پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دبیر مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی : به حسابتان برسید پیش از آن که به حسابتان رسیدگی شود/با بزرگنمایی مشکلات، به جامعه پزشکی حمله می کنند

دبیر مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی با اشاره به جمله "به حسابتان برسید پیش از آن که به حسابتان رسیدگی شود"، افزود: با توجه به دخالت مشکلات اقتصادی در این رشته، طبق گفته دکتر جهانگیری ما در صف مقدم هستیم، نظارت می کنیم و از اجزای این برنامه ها خبر داریم.

دبیر مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی که در خصوص نتایج حاصل از کارگروه اخلاق پزشکی در چهارمین نشست کارشناسی مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی که در محل مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد، سخن می گفت، با تاکید بر اینکه نمی توان گوشه ای نشست و انتظار داشت مسائل توسط دیگران رفع شود، گفت: باید همه با هم در صحنه حضور داشته باشیم تا بتوانیم قدرتمان ر نشان دهیم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه این حرفه دارای قداستی است که از زحمات هزاران انسان در طول قرون و به صورت  شبانه روزی به این نقطه رسیده است، خاطرنشان کرد: این حرفه بسیار مقدس و قابل احترام مردم است چنانکه از محرمانه ترین مسائل یک خانواده که امکان دارد فرد اول خانه از آن بی اطلاع باشد، پزشک مطلع است.

نوبخت تصریح کرد: باید این مروارید درخشان را که چهار صباحی به ما سپرده شده را صیقل دهیم و نمی توان آن را مخدوش به دست دیگران سپرد.

به گفته وی این مهم بر عهده نهادهای رسمی، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و مهم تر تک تک افرادی که این لباس را پوشیده و قسم خورده اند که اخلاق، حقوق مردم و مسائل نوشته شده در قسم نامه را رعایت کنند، است. اما آیا این اتفاق افتاده و مردم رضایت کافی از این قشر فرهیخته را دارند؟  

 

* با بزرگنمایی مشکلات، به جامعه پزشکی حمله می کنند

دبیر مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی اضافه کرد: متاسفانه مسائلی که درون حرفه اتفاق می افتد، بهانه دست نا محرمان و نا اهلان که فاقد انصاف و وجدان هستند، افتاده و با بزرگنمایی مشکلات، به جامعه پزشکی حمله می کنند.  

وی با ابراز تاسف از اینکه در باور برخی همکاران در جامعه پزشکی، نگاه به بیمار به عنوان کالا است، اظهار داشت: ما به دنبال این نیستیم که پزشک هزینه ای را از بیمار نگیرد، اما اساتید بازنشسته ای هم هستند که دریافتی آن ها تنها 1 میلیون و 500 هزار تومان است که با این صحبت هایی که بر ضد جامعه گروه پزشکی در مجلس عنوان می شود، عرق شرم بر آدم می نشیند.

نوبخت با گلایه از اینکه دخل و خرج بسیاری از اطبای عمومی با هم همخوانی ندارد، خاطرنشان کرد: این حرفه مطالبات متعددی دارد که باید بگیریم اما متاسفانه علیه خودمان کارشکنی می کنیم.

وی با ابراز خرسندی نسبت به اینکه به گفته دکتر فتاحی معاون انتظامی نظام پزشکی، در سال 93، 800 میلیون بار مردم به اطبا مراجعه کرده اند (حتی انجام 10 کار برای یک بیمار بستری، یکبار مورد محاسبه قرار گرفته است) تصریح کرد: این در حالی است که شکایت از این فرهیختگان طبق گقته خودشان 12هزار مورد یعنی 6 هزارم درصد ثبت شده است.

 

*گلایه از وجود سه مرجع رسمی رسیدگی به شکایت، علیه پزشکان

به گفته دبیر مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی، نجابت و خدمات ایثارگرانه اطبای ما مثال زدنی است اما متاسفانه این مهم نادیده گرفته شده و یک نفر می تواند در سه مرجع رسمی رسیدگی به شکایات از ما شکایت کند و این مهم موجب سوء استفاده برخی در جامعه پزشکی شده و این حرفه مقدس را زیر سوال برده اند.

وی زمانی دادگاه رسیدگی به شکایت از پزشکان را ویژه عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی بود که اصنف دیگر برای طرح شکایت به مرکز تظلمات مراجعه می کردند. اما متاسفانه هم اکنون کار به جایی رسیده که نه تنها جرایممان را نمی توانیم در محاکم خود به بحث بگذاریم، بلکه  این حق از پزشکان و نظام پزشکی نیز سلب شده است.

نوبخت با تاکید بر اینکه هر یک از پزشکان یک قطب و رئیس جمهور هستند، ابراز داشت: حق ما حتی با قوانین فعلی، بیش از این ها است و حقوق معوقه خود را به همت ذات اقدس الهی و با پشتوانه شما بزرگواران، تک تک باز می گردانیم.

 

* انجمن ها مورد وثوق افراد حرفه هستند

وی با اشاره به تفاهم نامه امضا شده میان دکتر علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی و دکتر ایرج فاضل رئیس مجمع عمومی انجمن های گروه پزشکی، گفت: انجمن ها مورد وثوق افراد حرفه هستند و هیات مدیره آن ها می توانند کمیته هایی را تشکیل داده و به کار حرفه ای خودشان رسیدگی کنند.

دبیر مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ادامه داد: اجرایی شدن تفاهم نامه بین مجمع انجمن ها و سازمان نظام پزشکی برای نهادینه کردن اخلاق پزشکی و تشکیل این کمیته ها درون انجمن ها با نظارت ریاست و دبیر محترم انجمن ها است.  

وی یادآور شد: سازمان نظام پزشکی از اعضای مجمع انجمن ها و برخی از انجمن های فعال، کارگروهی را تشکیل داده و کمیته انجمن ها را فعال نگاه داشته، از آن ها راهنمایی گرفته و به آن ها نظرات مشورتی می دهد.

نوبخت در پایان خاطرنشان کرد: با اعتقاد راسخ به تقدس این حرفه و از آن جایی که دانشمندان اصلی این کشور از جایگاه حقوق بیمار و شان و جایگاه طبابت در کشور مطلعند، خواسته یا ناخواسته علف های هرزی هستند که دراین میان وجود دارند. جامعه پزشکی خود دارای افراد معنوی، مطهر و روحانی در این حرفه است و درخواستم آن است که همه هم قسم شوند تا قداست این حرفه بیش از پیش حفظ و مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.