پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دستور العمل مدونی برای نسخه نویسی وجود ندارد

دستور العمل مدونی برای نسخه نویسی وجود ندارد
رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه دستورالعمل مدونی در رابطه با نسخه نویسی پزشکان از سوی وزارت بهداشت ابلاغ نشده است ،گفت: بیمه‌های پایه بر مبنای مصارف و منابع خود برخی اوقات سیستمی را برای نسخه نویسی اعلام می‌کنند که هیچ منطق علمی ندارد.

دکتر عباس آقازاده مسرور رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ؛ با اشاره به اینکه شرایط بیمه‌های پایه برای نسخه نویسی پزشکان پایه و اساس ریالی دارد و علمی نیست، گفت: هر چند وفت یکبار بیمه‌ها اعلام می‌کنند که مثلا پزشکان بیش از سه قلم دارو تجویز نکنند یا لیستی ارائه می‌دهند که فلان دارو با چه دوز مصرفی را کدام پزشک می‌تواند تجویز کند و هیچ منطق علمی در پشت آن قرار ندارد.

وی با بیان اینکه نسخ بیماران بر مبنای منابع بیمه‌ها تعریف شده و منطق روشنی ندارد، افزود: مشکل اصلی نبود یک ساختار دقیق و علمی در نظام سلامت است، زیرا اگر متولی مشخصی در این حوزه داشته باشیم و جایگاه پزشکان عمومی در سیستم هدفمند نظام ارجاع در سراسر کشور معین باشد چنین مباحثی را نخواهیم داشت.

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در نظام‌های سلامت پیشرفته پس از تشخیص بیماری داروی مورد نیاز بیمار توسط پزشک مربوطه تجویز می‌شود، ادامه داد: در یک سیستم ارجاع مستفر و سطح بندی پیشرفته هر پزشک جایگاه خود را داشته و خدمات درمانی مربوط به حیطه کاری خود را برای بیمار انجام می‌دهد و اینطور نیست که هر پزشکی هر دارویی را برای بیمار تجویز کند.

آقازاده با تاکید بر اینکه حد و حدود صلاحیت حرفه‌ای رشته‌های مختلف پزشکی در کشور مشخص نیست، تصریح کرد: اگر نظام ارجاع و پزشک خانواده بطور کلی در کشور پیاده شود و پزشکی عمومی نیز جایگاه خود را باز یابد اختلاف موجود بین برخی رشته‌های پزشکی از بین رفته و هر کس درحیطه تخصصی خود به ارائه خدمات و تجویز دارو برای بیمار می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه یک پزشک بر اساس تشخیص بیماری اقدام به تجویز دارو برای بیمار می‌کند، گفت: اغلب بیماران هنگام مراجعه به پزشک از او درخواست تجویز یکسری از اقلام دارویی را دارند در حالی که تشخیص بیماری و این که چه دارویی برای بیمار تجویز شود بر عهده پزشک معالج است و پزشکان در نسخه نویسی همواره باید چارچوب‌های لازم را رعایت کنند.

انتهای پیام/ ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.