پنجشنبه، 9 فروردین 1403

طرح تحول صرفا در جهت راضی کردن مردم بود

طرح تحول صرفا در جهت راضی کردن مردم بود
نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که طرح تحول نیازمند اصلاحات است ، گفت: این طرح قابل برگشت نیست و اگر به همین صورت پیش رود از نظر اعتباری کم آورده و شکست می خورد .

محمد صاحب الزمانی نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که اگر منابع این طرح به موقع نرسد هم مردم و هم گروههای پزشکی معترض می شوند؛ بیان داشت :  چنان چه سهم سرانه سلامت به میزان واقعی تامین می شد و  با سیستم پزشک خانواده پیش می رفتیم این همه هزینه لازم نبود زیرا طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع  ابتدا و انتهای مشخصی داشت و برنامه ای بود که سایر کشورها آن را تجربه کرده و موفق شده بودند.

وی با بیان این که طرح تحول غیرکارشناسانه بود افزود : درمرحله اول چون هزینه های درمانی کاهش یافت مردم رضایت داشتند اما طرحی که برنامه ریزی نداشته باشد مشکلات زیادی را به همراه  دارد زیرا با کاهش هزینه و سهولت دسترسی به خدمات تخصصی و فوق تخصصی بدون اجرای سیستم ارجاع، بار مراجعات به مراکز دولتی را افزایش داد بدون آن که مسائلی مانند زیرساختها ، تجهیزات و منابع اعتباری آن تامین شود.

وی اجرای این طرح را صرفا در جهت راضی کردن مردم عنوان کرد و ادامه داد : مردم برای مراجعه به پزشکان آزاد هستند و این احساس را دارند که اگر به متخصص مراجعه کنند بهتر از پزشک عمومی است در حالی که باید مراحلی را به کار می بردیم که ابتدا بیماران به یک مرجع مراجعه و در صورت نیاز به سطوح بالاتر ارجاع داده شوند .

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که در طرح تحول سلامت به دنبال اعتبارات کلان هستیم تا دراختیار گروه پزشکی گذاشته شود، اذعان داشت:  باید طراحی برنامه داشته و با مولفه های خاص خود کار کنیم و سرانه سلامت جامعه را به واقعیت نزدیک کنیم که در طرح تحول برنامه ریزی لازم انجام نشده و استخراج کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات هم اصولی و درست نبود .

صاحب الزمانی ادامه داد : کتاب ارزش گذاری نسبی  باید از یک پشتوانه کارشناسی برخوردار می شد و با استفاده از روش های علمی k خدمات و ارزش نسبی را مشخص می کردند واین در حالی است که در خیلی از موارد این کتاب کارشناسی شده نبود و نتوانست تعامل درون بخشی ایجاد کند و خیلی از گروهها مقابل هم قرار گرفتند.

وی با بیان این که امنیت در یک جامعه صرفا به معنای تامین امنیت انتظامی و اطلاعاتی نیست؛ گفت : باید امنیت گفتاری، شنیداری ، جسمی و روحی  را برای آحاد مردم مهیا کنیم و اگر قرار باشد یکی از این امنیت ها در اجتماع نهادینه نشود ، جامعه سالم و پایدار نخواهد بود.

وی با اشاره به این که نظام سلامت مهم بوده و  با تمامی مسائل موجود در جامعه ارتباط دارد ؛ ابراز داشت : نظام سلامت ما مبتنی بر یکسری شواهد علمی که بتواند خود را حفظ کرده و رضایت مردم و امنیت جسمی و روانی آن ها را تامین کند؛ نیست.

نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد : برای سیستم سلامت باید برنامه ای را اجرا کنیم که در دنیا مورد آزمون قرار گرفته و تجربه شده است که متاسفانه تاکنون این کار انجام نشده و فقط برنامه های پنج ساله تنظیم و ابلاغ می شود و نظام مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

**یکسان دیدن منافع همه اقشار در تجمیع بیمه ها

صاحب الزمانی در پاسخ به این سوال که تجمیع بیمه ها چه تبعاتی در پی دارد ، اظهار داشت : تجمیع بیمه زمانی خوب است که مصالح و منافع همه اقشار یکسان دیده شود و نمی توان از یک قشر حق بیمه کم کرد و برای یک قشر دیگر هزینه کرد و حق بیمه ای از آن ها نگرفت .

وی افزود : باید منابع اعتباری و بهداشت و درمان به دست یک متولی باشد زیرا اگر بخواهیم پول را در اختیار یک وزارتخانه قرار دهیم و اجرا دست دیگری باشد مسلما در طولانی مدت مشکل دار می شود .

وی با تاکید بر این که باید مالیات بر درآمد در کشور سیستماتیک شود؛ ادامه داد : نباید از حقوق افراد کسر کرده و حق بیمه برای آن ها منظور شود و این درحالی است که افراد یا ارگان های پردرآمد به نوعی از پرداخت مالیات فرار می کنند و از فردی که درآمد ثابت دارد مالیات کم می کنیم که عادلانه نیست  و در حالت کلی با مالیات و عوارض می توانیم سیستم بیمه را اصلاح کنیم .

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که در نظام سلامت باید سیاست ها مشخص باشد ، تصریح کرد : باید طرح سلامت تعریف شده باشد و خبرگان اقتصادی نیز با طراحی برنامه مدت دار و گرفتن نظر از صاحبان فرآیند و جامعه امور را پیش ببرند.

انتهای پیام /  ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

 

 

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.