جمعه، 31 فروردین 1403

دغدغه متولی آموزش پزشکی نباید رفع مشکلات معیشتی مردم در سلامت باشد

دغدغه متولی آموزش پزشکی نباید  رفع مشکلات معیشتی مردم در سلامت باشد
دغدغه متولى آموزش بويژه آموزش پزشكى، صرفاً بايد آموزش باشد نه لحاظ كردن رفع مشكلات معيشتى در سلامت مردم و تحت تأثير قرار دادن امر آموزش و پژوهش به دلايل اقتصادى و معيشتى.

دکتر نوید ناصری عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگارسازمان نظام پزشکی با اشاره به  اینکه موضوع آموزش بويژه در امر پزشكى و به دنبال آن پژوهش در اين حيطه از اهميت خاص خود برخوردار است ؛ اظهار داشت : منطقى است دستگاهى كه تنها مسؤوليت خود را امر آموزش و پژوهش مى داند به انجام  این مهم مبادرت نمايد.

 

وی افزود :به عنوان نمونه چرا وزارت دادگسترى بخش آموزش حقوق را به مجموعه خودواگذار نمى كند و اين امر را برعهده  وزارت علوم نهاده است و يا وزارتخانه هاى صنعت و معدن، راه و شهرسازى، مخابرات و ... تربيت نيروهاى مورد نياز خود را به وزارت علوم واگذار نموده اند.

 

وی ادامه داد :باید بررسی کنیم در طى ٣ دهه گذشته چه بلايى بر سر آموزش پزشكى و دانش آموختگان آن آورده ايم كه حال به دنبال ايجاد تحول در آن هستيم.

وی با بیان اینکه به كميت دانش آموختگان جامعه پزشكى بسيار بيشتر از كيفيت آموزش آنان توجه شده است ؛خاطرنشان کرد :  به گواه اسناد سازمان نظام پزشكى جمهورى اسلامى ايران و آمار ممالك مترقى از مهاجرين پزشك و پيراپزشك ايرانى، بسيارى از دانش آموختگان و جامعه پزشكى، وادار به مهاجرت اجبارى شده اند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه تربيت جامعه پزشكى درمان محور در زمان جنگ و كمبود نيروى انسانى مجرب و حتى براى حذف حضور پزشكان هندى و پاكستانى، امرى موقت و يا ضرورى بوده است ؛ تصریح کرد : پس از اتمام شرايط بحرانى جنگ نه تنها فكرى به حال سر و سامان دادن به آموزش پزشكى نشده است بلكه در فاصله سالهاى ١٣٨٤ تا ١٣٩٢ با سياستهايى عارى از دورانديشى و صرفاً حركتهايى ابتر و عوام پسندانه اقدام به گسترش و افتتاح لجام گسيخته دانشگاهها و دانشكده هاى پزشكى، دندانپزشكى و ساير رشته هاى پيراپزشكى با اسامى مختلف و نوظهور آن هم بدون امكانات و استانداردهاى اوليه در بخش آموزش نموده اند.

 

ناصری با اعلام اینکه تربيت نيروهاى درمانى( از كاردانى تا فوق تخصص ها) بايد بر اساس نيازسنجى دقيق و واقع نگر و با دورانديشى كامل صورت پذيرد ؛ بیان داشت : در سياست توليد دانش آموختگان يك رشته تحصيلى خاص، چه تناسب و سنخيتى بين فعاليت جناحهاى سياسى و نمايندگان هر شهرستان و دهستانى با نيازسنجى در امر نيروهاى درمانى وجود  دارد .

این متخصص ارتودنسی خاطرنشان کرد : به طرق  مختلف و بدون در نظر گرفتن مبانى خاص، احكام تأسيس دانشكده هايى نمادين و بواقع طبل هاى توخالى در رشته هاى مختلف درمانى (عارى از امكانات اوليه و استاندارد آموزشى-درمانى و نيروهاى متخصص هيأت علمى كارآزموده و مجرب و ...) صادر شده است .

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.