جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: ضرورت بازگشت نظام تعرفه گذاری به نظام پزشکی

رئیس شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: ضرورت بازگشت نظام تعرفه گذاری به نظام پزشکی
دکتر ایدنی با تاکید براینکه مطالبه اصلی ما به عنوان سازمان نظام پزشکی و اعضای شورای عالی که برخواسته از بدنه اجتماعی وسیع در کشور است، بازگشت نظام تعرفه گذاری به نظام پزشکی است، گفت: نظام پزشکی هم مانند دیگر صنوف برای صیانت و حفاظت مالی از گروه پزشکی، به دنبال حق تعرفه گذاری است.

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس شورای عالی نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با اشاره به قانون برنامه پنجم که قانونی دوره ای است، اظهار داشت: انتظار می رود در برنامه ششم، حق تعرفه گذاری به جامعه پزشکی بازگردد چرا که در هر جایی که تعرفه گذاری با دخالت نمایندگان صنف انجام شود، امکان تحقق، نظارت و رعایت حقوق مصرف کننده، بهتر انجام می شود.

به گفته وی اگر به دنبال حفاظت مالی از بیماران هستیم و هدفمان پیشگیری و اجتناب از دریافت های غیر متعارف در ارائه خدمات پزشکی است، نباید نظام تعرفه گذاری را از سازمان نظام پزشکی خلع کنیم.

ایدنی با ابراز تاسف از اینکه زمانی که تعرفه گذاری از سازمان گرفته شد، بیشترین دریافت ها از جیب مردم به وجود آمد، خاطرنشان کرد: اولین گام در این زمینه، تقاضا از دولت و مجلس شورای اسلامی برای بازگرداندن حق تعرفه گذاری به نظام پزشکی از یک طرف و تعرفه گذاری با شرایط پیش بینی شده در قانون از طرف دیگر است.

 

*تعرفه گذاری قیمت واقعی خدمات براساس سیاست های ابلاغی

وی در خصوص سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تعرفه گذاری بر اساس قیمت واقعی خدمات، ادامه داد: کارشناسی هایی در کمیسیون تعرفه نظام پزشکی انجام شده که می تواند فصل مشترکی برای تمام کسانی که می خواهند در زمینه تعرفه اعلام موضع کنند، باشد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با گلایه از اینکه امکان دارد تعرفه خدمات پزشکی در سبد هزینه های سلامت، سهم قابل توجهی نداشته باشد، افزود: آن چیزی که منابع مالی نظام سلامت را تهدید می کند، عدم اجرای سیستم ارجاع و طبابت براساس گاید لاین و راهنماهای بالینی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر از معضلات نظام سلامت، چالش تامین منابع مالی و ارائه خدمات مطلوب هم در کمیت و هم در کیفیت است که برای رفع  آن باید ارزش واقعی خدمات در تعرفه گذاری لحاظ و برای پیشگیری از هدر رفتن منابع مالی نظام ارجاع و طبابت، گاید لاین هایی پیش بینی شود.

 

* کاهش هزینه ها با کاهش تعرفه ها میسر نمی شود

ایدنی با تاکید بر اینکه کاهش هزینه ها با کاهش تعرفه ها میسر نمی شود، ابراز داشت: با رجوع به کل هزینه های سلامت در سال های گذشته، پیش گرفتن سیاست های انقباضی و به خصوص عدم تعیین تعرفه واقعی، تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها ایجاد نشد چرا که با فرآیندهای دیگر، هزینه های جانبی سلامت افزایش یافت.

به گفته وی امروزه سهم تعرفه پزشکی در هزینه های سلامت آن قدر بالا نیست که با محدود کردن و عدم تعیین تعرفه واقعی، تصور کنیم می توانیم از منابع مالی نظام سلامت صیانت کرده و یا حفاظت مالی از بیماران داشته باشیم.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر در بسیاری از اعضای شورای عالی بیمه، نگاه مشترکی برای این مهم وجود دارد اگر چه سازمان های بیمه گر با توجه به مشکلات تامین منابع، چالش های خاص خود را دارند اما تصور من آن است که راه حل کاهش هزینه ها، پایین نگه داشتن تعرفه ها نیست.

وی با بیان اینکه تعیین تعرفه ها توسط نظام پزشکی باید در برنامه ششم مدنظر قرار گرفته و در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم نظام پزشکی تعامل خوبی با مجلس داشته باشد تا در قانون برنامه ششم باز هم حق تعرفه گذاری از سازمان نظام پزشکی، سلب نشود.   

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)  

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.