پنجشنبه، 9 فروردین 1403

معاون اول رئیس جمهوری: دولت مصمم به ادامه اجرای طرح سلامت است

معاون اول رئیس جمهوری با ابراز نگرانی از اینکه هیچ سالی به جهت اقتصادی برای دولت، سخت تر ازامسال نبود، گفت : حتی دراین شرایط دولت مصمم است طرح سلامت را ادامه دهد وان شاالله با عبور ازاین سختی ها، سال 95، سال رونق اقتصادی وشکوفایی است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری درپانزدهمین کنگره انجمن متخصصین پوست ایران که درهتل المپیک تهران برگزار شد، افزود: یکی ازدستاوردهای مهم جمهوری اسلامی درطول سال های گذشته درحوزه علم، توسعه دانش وآموزش بوده است.

وی ادامه داد: درهمه بخش ها و به خصوص در بخش پزشکی کشور، میزان افزایش دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و تعداد دانشجوها، یکی ازمهمترین دستاوردها بوده و به همین دلیل است که در شاخص های توسعه انسانی، جمهوری اسلامی درسطح جهانی موقعیت ممتازی دارد.

جهانگیری با بیان اینکه به اعتقاد ما مهمترین مقوله توسعه هرکشوری، توسعه نیروی انسانی است، اظهار داشت: کشوری که از لحاظ نیروی انسانی توسعه پیدا کند و نیروهای ماهری داشته باشد، این نیرو به علت وجود محوریت، قادراست درسایر بخش های توسعه پایدار، کشور را از جهت توسعه پیش برد.

به گفته ویجمهوری اسلامی در سال های اخیر درهمه بخش های مرتبط با بخش بهداشت، درمان و پزشکی، موفقیت های مفید و مناسبی داشته و در فناوری های نوین در سلول های بنیادی، کشوربه توفیقات خوبی دست پیدا کرده که برخی از آنها اطلاع رسانی شده ومردم درجریان این موفقیت های محققان ودانشمندان دراین رشته قرار گرفته اند.

معاون اول رییس جمهور در خصوص داروهای پیشرفته و تولید دارو در داخل کشور، خاطرنشان کرد: در زمینه بیوتکنولوژی مرتبط با همین بخش دستاوردهای مناسبی داشته ایم وجمهوری اسلامی درموقعیت ممتازی قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تجهیزات پزشکی خصوصا تجهیزات پیشرفته، چه در زمینه تجهیزات تشخیصی و چه درمانی، دستاوردهای خوبی داشته ایم و امیدوارم در بسیاری از این زمینه ها، نه تنها برای نیاز داخل بلکه برای صادرات به کشورهای همسایه، اقدامات خوبی صورت پذیرد.

 

*نیازمند احداث مراکز مناسب برای صادرات کالا و توریسم هستیم

جهانگیری با ابراز خرسندی از اینکه کشورهای اطراف ما نیازمند داروهای تولید ایران، به تجهیزات و خدمات درمانی پزشکان متخصص ایرانی هستند، افزود: دراین زمینه باید در بخش صادرات کالا و توریسم برای کسانی که نیازمند به درمان دارند، مراکز مناسبی را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: برای اعتلای جایگاه کشور در زمینه های مختلف، به خصوص علم و فناوری در رشته های مختلف، باید برنامه های جامع، کیفی و منسجمی داشته باشیم تا با پیگیری جدی این برنامه ها، بتوانیم برای کشور مفید باشیم.

معاون اول رئیس جمهوری یکی از کارهای مهم در شرایط فعلی کشور را برنامه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: گاهی این برنامه ممکن است در اذهان به عنوان یک اقتصاد ریاضتی مطرح شود که قراراست محدودیت هایی را برای کشور ایجاد کند، اما اینگونه نیست چرا که اقتصاد مقاومتی، برنامهای اقتصادی است که می تواند در شرایط مختلف به توسعه کشور کمک کند.

وی ادامه داد: زمانی که کشورهای غربی مصمم شدند ایران را به جهت دسترسی به وسایل مختلف حتی کالا تحت فشار قرار دهند و تا حدی پیش رفتند که مجبور به تامین برخی از داروهای ضروری و نیاز فوری کشور شدیم، توانستیم با توان داخلی از سد این موانع عبور کنیم.

 

*توفیقات دانشمندان ایرانی در سایه تحریم ها

جهانگیری بخشی ازموفقیت های سال های اخیر را زمانی دانست که محققان ایرانی حتی برای دسترسی به برخی از نیازهایی که برای هردانشمندی در دنیا به صورت عادی در دسترس است، محدودیت داشتند و درسال های اخیر محدودیت های زیادی بر دانشمندان ایران اعمال شد و این توفیقات در سایه این تحریم ها بوده است.

وی باتاکید بر اینکه مهمترین حرف اقتصاد مقاومتی ان است که کشور را به شرایطی برسانیم که نتواند اینگونه فشارها ما را از اهداف اصلی خود باز دارد، تصریح کرد: پنج رویکرد جدی دراقتصاد مقاومتی است که در بخش درمان کشور می تواند به طوراصولی رعایت شود، یکی از این پنج رویکرد درون زایی است که در واقع تکیه به ظرفیت های داخلی کشور است که خوشبختانه در این بخش ظرفیت های خوبی وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور، رویکرد دیگر را برون گرایی به معنای تعامل با فضای دنیای خارج عنوان کرد و گفت: این بخش، در هر رشته از فعالیت خود نیازمند تعامل است.

وی با اشاره به اینکه مردمی کردن اقتصاد نیز یکی دیگر از این رویکردها است، ابراز داشت: یکی از مواردی که به طور جدی در دستور کار دولت است، حضور و ورود مردم در زمینه های اقتصادی است و یقینا بخش پزشکی کشور نیز جاذبه هایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد.

 

*نیازمند حاکم کردن عدالت در بخش سلامت هستیم

جهانگیری عدالت بنیادی را نیز یکی دیگر از این رویکردها برشمرد و در این خصوص افزود: ما نیازمند این هستیم که در بخش سلامت هم به معنای واقعی عدالت را حاکم کنیم، چرا که همه مردم حق دارند از مسائل سلامت خود و امکان درمان مناسب برخوردار باشند.

وی تاکید کرد: این وظیفه حاکمیت است که حتی در دورترین نقاط کشور، شرایطی را برای مردم بوجود آورد که آنها از امکانات درمان برخوردار باشند.

معاون اول رئیس جمهوری دانش بنیان بودن را آخرین رویکرد در این زمینه برشمرد وادامه داد: به اعتقاد من با لحاظ شدن این پنج رویکرد، اقتصاد مقاومتی به عنوان جهت گیری های اصلی در بخش بهداشت ودرمان کشور، می تواند حتی دردوران اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از بخش های پیشرو مدنظر قرار گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه درروزهای آینده وارد دوران اجرای برجام و لغو تحریم های ظالمانه غرب خواهیم شد، افزود: امیدواریم با لغو تحریم ها شرایط کار بهتری برای همه و به خصوص برای متخصصان ما بوجود آید تا بتوانند خدمات بیشتر و بهتری را ارائه دهند.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.