جمعه، 10 فروردین 1403

قائم مقام وزیر بهداشت: هویت اجتماعی و توانایی های جسمی و روانی مغفول مانده است

قائم مقام وزیر بهداشت: هویت اجتماعی و توانایی های جسمی و روانی مغفول مانده است
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: اغلب افراد مایل به انتخاب گزینه های سالم هستند اما گزینه های انتخاب بسیاری از آن ها چون آموزش روابط بین فردی، هویت اجتماعی و فردی، توانایی های جسمی و روانی، موقعیت اجتماعی و جغرافیایی، منابع مالی و بسیاری عوامل دیگر موثر، مغفول مانده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر ایرج حریرچی که در بزرگداشت دکتر حسین ملک افضلی با نیم قرن تلاش خالصانه و صادقانه سخن می گفت، با عنوان اینکه عادت های ناسالم مردم موجب ایجاد مخاطرات بهداشتی خود خواسته برای آن ها می شود، خاطرنشان کرد: زمانی که این رفتارها موجب بیماری و یا مرگ شود، می توان سبک زندگی قربانی را عامل موثر و یا موجب بیماری و مرگ او قلمداد کرد.

وی ادامه داد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سبک زندگی سالم، راهی برای زندگی سالم بر اساس الگوهای قابل تعریف رفتار است که در تعامل بین ویژگی های فردی، روابط اجتماعی و شرایط محیطی افراد تعیین می شود. زندگی سالم افراد مترادف با مجموعه تصمیمات متخذه توسط خوشان است که بر سلامتشان تاثیر گذاشته و تا حدودی تحت کنترل آن است.

 دکتر حریرچی با اشاره به 5 عامل موثر بر رفتارهای سلامت افراد، ابراز داشت: این 5 عامل شامل فرآیندهای فردی، فرآیندهای بین فردی، عوامل ساختاری، عوامل اجتماعی و سیاست های عمومی است. قرار گرفتن 4 عامل از این 5 عامل در خارج از حیطه فردی، یعنی در محیط زندگی افراد، نشان دهنده اهمیت بیشتر مداخله های محیطی نسبت به مداخله در سطح فردی است.

وی ادامه داد: سبک زندگی سالم تلاشی برای ایجاد تعادل منطقی و آگاهانه بین اقداماتی است که درهر فرد برای اصلاح یا بهبود سلامت خود، سلامت دیگران و سلامت محیط زندگی اش رخ می دهد به همین علت فرصت ها و محدودیت های انتخاب سبک زندگی سالم، بسیار متفاوت هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهار داشت: اغلب افراد مایل به انتخاب گزینه های سالم هستند اما گزینه های انتخاب بسیاری از آن ها چون آموزش روابط بین فردی، هویت اجتماعی و فردی، توانایی های جسمی و روانی، موقعیت اجتماعی و جغرافیایی، منابع مالی و بسیاری عوامل دیگر موثر، مغفول مانده است.

وی خاطرنشان کرد: در این میان نقش مطبوعات در گزینه های سلامت در فعالیت های روزانه کار، آموزش روابط بین فردی و اجتماعی جای می گیرد که البته امکان دارد به طور خاص به عنوان گزینه های سلامت مورد توجه قرار نگیرد اما حائز اهمیت است.

انتهای خبر/
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.