پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ تجویز عینک طبی توسط افراد فاقد صلاحیت/ مشکلات بینایی دانش آموزان

 رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ تجویز عینک طبی توسط افراد فاقد صلاحیت/ مشکلات بینایی دانش آموزان
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، مهمترین معضل در حوزه اپتومتری را تجویز عینک توسط افراد فاقد صلاحیت دانست.
دکتر علیرضا زالی در هجدهمین همایش سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران، گفت: برای رفع این مشکل همواره وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی اعلام کرده است که تجویز عینک طبی جزو حرفه پزشکی است.

وی در خصوص نگرانی‌هایی برای افراد جامعه عنوان کرد: ۳۲ درصد از نوباوگان ایرانی در سنجش بینایی را افرادی تشکیل می‌دهند که مشکلات بینایی دارند. اگر الگوی زندگی جامعه ایرانی به گونه‌ای مناسب تغییر نکند این آمار تا ۱.۵ برابر افزایش می‌یابد و این با اهداف تعیین شده برای سال ۲۰۲۰ مغایرت دارد. طبق این اهداف باید تا سال ۲۰۲۰ اختلالات بینایی ریشه‌کن شود.

زالی اضافه کرد: پایان سال ۹۰ آماری برای برخی استان‌ها اعلام شد که طبق این آمار ۷.۱ درصد از دانش‌آموزان سوم دبستان و ۸.۵ درصد از دانش‌آموزان راهنمایی از اختلالات بینایی رنج می‌برند متاسفانه ۲۵ درصد از افراد ۱۵ تا ۴۵ سال به نزدیک‌بینی دچار می‌شوند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به مظلومیت نابینایان اظهار کرد: مظلوم‌ترین قشر معلولین نابینایان هستند که تسهیلات شهری در تناسب برای پوشش این معلولیت مناسب نیست. حتی کتب مورد نیاز، چراغ قرمز گویا و سایر امکانات رفاهی برای این قشر وجود ندارد.این در حالی است که در هر کشوری برای این افراد ورزشگاه، دانشگاه و... در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مشکلات جدی اعتباری برای اپتومتری بیان کرد: همکاری بیمه‌های تکمیلی و پایه آن گونه که باید نیست. همچنین تعرفه‌گذاری اپتومتریست‌ها کاستی و چالش‌های زیادی دارد. تا حدی که نظرات این کارشناسان در نظر گرفته نمی‌شود.امیدواریم با همکاری نظام پزشکی و وزارت بهداشت این مشکلات پایان یابد.

زالی با اشاره به کاهش ۱.۲ درصدی تنبلی چشم در کشور‌ها حدود ۳ تا ۵ درصد است که ما کشورمان این آمار را تا ۱.۲ درصد تقلیل داده‌ایم و این خود نمادی از حضور اپتومتریست‌ها در حوزه غربالگری است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.