پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دغدغه های شغلی یک دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دغدغه های شغلی یک دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران
یک دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از آینده شغلی خود ابراز نگرانی کرد و گفت: جایگاه اجتماعی و درآمد یک پزشک عمومی در جامعه رضایت بخش نیست و به نظر می رسد که سیاست های نظام سلامت ثبات مشخصی در خصوص پزشکان عمومی ندارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی محمد لسان پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، گرایش بیش از حد دانشگاه علوم پزشکی تهران به تربیت نیروی متخصص و فوق تخصص را یکی از مشکلات آموزش پزشکی در دوره عمومی عنوان کرد و افزود: این امر موجب شده تا این دانشگاه از آموزش پزشکی عمومی غافل شود، به طوری که در بیمارستان های آموزشی این دانشگاه ها دانشجوی پزشکی عمومی فضایی برای کسب مهارت عمومی ندارد، بنابراین پس از سال ها تحصیل با تعداد زیادی پزشک عمومی مواجه می شویم.

وی با تاکید بر اینکه به شدت نسبت به آینده شغلی خود نگران هستم گفت: در حال حاضر ادامه تحصیل در مقطع تخصص، دغدغه اصلی من است چرا که جایگاه اجتماعی و درآمد یک پزشک عمومی در جامعه رضایت بخش نیست و به نظر می رسد که سیاست های نظام سلامت ثبات مشخصی در مورد پزشکان عمومی را ندارد، یک روز طرح پزشک خانواده را مطرح می کنند. روز دیگر می گویند اعتبارات لازم را ندارند و این عدم ثبات و نبود سیاست مدون، مسلما بر آینده شغلی این قشر تاثیرات منفی دارد.

این دانشجوی ترم آخر دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه تبعیض تحصیلی بر حسب جنسیت در دوره تخصص را مهمترین ضعف قوانین آموزش پزشکی در کشور دانست و اظهارکرد: تجربه ای که در بخش های مختلف بیمارستان های آموزشی داشته ام، هر بخشی که از هر دو جنس دانشجو حضور فعال داشتند به لحاظ روانی نیز بخش با ثبات تری بود اما این ثبات در بخش های ارتوپدی (به علت مرد بودن همه) و زنان( به علت زن بودن) کمتر دیده می شود.

لسان پزشکی با بیان اینکه در سیاستگذاری های مربوط به حوزه پزشکی هیچ ثباتی دیده نمی شود اظهار کرد: افزایش نسبی پذیرش پولی دانشجویان در دانشگاه های دولتی برای رشته های علوم پزشکی در کنکور سراسری 1393 و کاهش کل ظرفیت از نظر عدالت آموزش ایراد دارد. البته با این سیستم آموزشی تنها مسائل تئوری سنجیده می شود بدون اینکه قدرت تحلیل و مهارت های پزشکی را ارزیابی کنند.

وی در پایان به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: پروژه اصلی که عدالت در حوزه سلامت است، ذاتا امری نیک و قابل تقدیر است اما باید توجه کرد که بیمارستان های دولتی به ویژه بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه، توسط اینترن ها و رزیدنت اداره می شوند، در حالی این افراد هیچ گونه سهمی از آن نمی برند که امیدوارم مسئولین به امر توجه کنند.

انتهای خبر / ر
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.