پنجشنبه، 30 فروردین 1403

معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی: 90 درصد نیاز مردم با طب عمومی قابل پاسخ است/5 محور برای صلاحیت حرفه ای در نظرگرفته شده است

معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی: 90 درصد نیاز مردم با طب عمومی قابل پاسخ است/5 محور برای صلاحیت حرفه ای در نظرگرفته شده است
دکتر جهانگیری با بیان اینکه پزشکان در ارائه خدمات پزشکی به بیماران باید 5 محور را مدنظر قرار دهند گفت:صلاحیتهای علمی ؛مهارتی ؛جسمی ؛اخلاقی و انتظامی از جمله آیتم هایی است که در ارائه خدمات به بیماران باید لحاظ شود.

دکتر محمد جهانگیری معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی در گفتگوبا خبرنگار این سازمان با اشاره به اینکه خدمت باید براساس نیاز بیمار ارائه شود ؛اظهار داشت: خدمات پزشکی به منظور تامین سلامت انسان ارائه می شود و پزشک معالج نیز مسئول این کار است.

وی افزود:تمامی اقداماتی که در این راستا توسط پزشک صورت می گیرد باید براساس علم ؛مهارت ؛ یقین و مزین به اخلاق پزشکی باشد .

وی با بیان اینکه تقریبا 90 درصد نیاز بیماران با طب عمومی پاسخ داده می شود ادامه داد: در خصوص پزشکان عمومی به توانمندسازی بالاتری نیاز داریم و زمانی که بیمار به خدمات تخصصی تر نیاز دارد نمیتوان همپوشانی را حذف کرد اما بعد علمی و مهارتی بسیار مهم است که باید مستدل و مستند باشد یعنی ارائه خدمات پزشکی برمبنای شواهد مستندی است که به تایید جامعه علمی رسیده باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در تابلوی پزشکان باید مواردی ذکر شود که در پروانه مطبشان موجود است اذعان داشت:در خصوص خدماتی که پزشکان به بیمارانشان ارائه می دهند باید دوره مربوطه را گذرانده و مهارتهای تجربی لازم را کسب کرده باشند و در صورت قصور مطابق با قانون با آنها برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد :مهارت پزشک بر اساس مستندات سنجش می شود که بر اساس طرح تحقیقی یا حضوردر جایی است که خدمت در آن مستند شده است و به تایید وزارت بهداشت؛سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی تخصصی مربوطه رسیده با شد.

***کلمه دکتر برای جامعه پزشکی است

در ادامه دکتر جهانگیری در پاسخ به این سوال که آیا سایر صنوف می توانند از عنوان "دکتر" در تابلوهای تبلیغاتی خود استفاده کنند اظهار داشت:کلمه دکتر در تمام دنیا برای پزشکان در مقاطع مختلف علمی به  کار می رود بنابراین لازم است تا وزاتخانه های علوم و بهداشت تدابیری در خصوص القاب علمی که سایر اصناف نیز از آن استفاده می کنند داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود تا عناوین شفاف سازی شود که در این راستا اقداماتی انجام داده ایم و در آینده نزدیک تمام مقاطع تحصیلی ؛نحوه ارائه خدمت و صلاحیت های مترتب را با توجه به مصوبه شورایعالی نظام پزشکی ،شورایعالی بیمه و هیات وزیران در سامانه جامعه ارائه خواهیم نمود.

 

انتهای خبر / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.