پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نماینده انجمن فیزیوتراپی ایران: تکلیف پوشش بیمه‌ای خدمات در کتاب ارزشگذاری نسبی معلوم نیست

نماینده انجمن فیزیوتراپی ایران: تکلیف پوشش بیمه‌ای خدمات در کتاب ارزشگذاری نسبی معلوم نیست
نماينده انجمن فيزيوتراپي ايران با انتقاد از اینکه تفکیک مناسبی در تعیین تعرفه خدمات فیزیوتراپی در کتاب ارزشگذاری نسبی صورت نگرفته گفت: مبناي ريالي تعرفه خدمات فيزيوتراپي در بخش خصوصي براساس k با گروه جراحي و بيهوشي متفاوت است و اين رويكرد كاملا بر خلاف كتاب مادر ارزش‌هاي نسبي است. تكليف پوشش خدمات بيمه پايه و تكميلي در اين كتاب چندان مشخص نیست.

دکتر فرجود شکوهي نماينده انجمن فيزيوتراپي ايران در گفتگو با روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، ضمن قدرداني از وزير بهداشت در خصوص مشارکت دادن انجمن‌ها در تدوين کتاب ارزش‌گذاري نسبي خدمات اظهار داشت: اشكالاتی در مورد بخش خدمات درماني رشته فيزيوتراپي در كتاب ارزش‌هاي نسبي به چشم مي‌خورد که عدم تفكيك مناسب اين خدمات از ساير رشته‌ها و ممزوج شدن ليست تعرفه‌هاي اعلام شده با خدمات طب فيزيكي و كاردرماني كه طبيعتا مي‌تواند در تفكيك وظايف حرفه‌اي رشته‌هاي مختلف، اختلال ايجاد کند از جمله آنهاست.

وی افزود: تعرفه نامناسب و پايين خدمات تشخيصي و معاينه بيمار كه جهت 10 جلسه درماني صرفا براي يك بار قابل محاسبه بوده و ضريب آن نيز متاسفانه بسيار نازل و غيركارشناسي است از دیگر مواردی است مه به آن توجه نشده است.

به گفته دکتر شکوهی ابداع عنوان فيزيوتراپي روتين و در نظر گرفتن اغلب درمان‌هاي فيزيوتراپي كه كاملاً از نظر اجزاي حرفه‌اي و تكنيكي متفاوت هستند، در يك مجموعه و اختصاص ضريب تعرفه بسيار كم و غيرعادلانه به درمان‌هاي معمول فيزيوتراپي با رويكرد گلوبال كه نتيجه‌اي جز سبك و ناچيز شمردن خدمات درماني ارزشمند فيزيوتراپي ندارد، به تدريج مي‌تواند منجر به حذف خدمات فني‌تر و با ارزش‌تر شود.

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران به این نکته هم اشاره کرد که بي توجهي محض به اجزاي حرفه‌اي خدمات فيزيوتراپي مانند درمان‌هاي دستي، ورزش درماني، ماساژ و تاكيد افراطي بر اجزاي تكنيكي و تجهيزات گران قيمت كه نتيجه‌اي جز كم اهميت شمردن درمان‌هاي با ارزش مبتي بر دانش و توانايي باليني فيزيوتراپيست نداشته و رويكرد تجاري را به ذهن متبادر مي‌کند.

وی در مورد نحوه تعیین تعرفه خدمات فیزیوتراپی خاطرنشان کرد: مبناي ريالي تعرفه خدمات فيزيوتراپي در بخش خصوصي براساس k دويست هزار ريالي است در حالي كه در مورد خدمات گروه جراحي و بيهوشي از k سيصد و هشتاد هزار ريالي استفاده شده است كه اين رويكرد كاملا بر خلاف كتاب مادر ارزش‌هاي نسبي است.

متاسفانه تكليف پوشش خدمات بيمه پايه و تكميلي در اين كتاب چندان مشخص نیست و بيم آن مي‌رود كه ميزان پرداختي بيماران از جيب خود با اجراي اين كتاب و عدم پوشش مناسب بيمه‌اي، به شدت افزايش يابد.

وی در پايان آمادگي شوراي‌عالي نظام پزشكي را براي بازنگري در ضرايب اعلام شده در مهلت قانوني مقرر اعلام کرد و اظهار داشت: اميدوارم كه با درايت و دقت نظر مسئولين شوراي عالي بيمه، جايگاه خدمات درماني فيزيوتراپي در كتاب ابلاغي، به جايگاه جهاني رشته فيزيوتراپي كه همانا خط مقدم خدمات درماني است، ارتقا يابد.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.