جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران: وضعیت سوختگی در کشور مطلوب نیست/ ضرورت افزایش پوشش بیمه های درمانی برای تسهیل مشکلات بیماران سوخته

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با گلایه از اینکه وضعیت سوختگی در کشور مطلوب نیست، گفت: متاسفانه مردم و مسئولین به پیشگیری بها نمی دهند و به همین دلیل سوختگی در کشور ما بسیار شایع است.

دکتر محمد جواد فاطمی رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، در خصوص اینکه ایران در سوختگی وضعیت بدتری نسبت به کشورهای مشابه از نظر اقتصادی-اجتماعی دارد، اظهار داشت: عدم استاندارد فضای فیزیکی منازل و اماکن عمومی، نواقص و اشکالات سیستم های گرمایشی و پخت و پز، آموزش ناکافی و سهل انگاری، از عوامل عمده این موضوع به شمار می آیند.

وی با حائز اهمیت خواندن تشکیل کمیته ملی پیشگیری از سوختگی، افزود: از آن جایی که ارگان ها، نهادها و وزارتخانه های بسیاری با این موضوع ارتباط دارند،  امیدواریم هر چه زودتر شکل گیرد.

 

* تنها حدود هزار تخت سوختگی در کشور وجود دارد

بنیانگذار، عضو موسس و رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته با ابراز تاسف نسبت به اینکه در درمان سوختگی نیز، دچار مشکلات بسیاری هستیم، خاطرنشان کرد: تعداد بیمارستان و بخش سوختگی در کشور اندک و در حال حاضر تنها حدود هزار تخت سوختگی در کشور وجود دارد.

 وی ادامه داد: تقریبا در همه استانهای کشور تعداد تخت ها اندک، تقریبا همه غیر استاندارد، فضای فیزیکی کم، اطاق ها کوچک و چند تخته و ارتباط غیر منطقی فضای فیزیکی، باعث شده درمان بیماران سوختگی به خوبی انجام نشود و عفونت در بیماران شایع و مرگ و میر زیاد باشد.

به گفته این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، سال 2010 میلادی، سوختگی هشتمین و در سال 1990 سوختگی دهمین علت مرگ زودرس بوده است و در این زمینه به قهقرا رفته ایم.

وی با تاکید بر اینکه سوختگی سیزدهمین عامل بار بیماریها و بیستمین رتبه در شاخص دالی را داراست، تصریح کرد: شاخص LA50  (درصد سوختگی) موجب 50 درصد مرگ و میرها است که در کشورهای توسعه یافته این عدد به حدود 90 درصد نیز می رسد یعنی از هر دو بیمار با این درصد سوختگی، یک نفر زنده می ماند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ابراز داشت: متاسفانه این میزان در کشور ما نزدیک 60 درصد است و نشان دهنده عقب ماندگی شدید و مشابه سی تا چهل سال قبل کشورهای توسعه یافته است که باید اقدامات اساسی در این زمینه هر چه زودتر صورت گیرد.

 

*ضرورت حمایت های روانی، اجتماعی و اقتصادی از بیماران سوخته

وی با گلایه از اینکه عدم حمایت های روانی، اجتماعی و اقتصادی از بیماران سوخته پس از ترخیص از بیمارستان از مشکلات جدی در کشور ما محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این بیماران نیاز به جراحی متعدد ترمیمی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، مشاوره های روانپزشکی و روانشناسی، حمایت های اجتماعی، تهیه لباس سوختگی و پمادهای ضد اسکار دارند و به علت نواقص جدی موجود، بیماران خدمات مناسبی را دریافت نمی کنند.

به گفته فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، نیاز به کلینیک های جامع سوختگی در سراسر کشور که بتواند همه این خدمات را به بیماران ارائه کنند، به شدت احساس می شود همچنین پوشش بیمه ای برای بیماران سوختگی به هیچ عنوان کافی نیست و از آن جایی که اغلب نه تنها عمل های ترمیمی این بیماران را بیمه ها به عنوان عمل زیبایی در نظر گرفته و هزینه آن را نمی پردازند، بلکه لباس و پمادهای سوختگی هم به طور معمولشامل  بیمه نشده و لازم است به طور جدی در قوانین بیمه ها تجدید نظر شود.

وی با اشاره به راه اندازی انجمن حمایت از بیماران سوخته، گفت: ایجاد این انجمن توسط تعدادی از دلسوختگان برای کمک به بهبود شرایط بیماران دچار سوختگی است.

 

*تاسیس انجمن حمایت از بیماران سوخته در تاریخ 03/04/1394

فاطمی یادآور شد: انجمن حمایت از بیماران سوخته، سازمانی مردم نهاد، غیردولتی، غیر سیاسی و داوطلبانه است که با توفیق الهی و به همت جمعی از متخصصین، کارشناسان و علاقمندان امر سوختگی در تاریخ 03/04/1394 تاسیس گردید.

وی ادامه داد: ایجاد شبکه فراگیر ملی و منطقه ای و ایفای نقش فعال و پررنگ در ارتقاء سلامت بیماران سوخته، هدف نهایی است که این انجمن برای تمامی بیماران سوخته متصور و مهم ترین رسالت آن حمایت از بیماران و پیشگیری از سوختگی آن ها است و در این راه با انجام آموزش و پژوهش های کاربردی و تدوین دستورالعمل های ضروری در امر پیشگیری، درمان و کمک به بهبود کیفیت زندگی و کاهش ناتوانی های ناشی از سوختگی گام بر می دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران ارائه مشاوره تخصصی، تسهیل در انجام امور درمانی، مراقبتی و بازتوانی به حیطه های جسمی، روانی و اجتماعی را از اهداف برجسته این انجمن عنوان کرد و افزود: همچنین حمایت مالی و اجتماعی از بیماران سوخته، حمایت از اعضای تیم درمان بیماران سوخته و پیشگیری از ایجاد حوادث سوختگی از اهداف دیگری است که مورد توجه است.

وی از روش های اجرای این اهداف به جذب متخصص و تشکیل کمیته های بهداشتی و درمانی مجرب در سطح ملی، نظرخواهی مداوم از بیماران و متخصصین جهت بررسی نیازهای درمانی، بهداشتی، روحی و روانی و فرهنگی و اجتماعی، تلاش در جهت ایجاد بسترهای لازم برای مشارکت انجمن با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی جهت انجام پروژه ها و طرح های مرتبط اهداف انجمن اشاره کرد و گفت: اهداف دیگر شامل تلاش در جهت شناسایی، دعوت و ترغیب پژوهشگاه ها، آموزشگاه های تحقیقاتی، بیمارستانها، گروه های پزشکی و پیراپزشکی علاقمند به همکاری در زمینه تحقیقات، پیشگیری و درمان سوختگی است.

 

*ضرورت افزایش پوشش بیمه های درمانی برای تسهیل مشکلات بیماران سوخته

بنیانگذار، عضو موسس و رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته ادامه داد: همچنین تلاش در جهت دستیابی آسیب دیدگان سوختگی یا فرصت های برابر، تساوی حقوق شهروندی و اجتماعی، فرهنگی، علمی، اقتصادی، قضایی، اشتغال و غیره، آموزش های حضوری و مجازی برای گروه سوخته و تیم درمانی، ایجاد مستند جمع آوری اطلاعات و شناسایی جامعه سوخته، جذب کمک های مالی خیرین، برگزاری نمایشگاه و بازارچه خیریه، از دیگر اهداف این انجمن محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش عملی و اجرایی در زمینه افزایش پوشش بیمه های درمانی، برگزاری مراسم مختلف، همایش های پژوهشی، فرهنگی و اردوهای تفریحی برای جامعه سوخته، مشارکت های علمی با افراد متخصص و صاحب نظر در انجمن های داخلی و خارجی، حمایت های حرفه ای از اعضای تیم درمان سوختگی، کمک به تیم درمان و بازتوانی جهت آشنایی با جدید ترین روش های پیشگیری، درمان و بازتوانی سوختگی، تدوین برنامه های مستمر در راستای پیشگیری از سوختگی، جلب مشارکت های عمومی مراکز، نهادهای مرتبط و شهروندان جهت اجرایی نمودن برنامه های پیشگیری از سوختگی و ایجاد بستری مناسب برای شرکت در فعالیت های مختلف اجتماعی نیز جزو اهداف محسوب می شود.

لازم به ذکر است پنجمین همایش کشوری سوختگی با هدف روش های ارتقای LA50، کنترل عفونت، پانسمانهای نوین و مداخله جراحی  به همت مرکز حقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران از تاریخ 5 لغایت 6 اسفند ماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی رازی واقع دردانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

انتهای پیام/ ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.