جمعه، 10 فروردین 1403

بازرس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گلایه کرد: تاخیر در پرداخت های پزشکان عمومی شاغل در اورژانس/ ضرورت در نظر گرفتن حقوق ماهیانه برای پزشکان عمومی

بازرس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گلایه کرد: تاخیر در پرداخت های پزشکان عمومی شاغل در اورژانس/ ضرورت در نظر گرفتن حقوق ماهیانه برای پزشکان عمومی
بازرس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با گلایه از تاخیر در پرداخت های پزشکان عمومی شاغل در اورژانس ها، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات همکاران پزشک عمومی، تاخیر در پرداخت ها است، این در حالی است که در تعداد چشمگیری از شهرها، این تاخیر به 7 تا 8 ماه نیز می رسد.

دکتر علی چنگیزی بازرس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با بیان اینکه با آغازطرح تحول، میزان مراجعه به اورژانس های کشور افزایش یافته است، اظهار داشت: به جای آن که مردم سالم تر باشند و مراجعه به اورژانس ها کاهش یابد، رفته رفته مراجعه به اورژانس ها بیشتر شده است که این مهم نشان از ضعف سیستم بهداشتی  درمانی و ارزان بودن خدماتی که ارائه می شود، است.

به گفته وی در بسیاری از بیمارستان ها، در یک شیفت 24 ساعته بالغ بر 200 بیمار مراجعه می کنند که با یک حساب و کتاب سرانگشتی به نظر می رسد پزشکان حاضر در اورژانس ها بیش از استاندارد به ویزیت بیماران پرداخته و این تعداد به حدی زیاد است که این مهم در ذهن تداعی می شود که انگار بیماران به ویزیت پزشک می پردازند!

 

* اجحاف در پرداخت پلکانی به پزشکان عمومی شاغل در اورژانس!

رئیس انجمن پزشکان عمومی مراغه با اشاره به سیاست های ابلاغی توسط وزارت بهداشت و درمان ابراز داشت: طبق این سیاستها پزشکان عمومی شاغل در اورژانس ها مجبور هستند هر تعداد و هرنوع بیماری که به اورژانس مراجعه می کنند را تحت درمان قرار دهند.

وی نحوه پرداخت حقوق و دستمزد به پزشکان عمومی در اورژانس ها را از دیگر مشکلات آن ها عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت برای پرداخت پرسنل، مدل پلکانی را در نظر گرفته است، به این معنا که به ازای  5 میلیون درآمد پزشک عمومی، 90 درصد آن به وی پرداخت می شود(البته اعداد تقریبی اما نزدیک به واقعیت است) و به ازای هر5 میلون بعدی  به تدریج این میزان درصد کاهش می یابد.

چنگیزی اضافه کرد: این رقم در خصوص پزشکان متخصص به ازای هر 10 میلیون تومان کسب درآمد محاسبه میگردد که اجحاف  بزرگی در حق همکاران پزشک عمومی است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف طرح تحول، اختصاص زمان بیشتر برای درمان بیماران بود، تصریح کرد: البته این مهم در مورد پزشکان متخصص امکان پذیراست چرا که به علت ویزیت بیماران در درمانگاه، تعداد بیماران با تععین وقت قبلی کنترل می شود اما در اورژانس اینگونه نیست و هر تعداد بیماری که در یک شیفت به پزشک مراجعه کند، باید ویزیت شود.

 

* بیش از 70 درصد مراجعات به اورژانس، مراجعات درمانگاهی است

بازرس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: این مهم موجب می شود ناخواسته تعداد بیماران زیادی در اورژانس ویزیت شوند اما سقف پرداختی آن ها نسبت به همکاران متخصص بسیار متفاوت و با دریافتی کمتری روبرو است .

وی با درخواستی مبنی بر اینکه دریافتی پزشکان عمومی شاغل در اورژانس که بالاجبار بیماران بیشتری را ویزیت می کنند باید افزایش یابد، عنوان کرد: نباید پزشک عمومی با ویزیت بیشتر بیماران که خارج از اراده خود میباشد  درصد کمتری را نسبت به متخصصان دریافت نماید.

رئیس انجمن پزشکان عمومی مراغه با انتقاد از اینکه بیش از 70 درصد مراجعات به اورژانس، مراجعات درمانگاهی است، افزود: این مهم در واقع ظلم به بیمار است و موجب می شود نه تنها اجحاف در حق بیمار اورژانسی بدحال باشد بلکه فشار زیاد مراجعین غیر اورژانسی  منجر به بروز تنش ها و فشارهایی می شود که در آخر امکان درگیری بین بیمار با بیمار و یا بیمار با کادر درمان را افزایش می دهد.

 

* عدم تمایل پزشکان عمومی برای کار در اورژانس ها

وی در خصوص برخی از پزشکان شاغل در اورژانس ها که کارمند دولت نبوده و حقوقی دریافت نمی کنند، ابراز داشت: این پزشکان در ازای زمانی که در بیمارستان صرف می کنند، مبلغی تحت عنوان حقوق دریافت نکرده، تحت پوشش بیمه نیستند و تنها کارانه به آن ها تعلق می گیرد.

چنگیزی ادامه داد: متاسفانه با توجه به اینکه کارانه ها با تاخیر 6 تا 7 ماهه پرداخت می شود، این پزشکان از نظر معیشتی دچار مشکل می شوند چرا که مطب ندارند، حقوقی دریافت نمی کنند، حجم مراجعات بسیار بالاست، تعطیلات ندارند و تنها با امضای یک قرارداد، مشغول فعالیت هستند و این مهم موجب عدم تمایل آن ها برای کار در اورژانس ها می شود.

وی با بیان اینکه در طرح پزشک خانواده روستایی، پزشکان هر ماه حداقل بخشی ازحقوق خود را به موقع دریافت کرده  و کار با استرس کمتری را تجربه می کنند، خاطرنشان کرد: پزشکان عمومی شاغل در اورژانس ها در مقایسه کار خود با پزشکان خانواده روستایی، ترجیح میدهند از اورژانس ها خارج شده و در روستاها مشغول به کار و یا جذب فیلدهای دیگر شوند.

 

*ضرورت در نظر گرفتن حقوق ماهیانه برای پزشکان عمومی

بازرس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه می توان پرداخت به پزشکان اورژانس ها را از حالت دریافت کارانه ای خارج و برای آن ها حقوق ماهیانه در نظر گرفت، ابراز داشت: به این ترتیب پزشک شاغل در اورژانس اطمینان خواهد داشت که بدون توجه به تعداد بیماران ویزیت شده، فلان مقدار ریال را دریافت خواهد کرد و به نوعی رابطه مالی بین پزشک و بیمار (که به صورت پنهان است) قطع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تلاشمان بر آن است تا این پیشنهادات را از طریق انجمن به صورت پروپوزال پیشنهادی به وزارت بهداشت تقدیم کنیم تا انگیزه و ماندگاری را در پزشکانمان افزایش دهیم.

چنگیزی در پایان ضمن دعوت از شرکت همکاران پزشک عمومی در انتخابات امسال این انجمن، خاطرنشان کرد: همچنین از همه همکارانی که علاقه مند به فعالیت های صنفی هستند دعوت می کنیم تا در این انتخابات شرکت کرده  تا موجب تحکیم و تقویت هر چه بیشتر و فراگیر تر شدن انجمن در سال جاری شوند.  

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.