ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

جامعه پزشکی متمول و ثروتمند نیست /افزایش تعرفه ها سالهاست از قلم افتاده است

جامعه پزشکی متمول و ثروتمند نیست /افزایش تعرفه ها سالهاست از قلم افتاده است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه دید خوبی نسبت به جامعه پزشکی از سوی دولتها وجود ندارد گفت : در تعرفه های اعلامی از سوی هیات دولت رضایت جامعه پزشکی اعمال نشده و این در حالی است که دولتها فکر می کنند این قشر متمول و ثروتمند هستند.

مراد هاشم زهی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نباید در حق جامعه پزشکی اجحاف شود اذعان داشت : به اقتضای تورم و سایر شرایط حاکم بر جامعه تعرفه های پزشکی نیز باید هر سال تغییر کند و به گونه ای تعیین نشود که بازتابی منفی در بین جامعه پزشکی بدنبال داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش مختصری که پس از یک دهه در تعرفه ها ایجاد شده افزود: تعرفه های اعلام شده از سوی هیات وزیران به گونه ای است که مورد رضایت جامعه پزشکی نیست و به نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی در این زمینه توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه دولتها فکر می کنند که پزشکان بسیار متمول و ثروتمند هستند ادامه داد : نباید با چنین دیدی نسبت به جامعه پزشکی آنها را مورد فشار قرار داده  و با هجمه های مختلف علیه پزشکان حیثیت این جامعه را زیر سوال ببریم .

رئیس هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی با اشاره به اینکه مسئولان در تعیین تعرفه ها باید نگاهی به سایر کشورها داشته باشند تصریح کرد : دو سال پیش ویزیت پزشک عمومی در ژنو حدود 700 هزار تومان بود و این مبلغ به گونه ای تعیین شده که هیچ نوع رابطه مالی بین بیمار و پزشک وجود نداشته باشد.

هاشم زهی با بیان اینکه صنعت بیمه در این زمینه باید قوی تر عمل کند اذعان داشت : چنانچه تعرفه ها عادلانه و منطقی تعیین شود هیچ نوع رابطه مالی بین بیمار و پزشک ایجاد نشده و هم ارائه دهندگان و هم گیرندگان خدمت راضی خواهند بود.

 

 

 

*** از قلم افتادن افزایش تعرفه ها و ایجاد پدیده زیرمیزی

وی با تاکید براینکه با کلمه رشوه در خصوص زیرمیزی و هر نوع پرداخت غیرمتعارف موافق نیستم بیان داشت : رشوه یعنی حیثیت جامعه پزشکی را زیر سوال بردن و با توجه به هجمه هایی که اخیرا بروی پزشکان متمرکز شده باید با زیرمیزی برخورد شود .

وی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه ها سالهاست که از قلم  افتاده ؛ افزود: با وجود همه مشکلاتی که جامعه پزشکی با آن دست به گریبان است نباید برای جبران تعرفه های غیرواقعی اقدام به اخذ زیرمیزی کرد و مسئولان باید توجه بیشتری به اجحافی که در حق پزشکان با تعیین تعرفه های ناعادلانه می شود ،داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه شاید دولت نمی داند تعرفه های پزشکی در سایر کشورها به چه میزان است ؛ ابراز داشت : با توجه به ایثارگری جامعه پزشکی ایران در عرصه های مختلف مانند جنگ و بلایای طبیعی بهتر است مسئولان در تعیین تعرفه های این قشر دقت نظر بیشتری داشته و به نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی به عنوان خانه صنفی آنها توجه ویژه داشته باشد.

***نظام پزشکی باید در نظارت و تعیین تعرفه ها نقش داشته باشد

هاشم زهی در خصوص اظهارات اخیر وزیر بهداشت مبنی بر گرفتن حق نظارت سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد : وزیر محترم بهداشت در جمله خود اگر عنوان نموده و به این طریق خواسته توجه مسئولان نظام پزشکی را به وظیفه ای که دارند ، جلب کند.

وی با تاکید براینکه باید نظارت بر عهده این سازمان باشد تا حقوق پزشکان ضایع نشود تصریح کرد : هر نظارتی باید از داخل خود صنف باشد تا غیرمنصفانه عملی صورت نگیرد هر چند که در قانون مشخص نشده نظارت اصلی بر درمان برعهده کدام نهاد است  و طبق عرف جامعه همه وزارت بهداشت را متولی سلامت می دانند.

وی با اشاره به اینکه تمامی ارگان های ذیربط باید همگام با هم در جهت ارتقا سلامت مردم جامعه کوشا باشند گفت :حیثیت جامعه پزشکی نباید زیر سوال رود و با رعایت قوانین و مقررات حقوق مردم و ارائه دهندگان خدمت حفظ شود.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.