پنجشنبه، 9 فروردین 1403

افزایش رضایت مردم از سیستم دارویی کشور در سال 95

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت : پيش بيني مي شود كه به دليل ثبات قيمت داروها، كاهش كمبودهاي دارويي و ارائه خدمات نوين در داروخانه ها، رضايت مردم در سال 95 از سيستم دارويي كشورمان، بيشتر شود.

دکتر سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران درگفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی در خصوص ثبات قیمت داروها در بازار دارویی خاطرنشان کرد : در مجموع به گفته وی قيمت داروها به خصوص داروهاي خارجي، بيش از هر چيزي به قيمت ارز وابسته است و اگر تورم كشور خودمان در سال آينده را حدود 10 درصد و تورم كشورهايي كه از آنها  كالا وارد مي كنيم را به طور متوسط حدود 5 درصد فرض كنيم، در سال آينده در صورت عادي بودن ساير شرايط، قيمت ارز حدود 5 درصد افزايش پيدا خواهد كرد.

این متخصص فارماکولوژی با اشاره به اینکه كارمزد انتقال ارز در شرايط پسا تحريم نسبت به قبل از آن، حدود 5 تا 7 درصد كاهش پيدا كرده است ؛ تصریح کرد : پيش بيني مي شود كه در سال 95 در صورت عادي بودن شرايط سياسي و اقتصادي، به طور ميانگين نه افزايش و نه كاهش قيمت دارو داشته باشيم.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به رفع محدوديتها براي تامين مواد اوليه دارويي از كشورهاي توسعه يافته و همچنين سهولت ورود تجهيزات و  فناوري هاي توليد دارو از خارج، ابراز داشت :پيش بيني مي شود كه كيفيت داروهاي ايراني از سال بعد بهبود پيدا كند و ضمنا كمتر شاهد كمبودهاي مقطعي دارو باشيم. از سويي ديگر با تسهيل شرايط صادرات دارو و انتقال ارز به كشور، فرصت رشد براي توليد كنندگان داخلي دارو فراهم خواهد شد.

**درج قیمت دارو بصورت بارکد دو بعدی روی بسته بندی آن

وی همچنین از پيشنهاد انجمن داروسازان ایران برای درج بعضي از مشخصات دارو از جمله قيمت، به صورت باركد دو بعدي روي بسته داروها خبر داد.

دکتر فاطمی با اشاره به اینکه در كشور ما به دليل كنترل مستقيم دولت بر واردات، توليد و توزيع دارو، قيمت گذاري در كميسيون قانوني قيمت گذاري دارو انجام مي شود. اذعان داشت : بر اساس اين مكانيسم، قيمت دارو در تمام نقاط كشور، در داروخانه هاي دولتي و خصوصي يكسان است

وی افزود : معمولا مشكل از جايي شروع مي شود كه در مورد داروهاي ايراني، افزايش قيمت اتفاق بيافتد. چون توليد كنندگان داخلي بر خلاف شركت هاي خارجي مجبور به درج قيمت روي بسته بندي داروها هستند،  لذا امكان تغيير فوري قيمت روي جعبه يا شيشه دارو وجود ندارد .

وی ادامه داد : ممكن است ماهها دارو با قيمت قديم در داروخانه ها فروخته شود كه اين به سوء تفاهم مراجعين به داروخانه ها دامن مي زند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران تصریح کرد :در همين رابطه انجمن داروسازان ايران پيشنهاد داده است تا بعضي از مشخصات دارو از جمله قيمت، به صورت باركد دو بعدي روي بسته داروها چاپ شود تا امكان عكس برداري با گوشي تلفن همراه و اعلام قيمت دارو از طريق يك سامانه در سازمان غذا و دارو براي خريداران فراهم شود.

انتهای پیام/ ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.