جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس انجمن علمی مامایی ایران مطرح کرد لزوم ارایه مستقل خدمات بارداری در طرح مراقب سلامت

رئیس انجمن علمی مامایی ایران مطرح کرد لزوم ارایه مستقل خدمات بارداری در طرح مراقب سلامت
رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: به دلیل کاهش نرخ بارداری و تغذیه با شیر مادر، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق باید خدمات سلامت بارداری و مراقبت‌های این دوران به طور جداگانه در تیم پزشک خانواده و شبکه‌های بهداشتی انجام شود.

دکتر ناهید خداکرمی  با اشاره به اهمیت همایش کشوری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، اظهار داشت:‌ برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند عملکرد گذشته را نقد کند و با نگاهی به امروز برای آینده برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: شیر مادر در سیاست‌گذاران اهمیت پیدا می‌کند و اینکه آنها باید مقوله سلامت بارداری را به عنوان مهمترین خدمات قابل ارائه به مردم در نظر بگیرند از طرفی برای اینکه بتوانیم امنیت غذایی نوزاد را که همان شیر مادر است فراهم کنیم، به طور قطع باید به ارائه خدمات مورد نیاز زنان از دوران قبل، حین و بعد در بارداری بپردازیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ابراز نگرانی نسبت به ارایه خدمات بهداشتی توسط ماماها در طرح مراقب سلامت، تصریح کرد: متاسفانه طرح مراقب سلامت با خدمات مادران مخلوط شده است و این خطر بزرگی برای آینده کشور خواهد بود زیرا اکنون در دورانی به سر می‌بریم که با کاهش نرخ بارداری، بالا رفتن سن ازدواج، طلاق و کاهش تغذیه با شیر مادر مواجه هستیم و این موارد می‌طلبد که خدمات سلامت بارداری و مراقبت‌های این دوران به طور جداگانه در تیم پزشک خانواده و شبکه‌های بهداشتی انجام شود.

خداکرمی ادامه داد: ما تجربه موفق خدمات بهداشتی و شبکه را داشته‌ایم که در آن واحدی مستقل به نام بهداشت مادر و کودک وجود داشت اما با طرح مراقب سلامت نگرانیم تجربه‌های کسب شده از بین برود و مادران و زنان نتوانند خدمات مورد نیاز خود را به طور مستقیم از ماما دریافت کنند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با توصیه به سیاست‌گذاران برای جداسازی ارائه خدمات مادران و نوزادان از خدمات عمومی سلامت بیان داشت: توصیه می‌شود سیاست‌گذاران در نسخه 16 پزشک خانواده و همچنین در طرح مراقب سلامت اجازه دهند فردی که عامل ارائه خدمات مادران و نوزادان است به طور مستقل و جداگانه به ارائه خدمات بپردازد.

وی افزود: کسی که مسئول ارائه خدمات به مادران و نوزادان است نباید سایر خدمات بهداشتی مانند بهداشت محیط، حرفه‌ای و روان را که می‌تواند موجب تداخل و کمرنگ شدن بعُد خدماتی مادر و نوزاد شود ارائه دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم شهید بهشتی خاطر نشان کرد:‌ اگر بتوانیم فردی را که خدمات سلامت باروری ارائه می‌دهد رها کنیم تا فقط به ارائه خدمات مراقبت به مادر، تغذیه با شیر مادر و خدمات مورد نیاز در زنان در سنین باروری بپردازد به طور قطع سرمایه‌گذاری دراز مدتی انجام داده‌ایم که منافع آن در آینده کشور نقش خواهد داشت.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.