پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی خبرداد: حمایت قاطع از رئیس کل سازمان در جهت انجام وظایف و مأموریت های محوله

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی خبرداد:  حمایت قاطع از رئیس کل سازمان در جهت انجام وظایف و مأموریت های محوله
دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی گفت: براساس قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی ، شورای عالی به عنوان یکی از ارکان این سازمان وظیفه سیاست گذاری و نظارتی بر عملکرد سازمان را بر عهده دارد .

دکتر محسن مصلحی در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به حمایت کامل شورای عالی از رئیس کل محترم سازمان در جهت انجام وظایف و مأموریت های محوله اذعان داشت: در سالهای اخیر و بالاخص دو سه سال گذشته شرایط بسیار ویژه ای بر حوزه سلامت حاکم شده که جامعه پزشکی ، سازمان نظام پزشکی ، شورای عالی و انجمن های علمی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، وی با اشاره به تشدید مسائل مالیاتی ، مباحث قضایی مثل موضوع حبس پزشکان ، هجمه های رسانه ای، نحوه برخورد با موضوع زیرمیزی و توهین به منزلت جامعه پزشکی ، بی توجهی به نظرات شاغلین حرف پزشکی و نمایندگان آنان در تصمیم گیری ها و نیز طرح تحول نظام سلامت گفت که مجموع این حوادث مطالبات و سطح توقع همکاران را از سازمان و شورای عالی به شدت افزایش داده که به میزان زیادی هم طبیعی است، البته اقدامات زیادی شده لیکن جوابگوی حجم مشکلات فعلی نیست و به نظر می رسد نیاز به تغییراتی در رویکرد و نحوه پیگیری مسائل وجوددارد که مقدمات آن در حال انجام می باشد. وی با اشاره به اینکه انتظار می رفت با توجه ویژه مسئولین نظام به حوزه سلامت در این دوره شاهد شرایط بسیاربهتری باشیم افزود علیرغم برخی دستاوردهای خوب، مشکلات زیادی هم ایجاد شده که تاکنون سابقه نداشته است.

مصلحی با اشاره به سمت های دولتی برخی از اعضای شورای عالی خاطر نشان کرد: این مهم یک موضوع سهل و ممتنع است، که می تواند بسیار مثبت باشد به شرطی که یکسری از مسائل رعایت شود و در واقع خروجی آن به عملکرد افراد باز می گردد.

وی ادامه داد: وجود سمت دولتی برای برخی از اعضای شورا می تواند مفید باشد اما وضعیت موجود، باعث شده توقعات اعضای شورای عالی و همکاران از آن دسته از افرادی که مدیران دولتی هستند بالا رود. البته این در حالی است که اعضایی که فاقد سمت دولتی هستند هم در مواجهه با مسائلی که ذکر شد، شرایط دشواری دارند.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی ابراز داشت: خواهش من از اعضای شورای عالی که دارای مناصب دولتی در دانشگاهها وغیر آن بوده و از پیشکسوتان و دارای سوابق درخشانی هستند ، آن است که در این شرایط تلاش کنند با موضع گیریهای شفاف تر این ذهنیت ها اصلاح شود و با توجه به ارتباط خوبی که با وزارت بهداشت و بدنه آن دارند، در جهت بهبود شرایط فعلی گام های بزرگتری بردارند و به هر حال از پتانسیل  حضور این افراد در شورایعالی باید استفاده کرد.  

وی با تأکید بر اینکه سازمان نظام پزشکی و شورای عالی می بایست نظرات فنی و تخصصی خود را به مراجع ذیربط منجمله وزارت بهداشت منعکس نمایند، اظهار داشت : متأسفانه عدم توجه به نظرات شورای عالی به عنوان نمایندگان جامعه پزشکی در موضوعات مختلف منجمله تعرفه گذاری نه تنها  کمکی به مردم نمی کند، بلکه موجب پیچیده تر شدن اوضاع نیز خواهد شد.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه قانون وظیفه نظارتی را به معنایی که برخی افراد تلقی می کنند برای سازمان نظام پزشکی در نظر نگرفته اما در موضوع اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات ، نقش کمکی و معین را آن هم با توجه شرایط ویژه جامعه بر عهده گرفت. البته از همان ابتدا نگرانی هایی وجود داشت که مبادا این همکاری موجب بروز مشکلاتی شود. لیکن سازمان با تمام توان تلاش کرد که به وزارت بهداشت در بحث نظارت کمک کند اما متأسفانه مورد کم لطفی قرارگرفت.

وی تصریح کرد: در بحث نظارت هم مانند باقی موضوعات در نظام سلامت، نقش خوب و بد تعریف شده است، عده ای تلاش می کنند اگر موفقیتی حاصل شده آن را برای خود تلقی کرده و نتیجه عملکرد خود بدانند و اگر مشکلاتی هست آن را بر گردن دیگران بیندازند در صورتی که این کارها کمکی به حل مشکلات عدیده حوزه سلامت نخواهد کرد.

وی افزود: در این زمینه وزیر محترم بهداشت در چندین جلسه نقش سازمان نظام پزشکی را بیش از شرح وظایف خود در بحث نظارت عنوان و از این سازمان تشکر کرده اند و به هر حال به سرعت باید این شبهات رفع شده و به سایر مسائل اصلی و مهم حوزه سلامت نیز پرداخته شود.

مصلحی با تأکید بر اینکه پرداخت های غیر متعارف نیاز به این همه هیاهو و سر و صدا ندارد، گفت: بهتر بود که دستگاههای ذیربط در سکوت و با حفظ شئونات انسانی و بدون فضاسازی رسانه ای منفی و تبلیغاتی و متهم کردن دیگران به کم کاری به انجام وظایف قانونی خود می پرداختند.

وی تصریح کرد: اتفاقات بسیاری در حوزه سلامت در حال وقوع است که می طلبد ارکان نظام سلامت اعم از وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، سازمانهای بیمه گر و سازمان نظام پزشکی دست به دست هم داده و در جهت سیاست گذاری مناسب تر برای حوزه سلامت در راستای منویات مقام معظم رهبری و سایر اسناد بالا دستی موجود و برنامه چهارم و پنجم توسعه اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه  نظارت تنها مختص تعرفه ها نیست بلکه مبحثی ریشه ای و فراگیر است ، گفت: اتفاقاً سازمان نظام پزشکی خود جزو مدعیان اجرای یک نظارت صحیح توسط دستگاههای مربوطه است و اگر قانون هم نقشی برای سازمان نظام پزشکی تعریف کند، سازمان موظف به انجام آن است.

وی مطالبه مردم، مدیران کشور و دلسوزان نظام را آرامش حوزه سلامت و احترام به ارائه دهندگان خدمت عنوان و خاطر نشان کرد: آن ها توقعی بیش از این ندارند که ما به انجام وظایف خود برای بهبود کیفیت امور همت گماریم نه اینکه با فضاسازی رسانه ای غیر فنی و غیر تخصصی ، شرایط را متشنج کرده و باعث صرف زمان و انرژی شویم.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه رشوه بحثی حقوقی و اقتصادی است که از نظر قانونی باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا درخصوص زیرمیزی می تواند مورد استفاده قرار گیرد یا خیر، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی با معظم له نظرشان این بود که در مورد پدیده زیرمیزی بدون رسانه ای شدن، اقدامات قانونی انجام شود. چرا که بزرگنمایی آن در سطح جامعه به رابطه پزشک و بیمار که از ضروریات سلامت است لطمه می زند.

وی ادامه داد : در دین مقدس اسلام و سخنان بزرگان تأکید بر این است که این موارد به راحتی در سطح جامعه مطرح نشود چه برسد به اینکه عناوینی اطلاق شوند که خود از نظر اجتماعی بار بسیار منفی را به همراه دارد و از آن جایی که ممکن است مردم نیز این موارد را به تمام افراد شاغل در آن حوزه تعمیم دهند، این مهم موجب بروز مشکلات بیشتر خواهد شد.

مصلحی گفت: هر چه بتوانیم باید با روش های کم عارضه تر و با بار منفی کمتر به حل مشکلات بپردازیم.

وی اظهار امیدواری کرد که انشاء ا... با عبرت از گذشته و استفاده از پتانسیلهای بالقوه و بالفعل بسیار ارزشمند موجود همچون مجمع سازمان، شورای عالی، انجمن های علمی ، کمیسیون های تخصصی صاحبنظران و پیشکسوتان جامعه پزشکی و سایر ارکان حوزه سلامت در سالی که به عنوان سال همدلی و همزبانی نامگذاری شده عملکرد بهتری داشته باشیم چرا که مطمئناً هیچ فرد یا دستگاهی نمی تواند به تنهائی و بدون توجه به نقش آفرینان اصلی حوزه سلامت ، در حل مشکلات این حوزه خطیر و پیچیده توفیق قابل توجه و پایداری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ راه حلی را در نظام سلامت بدون توجه به پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح بندی خدمات نمی توان ارائه داد، خاطرنشان کرد: باید در تصمیم گیری ها واقع نگرانه و منطقی تر عمل کنیم اما در حال حاضر برخی مقولات اصلی مغفول مانده و مباحث دیگر پر رنگ شده است.

وی در پایان گفت: درخواست من آن است که با خویشتن داری ، صادقانه و به دور از سیاسی کاری از تمام امکانات موجود بهره  برده تا با حفظ احترام و براساس قانون بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.