چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403

رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران : میزان پرداخت به پزشکان بخش مراقبتهای ویژه رضایت بخش نیست

سوادکوهی با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت بدون کار کارشناسی اجرایی شد ؛ گفت : پرداخت بیمه ها به موقع نیست و با 9 ماه تاخیر مطالبات پزشکان را پرداخت می کنند که موجب نارضایتی این قشر شده است.

دکترعلی امیر  سواد کوهی رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی  با اشاره به اینکه نظام پرداختها مناسب نیست اظهار داشت : با توجه به حجم بالای کاری در بخش مراقبتهای ویژه شاهد کاهش میزان کارانه ها هستیم و مشکل اصلی به سازمان های بیمه گر باز می گردد که مطالبات پزشکان را به موقع پرداخت نمی کنند.

وی افزود : تمام سیستم های بیمه حتی بخش خصوصی نیز وابسته به دولت است که در پرداخت به بیمارستان ها از نظر زمانی عقب هستند .

وی همچنین در خصوص دریافتهای آزاد بیمارستان ها بیان کرد : در بیمارستان های دولتی پرداخت آزاد وجود ندارد و در بخش خصوصی هم بین 10 تا 20 درصد پرداخت آزاد صورت می گیرد که چندان چشمگیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه عملا نارضایتی از میزان پرداختها در جامعه پزشکی ایجاد شده است تصریح کرد : میزان k خدمات به ظاهر افزایش یافت اما در عمل پرداختی صورت نگرفته و سازمان های بیمه گر نیز با تاخیرهای چند ماه مطالبات پزشکان را پرداخت می کنند.

سوادکوهی با اشاره به اینکه قبل از اجرای طرح تحول نیز با معضلات و مشکلاتی مواجه بودیم گفت : طرح تحول فی نفسه خوب است اما برای اجرا در سطح کشور باید کار کارشناسی بیشتری روی آن انجام می گرفت تا اینگونه سبب نارضایتی جامعه پزشکی نسبت به وزارت متبوع خود نشود.

به گفته وی متوسط دریافتی در بخش مراقبتهای ویژه شامل تخت روز ؛ ویزیت و عملکرد کادر درمانی است که مجموع آن را باید بیمه های پایه و تکمیلی پرداخت کنند که متاسفانه عملکرد بیمه ها در این بخش ضعیف است .

ضرورت افزایش 5 هزار تخت icu تا پایان سال جاری

رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران با اشاره به اینکه سال 93 وزارت بهداشت بودجه ای را برای ترمیم تختهای icu در نظر گرفت بیان داشت : سال گذشته استاندارد سازی تختهای icu انجام شد و در نیمه اول سال جاری نیز از طریق نیاز سنجی خرید متمرکز 2200 تخت صورت گرفت.

وی با  بیان اینکه 10 درصد تختهای بیمارستانی باید ویژه باشند اظهار داشت : وزارت بهداشت درخواست تعداد تختهای ویژه را از شهرستانها دریافت نموده و با توجه به نیازسنجی صورت گرفته 2200 تخت را خریداری نموده که عملا تا پایان امسال باید 5 هزار تخت در بخش مراقبتهای ویژه داشته باشیم.

 

وی با اشاره به افزایش تعداد تختهای icu در سال جاری گفت : افزایش تخت‌ها مشکلات این بخش را مرتفع نمی‌کند زیرا این تعداد تخت پاسخگوی نیاز بیماران نیست و در بسیاری از موارد به دلیل خالی نبودن تختها بیمار به سایر مراکز درمانی ارجاع داده می شود زیرا مدت زمان انتظار او برای خالی شدن تخت و پذیرش معلوم نیست.

سوادکوهی همچنین در خصوص تعداد تختهای NICU    اذعان داشت : در این بخش کمتر از 250 تخت  داریم که پاسخگوی نیازها نیست و باتوجه به سیاستهای افزایش جمعیت باید تمام امکانات بهداشتی و درمانی در سیستم سلامت لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش مراقبتهای ویژه با مشکلات اساسی مواجه هستیم تصریح کرد : با توجه به حساس بودن این بخش باید توجه ویژه ای به آن شود که البته در سال گذشته وزارت بهداشت اقدام به استاندارد سازی تختهای ICU کرد زیرا تختها تجهیزات لازم را برای خدمت رسانی به بیماران نداشتند.

رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران  خاطرنشان کرد : تعداد تختها در بخش مراقبتهای ویژه به نسبت جمعیت باید 15 تا 20 هزار تخت باشد اما با خرید متمرکزی که وزارت بهداشت از طریق نیاز سنجی انجام داده است تا پایان سال فقط 5 هزار تخت در این بخش خواهیم داشت.

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.