پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تعالی رشته پزشکی قانونی پاسخگوی بسیاری از نیازهاست

تعالی رشته پزشکی قانونی پاسخگوی بسیاری از نیازهاست
رییس سازمان نظام پزشکی در پنجمین کنگره سالیانه پزشکان قانونی ایران با اشاره به این که فصل های مختلف پزشکی قانونی باید در نظام سلامت نهادینه شود گفت : بانهادینه سازی پزشکی قانونی در لایه های مختلف نظام سلامت می توان به طرق مختلف از ظرفیت های موجود در این عرصه استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در پنجمین کنگره سالیانه پزشکان قانونی ایران که امروز در بیمارستان امام خمینی برگزار شد با بیان این که رشته پزشکی قانونی یکی از رشته های مهم در عرصه سلامت و آکادمیک کشور به حساب می آید  اظهار داشت : پزشکی قانونی فصل مشترک بین دو بخش بسیار بزرگی است که ا در نگاه اول ممکن است یک ماهیت انتزاعی داشته باشد.

وی افزد :  در واقع این فصل مشترک بین سیستم حقوقی و قضایی نشات گرفته از مفاهیم خاص انسانی بوده و نظریه پردازی های خاص انسانی در آن متبلور است .

 

وی ضمن بیان این مطلب که این فصل مشترک اجتماعی سبب شده تا این رشته یک جایگاه بدیع و متفاوتی را به خود بگیرد ؛ ادامه داد : در سال های اخیر آسیب شناسی قابل توجهی را در زمینه آکادمی علوم پزشکی در کشور داشتیم و پزشکی قانونی گرچه فی نفسه بین رشته ای است اما کاربست خوبی برای بازنگری فصول مشترک بوده تا بتوانیم آسیب شناسی علمی مهم را در سال های اخیر ترجمه کنیم .

 

زالی با بیان این که پزشکی قانونی همپای کشورهای جهان در حال رشد و تعالی است گفت :این رشته بدلیل اینکه باید با استفاده از ابزارها و روش های نوین به جستجوی عوامل اصلی کار خود بپردازد به شدت وابستگی به روش های نوین دارد و شاید بیش از هر رشته دیگری از ابزارها و نگاههای نوین بیولوژیک استفاده می کند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که رشته پزشکی قانونی می تواند همگرایی بین مولفه های رشته های پایه و مسائل بالینی را فراهم کند تصریح کرد : این رشته در عرصه جهانی به شدت متناسب با وضعیت توسعه کشورهاست یعنی در کشورهای توسعه یافته سیستم پزشکی قانونی مبسوط تر عمل کرده و بین توسعه اجتماعی و تعالی عمومی با این رشته ارتباط برقرار است.

وی با تاکید براینکه باید فارغ از نگاه سنتی به رشته پزشکی قانونی توجه داشته باشیم اذعان داشت : باید از تمامی فصول پزشکی قانونی در لایه های مختلف نظام سلامت به طرق مختلف استفاده کنیم زیرا این رشته پاسخگوی بسیاری از مسائل پزشکی است .

 

زالی اضافه کرد : در مسائل حقوقی ، اجتماعی و قضایی نیز با چالش های فراوانی مواجه هستیم که متخصصان پزشکی قانونی می توانند با نگاه دانشی خود راه حل های مناسبی را در اختیارمان بگذارند.

وی با اشاره به این که وجه استشاری متخصصان این رشته مورد توجه قوه قضائیه است بیان داشت : پزشکی قانونی ظرفیت مهمی در جنبه های ا ستشاری محسوب می شود  و زمانی که مسائل قضایی نامشکوف است نظرات متخصصان پزشکی قانونی مبتنی بر شواهد قطعی مسیر پرونده ها را متفاوت می کند.

 

رییس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد : برای حل مشکلات متعدد بالینی و پزشکی باید به سمت کار تیمی و ممارست تیمی برویم و به عنوان یک کنشگر مهم برای کشف راه حل ها از نظرات متخصصان پزشکی قانونی بهره مند شویم

وی به جذابیت های رو به تزاید این رشته اشاره کرد و ابراز داشت : علمی بودن این رشته و سایر جذابیت های آن سبب شده بسیاری از جوانان با استعداد و نخبه جذب این رشته شوند و در غنای علمی بسیار خوبی قرار داریم .

زالی با اشاره به رشد سطح علمی و مهارتی متخصصان پزشکی قانونی یاد آور شد : افق های روشنی در مسیر دانشی و مهارتی همکاران این رشته وجود دارد و انگیزه های درونی نیز محرک توسعه بوده و فرصت تلقی می شوند که امیدواریم با توجه به حساسیت های خاصی که در این رشته مهم و علمی وجود دارد هر روز شاهد تعالی و بهره مندی بیشتر از ظرفیت های موجود در پزشکی قانونی باشیم.

 

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع  است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.