جمعه، 10 فروردین 1403

حق فني داروخانه يا حق خدمات دارويي ؟

در نيمه اول سال 93، ديوان عدالت اداري با اين توجيه كه چون خدمات ارائه شده توسط داروسازان در داروخانه ها، مصداق خدمات سلامت( تشخیصی، درمانی و بهداشتی) نیست ؛حق فني داروخانه ها را باطل اعلام كرد .

دکتر سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه  با افزايش تعداد فارغ التحصيلان رشته داروسازي از 60 سال قبل در كشور و تصويب قانون در مجلس ( در سال 1334)، تدريجا داروسازان در همه داروخانه ها تحت عنوان مسئول فني مشغول به كار شدند ؛ اذعان داشت : با  اجرای این مهم  داروخانه ها به عنوان يك موسسه پزشكي و نه فروشگاه از خدمات آنها بهره مند شدند.

وی با بیان اینکه در سال 1367 و با سپري شدن دوران انقلاب و جنگ و در انطباق با ساير كشورهاي جهان، مبلغي به عنوان حق فني داروخانه توسط وزارت بهداري وقت تعيين شد افزود : جدا از سود دارو كه در عمل سود سرمايه گذاري داروساز در داروخانه است، ما به ازاي مسئوليت و خدمات دكتر داروساز در داروخانه، اين مبلغ به هر نسخه تعلق گرفت.

به گفته وی قريب 27 سال اخير، همه دولت ها با استناد به قوانين غير قابل انكار (مانند: بند 15 ماده 1 قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ ماده 8 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور و بند ه ماده 38 برنامه پنجم توسعه) هر ساله اين تعرفه را تعيين و ابلاغ مي كردند.

 

ایراد ديوان عدالت اداري به حق فني داروخانه ها

این متخصص فارماکولوژی  تصریح کرد : در نيمه اول سال 93، ديوان عدالت اداري با اين توجيه كه چون خدمات ارائه شده توسط داروسازان در داروخانه ها، مصداق خدمات سلامت( تشخیصی، درمانی و بهداشتی)نیست ؛ حق فني داروخانه ها را باطل اعلام كرد .

وی اضافه کرد :  اما هيچ وقت به اين سوال داروسازان پاسخ نداد اگر خدمات دکتر داروساز در این موسسات به عنوان مسئول فنی (به الزام مواد 1 و2 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارو و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب سال 1334)، مصداق خدمات سلامت نیست، پس چه نامی می توان برآن گذاشت ؟

 

تغيير نام حق فني داروخانه به مديريت خدمات دارويي

فاطمی با اشاره به اینکه در نيمه دوم سال 93 همزمان با اجراي طرح تحول نظام سلامت، كتاب 500 صفحه اي ارزش نسبی خدمات و مراقبت های سلامت، به امضاء وزير بهداشت، وزير رفاه و رئيس سازمان نظام پزشكي رسيد اظهار داشت :  در این کتاب به جزئي ترين خدمات بهداشتي و درماني از جمله سه خدمت در داروخانه ها (نسخه پيچي، ارائه داروهاي OTC و ساخت داروهاي تركيبي)، كد و ضريب تعلق گرفت.

وی مرجع اصلی برای نامگذاری خدمات سلامت از جمله خدمات داروسازان در این کتاب را ؛ کتب منتشر شده توسط جامعه پزشکی آمریکا از جمله کتاب CPT دانست و گفت :در این کتاب به خدمات داروسازان در داروخانه تحت عنوان"Medication Therapy Management"

اشاره شده است ؛ لذا ریشه عبارت مدیریت خدمات دارویی به این مرجع بر می گردد

عضو هيات مديره انجمن داروسازان ايران  با بیان اینکه مطابق كتاب ياد شده، ارزش نسبي كل هر خدمت سلامت از مجموع دو جزء حرفه اي و فني تشكيل شده است. خاطرنشان کرد : جزء حرفه اي، نشان دهنده مهارت ارائه خدمت براي پزشك است  و جزء فني شامل هزينه هاي فراهم نمودن تسهيلات و شرايط لازم براي ارائه هر خدمت است. لذا عنوان "مديريت خدمات دارويي" نسبت به "حق فني"، صحيح تر و جامع تر است.

 وی افزود : در نتيجه اين عنوان هم علمي است، هم مانند بيش از 7000  خدمت سلامت (در كتاب ارزش نسبي كشورمان) قانوني است و هم با راي ديوان عدالت اداري منافاتي ندارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه یکی از شبهاتی که ایجاد و سپس به آن انتقاد می شود این است که حق خدمات دارويي یعنی حق مشاوره و گفتگو با بيمار و چون ممکن است گاهی انجام نشود پس نباید اخذ شود ، اذعان کرد :  ارائه مشاوره به بیمار یکی از 10 خدمت اصلي دکتر داروساز است که همیشه در صورت درخواست بیمار و در بسیاری موارد در صورت تشخیص داروساز، به بیمار ارائه می شود.

به گفته فاطمی انجام همه خدمات دكتر داروساز در داروخانه، با درج امضا و مهر نظام پزشکی او پای نسخه، تضمین می دهد که نسخه پیچیده شده صحیح است و مسئولیت آن را طبق قانون بر عهده می گیرد.

نسخه پیچی مستلزم دریافت حق مدیریت خدمات دارویی است

فاطمی با تاکید بر اینکه پیچیدن نسخه؛  ارائه دستورات دارویی به بیماران و همچنین مهر مسئولیتی  که بروی نسخ دارویی درج می شود مستلزم دریافت حق مدیریت خدمات دارویی است ؛ ابراز داشت : بر اساس آمار، پرداخت 2000 تومان بايت هر نسخه، به طور متوسط فقط حدود 5 درصد از هزينه هاي دارويي را شامل مي شود  و آیا با این توصیف کسی حاضر است تا تضمین درستی و کیفیت مهم ترین کالای موثر بر سلامتی را با مبلغ نسبتا ناچیزی که از این بابت دریافت می شود معاوضه کند ؟

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با عنوان اینکه بیمه ها به اعتبار مهر و امضای دکتر داروساز نسخ بیمه ای را قبول می کنند تصریح کرد : در غیر اینصورت بیمار باید هزینه دارو را بصورت آزاد پرداخت کند ضمن آنکه مطابق قانون دانشگاههای علوم پزشکی ارائه خدمات نسخه پیچی و تایید دکتر داروساز را بروی نسخ بیماران  اجباری کرده است.

 

وی خاطرنشان می کند : شايد يكي از اصلي ترين دلايلي كه گاهي اوقات حساسيت هايي را در سطح جامعه برمي انگيزد، عدم پوشش بيمه اي خدمات داروسازان بر خلاف ساير خدمات پزشكي است كه اميد است با حل اين مشكل، در آينده شاهد پايان بحث ها در اين زمينه باشيم.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است )

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.