پنجشنبه، 9 فروردین 1403

بیشترین بار درمانی مراکز دولتی بر دوش رزیدنتهاست /تعیین سن برای امتحان دستیاری استرسی مضاعف بر پزشکان وارد خواهد ساخت

بیشترین بار درمانی مراکز دولتی بر دوش رزیدنتهاست /تعیین سن برای امتحان دستیاری استرسی مضاعف بر پزشکان وارد خواهد ساخت
بیشترین بار درمانی کشور در بیمارستان های دولتی دراکثر ساعات شبانه روز توسط انترن ها ؛ رزیدنت ها و فلوشیب ها ارائه می شود.

دکتر رضا لاری پور مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی درگفتگو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به اینکه  وقتی دانشجوی پزشکی فارغ التحصیل می شود یک آینده بسیار خوشبینانه ای رابرای خود متصور است ؛ اظهار داشت : دانش آموخته پزشکی بعد از مدتی با طرح اجباری پزشکان برای خدمت در یک منطقه محروم مواجه می شودو اگر منطق فرستادن پزشکان به مناطق محروم این است که دانشجوی پزشکی بصورت رایگان درس خوانده است سایر رشته ها هم در دانشگاههای دولتی بصورت رایگان آموزش دیده اند .

وی افزود: اگر منطق طرح اجباری پزشکان این  است که باید به جامعه و مردم خدمت رسانی شود پس لازم است متناسب با این خدمت شان پزشک و هزینه های خرید خدمت در این طرح لحاظ شود ؛ در غیر اینصورت آگاهانه شکنجه روحی برای کسی که در این رشته تحصیل کرده است رخ می دهد.

 وی تاکید کرد :در دوران انترنی و رزیدنتی شاید بیشترین بار درمانی کشور در بیمارستان های دولتی در اکثرساعات شبانه روز توسط انترن ها ؛ رزیدنت ها و فلوشیب ها  به مردم ارائه می شود.

مشاور امور جوانان رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه مریض حق دارد با طبیب مومن ؛خوش رو و با اخلاق روبرو شود؛ اذعان داشت : سیستم سلامت کشور طوری پزشک را هدایت می کند که مجبور است در یک شهر دورافتاده در ابتدای امر کار کرده و این خدمت رسانی چون با خرید خدمت بسیار ناچیز انجام می شود ؛ این فرد خود را در 35 سالگی با فردی مقایسه می کند که در بیست سالگی وارد بازار کار شده لذا حق دارد دچارنگرانی شود و هزینه های سرسام آور زندگی وی را مجبور می کند چند سالی کار کند تا بتواند از عهده اداره یک زندگی برآید یا بلافاصله وارد دوره رزیدنتی شود و قید زندگی را زده یا با سختی و شرمندگی در مقابل همسر وفرزند به گذراندن بهترین سالهای عمر بپردازد و حال جالب است با چنین شرایطی تعیین سن برای امتحان دستیاری استرسی مضاعف بر پزشکان وارد خواهد ساخت. 

وی با بیان اینکه در برنامه های درسی جامعه پزشکی موردی به نام مهارتهای زندگی و مهارتهای ارتباطی و کلامی به پزشک آموزش داده نمی شود ؛ تصریح کرد : اخلاق پزشکی یک درس صوری در دانشکده های پزشکی است  لذا این توقع که پزشک competent از دانشگاه فارغ التحصیل شود ، توقعی گزاف است .

 

لاری پور خاطرنشان کرد اگر بخواهیم واقعا طبیب از نظام سلامت استخراج کنیم که حکیم بوده و متعهد به اخلاقیات باشد و از صلاحیتهای علمی لازم نیز برخوردار باشد باید در انتخاب دانشجوی گروههای مختلف پزشکی دقت کرد.

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.