ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

استاندارد سازی آزمایشگاهها باید از بخش دولتی صورت گیرد

استاندارد سازی آزمایشگاهها باید از بخش دولتی صورت گیرد
دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی یکی از گلایه های جامعه آزمایشگاهی کشور را شروع ممیزی از بخش خصوصی عنوان کرد و گفت : در همه جای دنیا ممیزی و استاندارد سازی باید از بخش دولتی شروع شود.

علی صادقی تبار عضو هیات مدیره و دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که بحث تجهیزات و کیفیت در بخش دولتی مستلزم هزینه های استاندارد سازی است، بیان داشت :  تعرفه های بخش دولتی با توجه به کار کارشناسی که در حوزه اقتصاد آزمایشگاهها انجام شده جوابگوی این هزینه ها نیست و قطعا زمانی که تعرفه پایین باشد با افت کیفیت مواجه خواهیم بود .

وی با بیان این که یکی از گلایه های جامعه آزمایشگاهی این است که چرا ممیزی را از بخش خصوصی شروع کردند ؛ افزود : ممیزی و استاندار سازی در همه دنیا سه رکن دارد ؛اولا باید داوطلبانه باشد ،ثانیا بر اساس سیاست های تشویقی صورت بگیرد و ثالثا از بخش دولتی شروع شود .

وی ادامه داد : اکنون استاندارد سازی و ممیزی در کشور ما از بخش خصوصی شروع شده و نه تنها سیاست تشویقی وجود نداشته بلکه با تنبیه هم مواجه بودیم .

دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به این که انتظار داشتیم اگر آزمایشگاهها استاندارد سازی را انجام می دهند هزینه آن در تعرفه هایشان لحاظ شود ، تصریح کرد : تعرفه های آزمایشگاهی نزدیک به ده درصد افزایش داشت  در حالی که در سایر بخش ها تا چند درصد افزایش را شاهد بودیم .

صادقی تبار به تمدید پروانه آزمایشگاهها اشاره کرد و اذعان داشت : نزدیک به چهل درصد آزمایشگاهها برای تمدید پروانه با چالش مواجه هستند زیرا شرایط سختگیرانه استاندارد سازی سر راه آنها قرار دارد .

وی در پاسخ به این سوال که آزمایشگاهها چه سهمی از هزینه های درمان را بر دوش دولت می گذارند گفت : 70 درصد خدمات تشخیصی وابسته به آزمایشگاههاست که تا قبل از طرح تحول سلامت پنج تا شش درصد هزینه های درمان را در بر می گرفت و بعد از اجرای طرح تحول نیز 4/3 درصد از کل هزینه های درمان را به خود اختصاص داد .

عضو هیات مدیره انجمن دکترا ی علوم آزمایشگاهی با اشاره به این که ایران در سطح کشورهای خاور میانه و کشورهای عضو EMRO بزرگترین و قوی ترین جامعه آزمایشگاهی را به لحاظ تعداد آزمایشگاهها و نیروهای کارشناسی مجرب دارد ، بیان داشت: هیچ کشوری به لحاظ تعداد نیروها و دانش آزمایشگاهی به پای ایران نمی رسد.

وی به واگذاری آزمایشگاهها در استان البرز به شرکتی که ظاهر ایرانی و سهامدار خارجی دارد ، اشاره کرد و ابراز داشت :  به شدت به این قضیه اعتراض داریم و معتقدیم نباید این واگذاری صورت گیرد زیرا در همان شهر کرج همکاران توانمندی با تشکیلات منسجم داریم که بتوانند خدمات لازم را به بخش دولتی ارائه کنند و با وجود کاستی ها کار را ادامه دهند .

به گفته صادقی تبار در بخش کوچکی از وزارت بهداشت نسبت به این که رقابتی را در مقابل بخش خصوصی انجام دهند تئوری سازی شده ، اما تجربه نشان داده کسانی که در  اداره آزمایشگاههای بخش دولتی مشارکت داشتند ،موفق نبوده اند و با چالش های عدیده ای از جمله تاخیر در پرداخت ها ، عدم امکان ارائه خدمات فوق تخصصی و هزینه های جانبی مثل گرفتن مفاصا حساب تامین اجتماعی رو به رو بوده اند که همه را زمین گیر کرده است .

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.