پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دبیرانجمن داروسازان ایران خبر داد : کاهش چشمگیر تعداد نسخ در داروخانه های خصوصی/تضعیف اقتصاد داروخانه های خصوصی با اجرای طرح تحول

دبیرانجمن داروسازان ایران خبر داد :  کاهش چشمگیر تعداد نسخ در داروخانه های خصوصی/تضعیف اقتصاد داروخانه های خصوصی با اجرای طرح تحول
سجادی گفت :با اجرای طرح تحول در بخش دارویی شاهد کاهش چشمگیر تعداد نسخ در داروخانه های خصوصی هستیم که ادامه این روند اقتصاد داروخانه های این بخش را تضعیف می کند.

دکتر سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگارنظام پزشکی با بیان اینکه بالغ بر 55 درصد از کل گردش دارویی کشور مربوط به بخش دولتی است، افزد: تنها 45 درصد از گردش دارویی کشور به بخش خصوصی اختصاص یافته که آسیب های متعددی را به این بخش وارد می کند.

وی ادامه داد : اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت موجب شد نهایتا مردم رضایتمندی بیشتری داشته باشند اما با پیشرفت بیشتر طرح تعدادی از گروههای پزشکی در معرض آسیبهای حرفه ای قرار گرفتند که از آن جمله می توان به  همکاران داروساز در بخش خصوصی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه تعهد نظام سلامت در طرح تحول بر پوشش خدمات بستری و سرپایی بیماران است، اظهار داشت: پوشش صد در صدی خدمات سرپایی سبب شده داروخانه های بخش خصوصی که در حریم مراکز و بیمارستان های دولتی هستند، تحت تاثیر قرار گرفته و تعداد مراجعه به این داروخانه ها کاهش چشمگیری داشته باشد.

 

سجادی با تاکید بر اینکه در طرح تحول نظام سلامت، از داروخانه های بخش خصوصی هیچ حمایتی صورت نگرفته است، تصریح کرد: تمامی تسهیلات و داروهای خاص به بخش دولتی اختصاص یافته و این انحصار اقتصاد داروخانه های خصوصی را با چالش مواجه کرده است.

**مخالف تاسیس کلینیک های ویژه هستیم

دبیر انجمن داروسازان ایران در خصوص احداث کلینیک های ویژه در کلان شهرها و گردش اقتصادی داروخانه ها اذعان داشت: با اجرایی شدن این مهم نه تنها بیماران برای تهیه داروهای مورد نیاز خود به زحمت می افتند بلکه داروخانه ها با رانت و لابی در آن مراکز تاسیس می شوند.

 

وی با اشاره به پراگندگی داروخانه ها در سطح شهرها افزود: به شدت با تاسیس کلینیک ویژه مخالفیم چرا که اغلب گروه پزشکان برای منافع و گردش اقتصادی خود به آن مراکز می روند و این امر آسیب های زیادی را به سیستم داروسازی وارد می کند. 

 

به گفته وی با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت تعداد مراجعات داروخانه های بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی افزایش یافته است اما داروخانه های بخش خصوصی با عدم حمایت و تضعیف گردش اقتصادی خود مواجه شده اند که ادامه این روند آن ها را به سمت تعطیلی می کشاند.

**فعال بودن بخش خصوصی تبدیل به رانت نشود

سجادی با بیان اینکه در فاز بعدی اجرای طرح تحول پزشکان متخصص در داخل کلینیک ها خدمات تخصصی را به مردم ارائه خواهند داد ؛تصریح کرد : اگر قرار است در قسمتهای بعدی اجرای این طرح کلینیک های تخصصی ایجاد شود و به نوعی بخش خصوصی فعال شود؛ پیشنهاد ما این است که این فعال بودن بخش خصوصی تبدیل به ایجاد رانت نشود و به نوعی نظارت بخش دولتی را داشته باشیم.

وی افزود: وقتی تمرکز در ارائه خدمات درمانی ایجاد می شود بدنبال آن می تواند این شائبه باشد که آن تعداد از همکارانی که در آن قسمت مطب یا داروخانه تاسیس می کنند به گونه ای تقویت بیشتری بروی آنها صورت گرفته و بار  مراجعات بیماران در سطح شهر به آن سمت هدایت می شود.

دبیر انجمن داروسازان با اعلام اینکه پیشنهاد مشخص ما این است که به هیچ وجه داروخانه ها در کلینیک های تخصصی به صورت شخصیت حقیقی تاسیس نشود؛ خاطرنشان کرد : بهتر است داروخانه ها از شرکتهای تعاونی با سهام همه داروسازان در داخل این کلینیکهای ویژه تاسیس شود .

وی با بیان اینکه تاسیس کلینیک های ویژه در کلان شهرها موجب بر هم خوردن بالانس درمانی می شود، گفت: با تاسیس این کلینیک ها گروه پزشکان به منظور افزایش مراجعات خود در آنها متمرکز شده که این امر سبب کساد گردش اقتصادی داروخانه های پراکنده در سطح شهر می شود.

 

** دریافت مالیات نجومی بدون در نظر گرفتن هزینه ها

 

وی با اشاره به افزایش هزینه داروخانه ها اذعان داشت :داروخانه ها موسسه پزشکی بوده و کار خدمات رسانی را انجام می دهند اما باید چرخه اقتصادی آنها توان پوشش هزینه های جاری را داشته باشد.

سجادی با انتقاد از اینکه سازمان امور مالیاتی سبب شده داروخانه ها دچار فشار اقتصادی مضاعف شوند بیان داشت : این سازمان  بدون محاسبات صحیح و در نظر گرفتن هزینه های داروخانه ها اعداد نجومی را برای مالیات مطالبه می کند.

دبیر انجمن داروسازان ایران با ابراز اینکه داروخانه ها به عنوان حرفه ای که مشخصا سود پایینی دارد؛ مستلزم حمایت اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: داروخانه ها طبق ضوابط و آیین نامه های وزارت بهداشت ، نمی توانند بصورت آزاد هر دارویی را خریده و یا بفروش برسانند؛ لذا علاوه بر حمایت اقتصادی لازم است تا سازمان امور مالیاتی معافیتهایی را برای همکاران داروساز و داروخانه ها در نظر بگیرد .

وی همچنین به دیرکرد پرداخت سازمان های بیمه گر به داروخانه ها اشاره کردوگفت :آخرین پرداخت به داروخانه ها اسفندماه 93 بوده و اگر مطالبات داروخانه ها دیر پرداخت شود عملا سود حاصل از فروش دارو از بین رفته  و داروسازان متضرر می شوند.

سجادی تاکید کرد: لازم است هم سازمان های بیمه گر و هم سازمان امور مالیاتی از خدمات رسانی به بخش خصوصی و داروخانه ها حمایت بیشتری کنند .

 

** عدم تبیین جایگاه داروساز در نظام سلامت ایران

وی با بیان اینکه یکی از حلقه های درمانی نظام سلامت داروسازان هستند؛ گفت :درنظام سلامت ایران آنطور که باید به جامعه داروسازی توجه نشده  و حتی در اهداف راهبردی طرح تحول سلامت مسائل مربوط به عوارض دارویی و نقش داروساز ان در کاهش این عوارض پر رنگ دیده نشده است.

وی افزود : در واقع آسیبی که در جایگاه داروسازی  مشاهده می شود ناشی از نگاه مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است  که باید متناسب با اهمیت شغلی  داروساز در نظام سلامت باشد .

وی با اشاره به اینکه داروسازان به لحاظ جایگاه علمی همیشه جزء دانشمندان برتر  دارای مقاله در سطح جهانی هستند ؛ اذعان داشت: صنعت داروسازی از نظرکار صنعتی و تخصصی ؛ تولیدات بروز و محصولات نانو تکنولوژی بسیار پویا و فعال است  و اشکالی که در قسمت خدمات رسانی بیشتر به چشم می خورد عدم تبیین جایگاه درست داروساز درچرخه درمان است.

**عمده خدمات داروسازان از چشم مردم پوشیده است

 

دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه عمده خدمات داروسازان از دید مردم نامحسوس است ، تصریح کرد :در هر  داروخانه ای یک مسئول فنی حاضر داریم که مسئولیت مدنی بررسی و نظارت علمی و حرفه ای نسخ را بر عهده دارد و حتی بابت یک نسخه اگر ضرورتی پیدا کند همکار داروساز برای توضیح نزد بیمار می آید .

وی ادامه داد : داروساز هنگامی که نسخه را با دید علمی خود بررسی می کند اگر مشکلاتی را مشاهده کند حتما با پزشک تماس گرفته و از بیمار سوال می کند ،که مجموع این اقدامات10 درصد از عوارض داروها و بستری شدن در بخش بیمارستانی را کاهش می دهد.

سجادی با تاکید بر اینکه نمی توان نقش داروسازان را در چرخه درمان بیمار نادیده گرفت ؛ اظهار داشت : زمانی که داروساز نسخ را بررسی و ممهور به مهر نظام پزشکی خود می کند مسئولیت مدنی آن را بر عهده گرفته و در قبال هر مشکلی پاسخگو خواهد بود .

** نسخه پیچی بدون حضور داروساز تخلف محرز است

وی با تاکید بر اینکه اگر بدون حضور داروساز دارویی نسخه پیچی شود تخلف کاملا محرز است ؛ خاطرنشان کرد:  طبق قانون ، هنگام تحویل دارو به بیمار حضور مسئول فنی در داروخانه الزامی بوده و  تحت هیچ شرایطی بدون حضور مسئول فنی نباید خدمات دارویی به مراجعه کنندگان ارائه شود؛ در این مواقع باید تابلویی نصب شود تا مراجعه کنندگان بدانند مسئول فنی در آن بازه زمانی در داروخانه حاضر نیست .

وی در خصوص نحوه دریافت دارو بدون نسخه برای بیماران بدحال و اورژانسی بیان داشت : داروسازان مجاز هستند داروی مورد نیاز بیمارانی که بطورمستمر دارویی را  مصرف و تحت نظر پزشکان متخصص هستند با مشاوره و پرسش و پاسخی که با آنها  انجام می دهند تا 72 ساعت در اختیار بیمار قرار دهند .

دبیر انجمن داروسازان با اشاره به اینکه در دسترس ترین عضو جامعه پزشکی داروسازان هستند؛ گفت: داروسازان بسیاری از مشاوره های درمانی را  به مردم ا رائه می دهند و مردم نیز در خصوص مشکلات و بیماری های خود از آنها سوال می کنند و داروسازان نیز یک خط صحیح درمانی را به آنها نشان می دهند.

سجادی در پایان ضمن تبریک روز داروسازی و  آرزوی سلامتی و موفقیت برای جامعه داروسازی کشور خاطرنشان کرد : امیدوارم مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم با همدلی و همزبانی داروسازان در عرصه های مختلف به گونه ای راهبری شود که در سال آینده شاهد مشکلات و چالش های کمتری باشیم و انتظار داریم به مناسبت پنجم شهریور ماه ، زارد روزمحمد بن زکریای رازی  و روز "داروسازی"حمایت مسئولان از این جامعه بویژه در قسمت خدمات رسانی بخش خصوصی بیشتر شود زیرا سرمایه گذاری که در این بخش صورت میگیرد مقرون به صرفه نیست .

انتهای پیام / ر

 

 

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.