جمعه، 10 فروردین 1403

نخستین کارت هوشمند امضای الکترونیک برای وزیر بهداشت صادر شد

نخستین کارت هوشمند  امضای الکترونیک برای وزیر بهداشت صادر شد
اولین کارت هوشمند امضای الکترونیک مطمئن به صورت رسمی امشب (24 اردیبهشت ماه)در محل سازمان نظام پزشکی برای سید حسن هاشمی وزیر بهداشت صادر شد.

 

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی  مراسم رونمایی از امضای الکترونیک مطمئن با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دکتر زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در محل این سازمان برگزار شد.

در آیین افتتاح این مراسم دکتر محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که از  ابتدای سال 92 پروسه امضای الکترونیک را با همکاری وزارت بهداشت آغاز نمودیم ، بیان داشت : امضای الکترونیک حلقه مفقوده خدمات الکترونیک سلامت است که بستر سازی های مناسبی در وزارت بهداشت در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان این که بالغ بر 60 میلیون پرونده الکترونیک داریم افزود : نظام ارجاع و حلقه مفقوده ای به نام استناد پذیری اسناد الکترونیک وجود دارد که از دوسال اول با محوریت وزارت بهداشت با  قوه قضائیه وارد مذاکراتی شدیم و توانستیم تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت و قوه قضائیه منعقد کنیم.

وی با اشاره به این که امضای الکترونیک مطمئن تصدیق هویت و تایید صلاحیت ارائه دهندگان خدمات سلامت بصورت الکترونیک است ، ادامه داد : امضای الکترونیک از جعل و مخدوش کردن اسناد پزشکی جلوگیری کرده و در واقع تکمیل بستر مطمئن برای پرونده الکترونیک سلامت است.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی افزایش کیفیت خدمات را از دیگر مزایای امضای الکترونیک مطمئن عنوان کرد و گفت : سیستم رجیستری کارت هوشمند و امضای الکترونیک مشتمل بر شناسایی و تصدیق هویت و تایید صلاحیت پزشکان است که در صورت الکترونیک و هوشمند شدن کارت نظام پزشکی و امضای الکترونیک به بستری امن دسترسی پیدا می کنیم.

به گفته جهانگیری ذینفعان امضای الکترونیک و کارت هوشمند پزشکان و پیراپزشکان و سپس موسسات خدمات بهداشتی و درمانی ، داروخانه ها و پاراکلینیک و شرکت های نرم افزاری داروخانه ها و مطب ها هستند.

***امضای الکترونیک حاصل تعامل و همگرایی نظام پزشکی و وزارت بهداشت است

در ادامه این مراسم علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که پروژه الکترونیک در دولت تدبیر وامید شتاب خوبی گرفته است ، اظهار داشت : وزارت بهداشت همگام با سیاستهای دولت در این مسیر گام برداشته و بالغ بر 60 میلیون آحاد شهروندی پرونده سلامت الکترونیک دارند که درابتدای دولت بحث پرونده الکترونیک یک ایده آل به نظر می رسید اما امروز شاهد عملی شدن آن هستیم.

وی با بیان این که سیمای نوینی در بحث سلامت تجلی یافته  است ، ادامه داد : شاهد تعامل سازنده ای بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در بحث الکترونیک ، مکانیزه شدن و استفاده از فناوری های نوین در عرصه سلامت هستیم.

زالی تصریح کرد : نسخه الکترونیک ، پرونده الکترونیک و امضای الکترونیک و صدور کارت هوشمند الکترونیک حلقه های به هم پیوسته ای هستند که با تعامل و همگرایی بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت این امر محقق شده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ایجاد امضای الکترونیک مطمئن را یک اقدام مناسب دانست و گفت : صدور کارت هوشمند نظام پزشکی و امضای الکترونیک آمار و اطلاعات نوینی را ارائه می دهد که پویا و دینامیک است در حالی که حداقل اطلاعات را درشکل کاغذی آن شاهد بودیم.

***590 بیمارستان کشور خدمات الکترونیک ارائه می دهند

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم رونمایی از امضای الکترونیک مطمئن با اشاره به این که باید در جهت ارتقاء خدمات سلامت و احترام به ارائه دهندگان آن و مطالبه حقوق شهروندان ایرانی اقدام کنیم ، اظهار داشت : یکی از افتخارات وزارت بهداشت این است که در منطقه حرفهایی درمورد سلامت الکترونیک و بکارگیری فناوری اطلاعات در این عرصه برای گفتن دارد .

وی افزود : در دو سال اخیر به طور متوالی وزارتخانه برتر در حوزه فناوری اطلاعات بوده ایم بطوری که ابتدا  تنها 78 عدد از بیمارستان های ما دارای خدمات الکترونیک بوده و بستر اطلاعاتی آنها محدود بود و تنها 37 هزار پرونده سلامت الکترونیک در کشور داشتیم.

وی ادامه داد : در مجموع 3 میلیون خدمت به مردم ارائه شد اما اکنون در سراسر کشور مشابه کارنامه ای که در طرح تحول سلامت داریم ، 590 بیمارستان یعنی صد در صد بیمارستان ها مرتبط با خدمات الکترونیک هستند و 40 هزار واحد به مرکز تبادل اطلاعات سلامت متصل شده اند و 48 میلیون خدمت سلامت هم تجمیع شده است که کار بزرگی در این عرصه محسوب می شود.

وزیر بهداشت با بیان این که راه زیادی در پیش رو داریم تصریح کرد : باید نظام خدمات سرپایی و بستری را به سمت نظام یکپارچه الکترونیک سلامت هدایت کنیم که این امر همکاری سازمان نظام پزشکی و سایر ارگان ها و بخش اقتصادی دولت را می طلبد.

هاشمی اضافه کرد : انجام این مهم بخشی از حلقه ای است که ما را به سمت دارا بودن زنجیره خدمات الکترونیک هدایت کرده  و فرآیند کار را در اعتبار بخشی به اسناد پزشکی سرعت می بخشد و اصولا الکترونیکی شدن خدمات برای شفافیت و پیشگیری ازخطای انسانی است .

وی ضمن تشکر از کار تیمی حوزه فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در جهت اجرای پروژه امضای الکترونیک مطمئن بیان داشت : امیدوارم در آینده همکاری موثرتری را در عرصه نسخه الکترونیک و سایر نقش آفرینی های فناوری اطلاعات در عرصه سلامت شاهد باشیم و حرکت های عظیمی در این راستا انجام شود.

گفتنی است در پایان این مراسم کارت هوشمند و امضای الکترویک وزیر بهداشت صادر و توسط زالی ریاست کل سازمان نظام پزشکی به وی تقدیم شد.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.