پنجشنبه، 9 فروردین 1403

فقدان اقتدار صنفی نقش آفرینی نظام پزشکی را محدود کرده است

فقدان اقتدار صنفی نقش آفرینی نظام پزشکی را محدود کرده است
فعالان عرصه سلامت معتقدند با توجه به ماهیت کار گروه پزشکان و خدمت‌رسانی این قشر در لحظات حساس و ارتباط مستقیم با مردم و تأثیرگذاری بالای آنها در جامعه لازم است انتخابات نظام پزشکی با حضور فعال پزشکان برگزار شود تا نظام پزشکی بتواند در اجرای وظایف خود سریع‌تر عمل کند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی ، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران طبق قانون تشکیل آن سازمانی است مستقل و دارای شخصیت حقوقی که به منظور تحقق بخشیدن به اهداف و انجام وظایف مقرر در این قانون تشکیل شده است.

برخی از اهداف سازمان نظام پزشکی عبارتند از تلاش جهت پيشبرد و اصلاح امور پزشكی، مشاركت برای ارتقای سطح دانش پزشكی، حفظ و حمايت از حقوق بيماران و حقوق صنفی شاغلان حرفه پزشكی که با توجه به این اهداف وظایف و اختیاراتی برای این سازمان  تعریف شده است و بر اساس آن تمامی اتباع ايرانی پزشك، دندانپزشك، دكتر داروساز و متخصصين و دکترای علوم آزمایشگاهی (حرفه ای یا متخصص ) تشــخيص طبی و لیسانسیه های پروانه دار گروه پزشــكی به استثنای گروه پرستاران می توانند عضو این سازمان باشند.

رئیس كل ســازمان بالاترين مقام اجرايی، اداری و مالی و نماينده قانونی سازمان در تمامی مراجع با حق توكيل به غير و يا نماينده وی است و در حدود مصوبات مجمع عمومی و شــورای عالی و مقررات و ضوابط مربوط دارای اختيار كامل اســت كه از طرف مجمع عمومی از بين منتخبين هيأت مديره سراســر كشور برای مدت چهار سال انتخاب و برای صدور حکم به رئيس جمهور معرفی می شود.

فرآیند ثبت نام داوطلبان هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی کشور از 14 لغایت 20 خرداد ماه انجام و انتخابات نظام پزشکی در تاریخ 30 تیرماه جاری برگزار خواهد شد.

فعالان عرصه سلامت معتقدند با توجه به ماهیت کار گروه پزشکان و خدمت‌رسانی این قشر در لحظات حساس و ارتباط مستقیم با مردم و تأثیرگذاری بالای آنها در جامعه لازم است انتخابات نظام پزشکی با حضور فعال پزشکان برگزار شود تا نظام پزشکی بتواند در اجرای وظایف خود سریع‌تر عمل کند.

تب انتخابات

 

سالیان درازی است که با نزدیک شدن به انتخابات هیأت مدیره نظام پزشکی های سراسر کشور و به طبع آن شورای عالی و رئیس کل سازمان تنور مناظره ها، تبادل نظرها و ارائه نقطه نظرات پیرامون ابعاد مختلف حوزه سلامت، جایگاه سازمان نظام پزشکی، نقد عملکرد ارکان سازمان، علل بی تفاوتی جامعه پزشکی به سرنوشتشان، لزوم تغییر و تحولات عمیق در ابعاد ساختاری و رفتاری سازمان، معیارهای انتخاب شوندگان و غیره، گرم و گرمتر می شود و با گذشت اندک زمانی از این ایام به یک باره همه چیز به سردی و خاموشی می گراید.

 

دکتر محسن مصلحی دبیر شورای عالی نظام پزشکی در خصوص انتخابات پیش روی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: در سال های فی مابین دو انتخابات، مطالبه گری جامعه پزشکی از سازمان نظام پزشکی عمدتاً به توقع آنان برای اظهار وجود و واکنش رسانه ای و اجتماعی سازمان نظام پزشکی در موارد خاص معطوف می شود .

 

وی افزود : بنابراین به هیچ وجه شاهد یک رویه منسجم و مستمر نقادی و پرسشگری جهت تقویت نقش سازمان و حوزه های مختلف و پاسخگویی مسئولانه آن نبوده و احتمالاً نخواهیم بود.

 

وی با اشاره به اینکه در مقطع کنونی که حجم انبوهی از مطالب به روش های مختلف منتشر و احتمالاً مانند سال های گذشته جامعه پزشکی به واسطه بمباران اطلاعات موسمی مقداری حساس و یا دچار سردرگمی می شود ، ادامه داد : امیدوارم با تشکیل هیأت مدیره ای  کارآمدتر و پیرو آن تشکیل مجمع عمومی با کیفیت بالاتر شاهد انتخابات اعضای شورای عالی حرفه ای تر و نیز رئیس کلی با قابلیت های مورد نیاز شرایط فعلی باشیم تا به امید خدا نسبت به آسیب شناسی منطقی و کارشناسانه وضعیت موجود اقدام و سپس با ارائه برنامه عملیاتی مناسب برای برون رفت از وضعیت موجود و تعالی حوزه سلامت و ارتقاء همه جانبه وضعیت جامعه پزشکی گام برداریم.

تلاش برای مشارکت حداکثری پزشکان

سازمان نظام پزشكی در نيم قرن فعاليت خود كه با فراز و نشيب های بسیاری همراه بوده است ، علی رغم شايستگی ها ، توانمندی ها و قابلیت های بی شمار جامعه پزشکی به دليل فقدان انسجام اراده و اقتدار صنفی قادر به نقش آفرينی و تأثيرگذاری جدی در سياستگذاری سلامت كشور نبوده است.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این مطلب که اگرچه دلسردی و بی انگیزگی همکاران جهت شرکت در انتخابات دارای علل متعدد است ، تصریح کرد : آحاد جامعه پزشکی باید با تقویت روحیه امید به آینده و پرهیز از تخریب دیگران بر اهمیت و ضرورت این مشارکت با روش های مختلف و ذکر دلایل متعدد به منظور حضور حداکثری همکاران خود تلاش کنند.

مصلحی با اشاره به تشویق و ترغیب همکارانی که دغدغه و توانایی پیگیری مشکلات حوزه سلامت و مطالبات جامعه پزشکی را دارند، گفت : یکی از نواقص عمده و دلایل عدم توفیق در تشکیل نهادهای مؤثر و کارآمد در سازمان نظام پزشکی این است که تعداد زیادی از همکاران توانمند و خوش فکر به دلایل مختلف حاضر به حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا نیستند که باید برای این نقیصه چاره ای جدی اندیشید.

به گفته وی منطق و تجربه ثابت کرده است که هر زمان سازمان نظام پزشکی دچار سیاست زدگی شده، لطمات زیادی را متحمل گشته و سالها تاوان آن را پرداخت نموده است.

عملکرد منفعلانه و جناح بندی های سیاسی

آنچه مسلم است ارکان سازمان نظام پزشکی برای انجام وظایف و مأموریت های خود در قبال مردم و جامعه پزشکی باید طیف ها و سلایق سیاسی مختلف را در خدمت بگیرند نه آنکه سازمان در خدمت جناح های سیاسی قرار گیرد.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد : نگاهی به جناح بندی ها و قطب های مختلف تشکیل شده در ایام انتخابات در طی سال های گذشته نشان می دهد که متأسفانه وزن لابی گری، سهم خواهی رشته ای، جغرافیایی، قومیتی، تخریب و پوپولیسم نسبت به وزن بررسی برنامه افراد و گروه های مختلف، ، بررسی سوابق و میزان توانایی های آنان سنگین تر بوده است و طبعاً محصول چنین مقدمه ای نمی تواند ایده آل باشد.

وی به محدودیت های ذاتی سازمان نظام پزشکی به منظور دفاع تمام قد از مطالبات صنفی پزشکان ضمن عدم استفاده از همین بضاعت اندک به دلیل تشکیل هیأت مدیره ها، شورایعالی و سایر ارکان کمتر حرفه ای در سطح این سازمان اشاره کرد و گفت : این عوامل باعث شده که چندان توفیقی در پاسخگوئی به توقعات روز افزون جامعه پزشکی حاصل نشود و در برنامه ریزی های حوزه سلامت هم منفعلانه عمل نمائیم.

مصلحی اضافه کرد : چه بسا شاهد انتخاب و حضور همکاران عزیزی در ارکان مختلف سازمان نظام پزشکی بوده ایم که نه تنها حتی برای یکبار قانون تشکیل این سازمان را مطالعه نکرده اند بلکه حداقل اطلاعات واقعی و مناسب از وضعیت موجود و مناسبات ارکان نظام سلامت را نداشته و طبعاً هیچ ایده و برنامه ای هم برای بهبود وضعیت موجود ندارند.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به حضور تشریفاتی برخی از افراد در مناصب سازمان نظام پزشکی بیان کرد : اگر حضور این افراد خدای ناخواسته به نیات خاصی نباشد، به همان اندازه  که حضور یکی از همکاران جامعه پزشکی در محل کار خود در هر نقطه از کشور تاثیرگذار در نظام سلامت مؤثر است که البته برخی از این افراد  مقدار زیادی از وقت و انرژی سایرین را صرف طرح مسائل حاشیه ای می کنند.

توجه به کارآمدی منتخبان مهم ترین اصل در انتخابات

مصلحی یکی از مشکلات عمده در ایام انتخابات نظام پزشکی را تلاش های بی امان توسط گروهها و رشته های مختلف برای حضور نمایندگانشان در هیأت مدیره ها و شورایعالی بدون توجه به کارآمدی آنها عنوان کرد .

وی اظهار کرد : هیچ زمانی امکان حضور نماینده از تمامی گروه ها در جمع محدود گروه پزشکی هیأت مدیره های نظام پزشکی و یا شورای عالی وجود ندارد و این مفهوم باید تبیین شود که ابتدا هرکدام از اعضاء در درجه اول نماینده تمامی آحاد جامعه پزشکی بوده و در وهله دوم وجود یک هم رشته ای با کارآمدی کمتر به قطع و یقین برای اعضای هم گروه فواید بسیار کم تری از یک غیر هم رشته ای کارآمد را به دنبال خواهد داشت.

گزارش از زهرا رحیمی

(استفاده از خبر با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.