه علمی ایران زده نشود .

وی با تاکید بر این که شاکله علمی کشور بخصوص در حوزه پزشکی سالم است  ادامه داد : مقالات و کارهای پژوهشی  در حوزه پزشکی از اصالت برخوردار بوده  و مصون از خطاهای استراتژیک اخلاقی است  لذا باید مراقب باشیم تا برچسب زنی به جامعه پزشکی کشور تسری و تعمیم نیابد.

زالی با اشاره به این موضوع که جامعه پزشکی با نجابت کار کرده  و متانت علمی را سرلوحه کار خود قرار داده است ، تصریح کرد : باید تهدید برچسب زنی را به فرصت تبدیل کنیم و نه بزرگ نمایی و نه تفریط نسبت به این موضوع را نمی پسندیم ؛  البته باید بدانیم این موضوع مختص جامعه ایران نیست ولی باید مراقب باشیم  تا موجب یاس و ناامیدی و کاهش سرعت شتاب علمی بویژه در حوزه پزشکی نباشد.

رییس کل نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در هزاره سوم همه گسترش علمی و پژوهشی کشور منوط به مقالات نیست؛ خاطرنشان کرد : مواردی هم وجود دارد که در آنها نسبت به دنیا عقب هستیم که مهمترین بخش آن تبدیل ایده به محصول ا ست

وی با اشاره به  مباحث مراکز فناوری و رشد ، پارک های فناوری ، ابداعات داخل مراکز فناوری و بحث شرکت های زایشی و شرکت های سرمایه گذار خطر پذیر که امروز یکی از شاخص های مهم محسوب می شود، اذعان داشت :  این ها مواردی است که کمتر با آن برخورد داشته ایم و توجه زیادی به آن ها نشان داده نشده واگر مراقبت ها انجام نشود در سال های آتی از این شاخص ها عقب می مانیم .

زالی  با بیان این که شرکت های دانش بنیان فرصت خوبی برای فعالیت اعضای علمی است ، اظهار داشت :  گرچه مشکلات بوروکراتیک و نبود زیرساخت های لازم را داریم اما این شرکت ها  بستر خوبی برای تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی محصولات پژوهشی است .

وی با بیان این که نگاه دولتمردان به بودجه های پژوهشی باید سخاوتمندانه باشد ،گفت : بودجه کشور در حوزه پژوهش در خور توجه نبوده وتنها بخش قلیلی از بودجه های کشور به حوزه پژوهش تعلق می گیرد .

وی با اشاره به این که کره جنوبی در سال 2014  بالاترین رتبه را به عنوان نوآورترین کشور کسب کرد افزود:  در آن سال چهار درصد تولید ناخالص داخلی کره جنوبی به نوآوری و پژوهش اختصاص یافته بود و در همان سال میزان بهره وری ما از تولید ناخالص داخلی چهار دهم درصد بود.

به گفته رییس کل سازمان نظام پزشکی اکنون متوسط کشورهایی که از تولید ناخالص داخلی بخشی را به پژوهش گسیل

می دارند ؛ سه درصد  است که این عدد در ایران بین 9دهم تا 6دهم درصد است که باید به آن توجه شود .

وی همچنین به گسترش و ممارست کار تیمی اشاره کرد و بیان داشت : باید افراد را تشویق و ترغیب به انجام کارهای تیمی و استفاده از خرد جمعی کنیم که البته وزارت بهداشت هم برای کار تیمی شاخص هایی را در نظر گرفته است .

زالی در پایان سخنان خود به گسترش مطالعات جمعیتی گروهی با توجه به تغییر سیمای بیماری ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت :در این زمینه کارهایی انجام شده اما باید بیشتر روی آن متمرکز شویم ضمن آن که مشارکت بخش خصوصی در حوزه پژوهش نیز بسیار اندک است و باید کاری کنیم تا باب جدیدی برای مشارکت عام المنفعه به منظور حضور خیرین نیز ایجاد شود.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.