ﺳﻪشنبه، 4 اردیبهشت 1403

دانشکده های دندانپزشکی موجودظرفیت افزایش دانشجو با شرایط فعلی را ندارند

دانشکده های دندانپزشکی موجودظرفیت افزایش دانشجو با شرایط فعلی را ندارند
رئیس نظام پزشکی گچساران با اشاره به این که شرایط بهداشت دهان و دندان در بین آحاد مردم مناسب نیست؛ گفت: طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی راهکار برون رفت از این معضل نبوده و دانشکده های موجود در حال حاضر امکان آموزش مناسب همین دانشجویان فعلی را هم ندارند.

دکتر علی گرجی زاده در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اظهار تاسف از این که علی رغم نظر کارشناسان و صاحبنظران حوزه دندانپزشکی طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان این رشته با رای اکثریت نمایندگان مجلس به تصویب رسید؛ اظهار کرد: اغلب این نمایندگان از وضعیت دانشکده دندانپزشکی در حوزه انتخابی خود اطلاعی ندارند و این طرح در حالی به تصویب رسید که کمیسیون بهداشت مجلس، فرهنگستان علوم پزشکی ، وزارت بهداشت و ... با آن مخالف بودند.

وی افزود: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو نیاز به زیرساخت های مناسب، فضای کافی آموزشی، تجهیزات و مواد مصرفی ، اساتید مجرب و هیات علمی ، خوابگاه و ... دارد و در حال حاضر نیز دانشکده های دندانپزشکی موجود با شرایط فعلی پتانسیل افزایش ظرفیت را ندارند.

رئیس نظام پزشکی گچساران ادامه داد: در بسیاری از دانشکده های دندانپزشکی با کمبود اعضای هیات علمی مناسب و امکانات ایده آل برای رزیدنت های تخصصی این رشته مواجه هستیم و با وجود افزایش تعداد دانشکده ها از 18 به 48 دانشکده طی دو دهه گذشته، هنوز هم از امکانات لازم و کافی برای تربیت دانشجویان فعلی رشته دندانپزشکی برخوردار نیستیم.

گرجی زاده با تاکید بر این که طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی ظلم آشکار در حق سلامت دهان و دندان مردم و تضییع بیت المال است، تصریح کرد: بهتر است به مشکلات دهان و دندان به جای دید درمان محور با رویکرد پیشگیرانه نگاه کرد و همان شیوه جوامع توسعه یافته را در پیش گرفت که به طور حتم چنین رویکردی با هزینه به مراتب پایین تر نتایج بهتری را در این حوزه به دنبال خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که برای دسترسی آحاد مردم به خدمات دندانپزشکی مناسب چه فاکتورهایی مورد نیاز است؛ تصریح کرد: عدم توزیع مناسب دندانپزشک، عدم وجود بیمه فراگیر دندانپزشکی و همچنین قیمت مواد مصرفی و تجهیزات سه عامل مهم دراین زمینه  هستند که در حال حاضر با وجود 42 هزار دندانپزشک فعال در کشور اگر 40 هزار دندانپزشک دیگر هم داشته باشیم باز امکان توزیع مناسب در اقصی نقاط کشور وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که باید در مناطق محروم و دورافتاده جذابیت ها و امکانات لازم را به لحاظ توزیع نیروی مناسب و ماندگاری پزشکان و دندانپزشکان فراهم نمود، خاطرنشان کرد: اگر یک روستای صعب العبور را در یک منطقه دورافتاده در نظربگیریم که از نعمت گاز بهره مند نیست ، آیا راهکار آن خریداری گاز از کشورهای همسایه است؟! با توجه به این که ایران یکی از گازخیزترین کشورها بوده اما با مشکل توزیع و انتقال آن در مناطق مختلف مواجه است. بنابراین باید معضل به طور ریشه ای حل شده و برای ماندگاری و توزیع مناسب همکاران در مناطق محروم شرایط و امکانات لازم را فراهم نمود.

وی اضافه کرد: درکلانشهری مانند تهران با کمبود دندانپزشک مواجه نیستیم اما شهروندان تهرانی با مشکلات دندانی فراوانی دست به گریبان هستند و راهکار برون رفت از این معضل فاکتورهای متعدد از جمله فراگیری پوشش بیمه ای خدمات درمانی دندانپزشکی است.

** با وجود مشکلات عدیده در خدمت رسانی به بیماران صحبت از تعارض منافع بی اساس است

رئیس نظام پزشکی گچساران با اشاره به گران بودن خدمات دندانپزشکی به واسطه استفاده از مواد مصرفی و تجهیزات در این حوزه بیان کرد: استفاده از لبنیات در سبد غذایی خانوار برای سلامت دهان و دندان امری ضروری است اما به دلیل گرانی لبنیات عمده مردم توان خرید محصولات لبنی را نداشته و از سوی دیگر وقتی یک کارگر باید در سال 24 میلیون تومان حق بیمه پرداخت کند اما تقریبا هیچ خدمت دندانپزشکی را نمی تواند از طریق بیمه دریافت نماید چگونه می توان انتظار داشت مشکلات دندانی در بین عموم مردم کاهش یابد و آیا با افزایش ظرفیت ها این معضل رفع خواهد شد؟!!

وی افزود: زمانی که کارشناسان و صاحبنظران به بیان این مسائل می پردازند به تعارض منافع محکوم می شوند در حالی که یک پزشک یا دندانپزشکی که بعد از 10 الی 15 سال وارد بازار کار می شود چه تعارض منافعی با همکاران فعلی می تواند داشته باشد؟ یا زمانی که بیماران حمایت بیمه ای برای خدمات حوزه دندانپزشکی ندارند و همکاران نیز برای تهیه ملزومات و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی با مشکلات فراوانی از جمله تحریم ها و گرانی ارز مواجه هستند از کدام تعارض منافع صحبت می شود؟

گرجی زاده تاکید کرد: طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی با شرایط موجود خروجی مطلوبی نخواهد داشت و صرفا زمینه را برای مهاجرت همکاران فراهم نموده و آن تعدادی هم که در کشور می مانند بواسطه آموزش های غیراصولی و نامناسب خدمات درمانی با کیفیتی نمی توانند به مردم ارائه دهند.

وی اظهار کرد: در هر صورت این طرح به تصویب رسیده و باید در اجرای آن تمهیدات لازم اندیشیده شود  تا دندانپزشک بعد از دانش آموختگی متعهد به خدمت در مناطق محروم باشد که این امر از طریق بومی گزینی و اخذ تعهد دانشجویان در مناطق محروم و دورافتاده میسر خواهد بود ؛ همچنین راهکار عملی  دیگری که در این زمینه می توان ارائه داد اعطای حق کار برای رزیدنت های فعلی است.

انتهای پیام

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.