جمعه، 31 فروردین 1403

چین فقط سه درصد از سهم خود به سازمان جهانی بهداشت را پرداخت کرده است

برای پایان کووید 19 به 23 میلیارد دلار نیاز است

برای پایان کووید 19 به 23 میلیارد دلار نیاز است
سازمان جهانی بهداشت (WHO) از کشورهای ثروتمند جهان درخواست کرد با کمک به کشورهای فقیر، در حوزه تامین کیت های آزمایشگاهی و نیز درمان ها و واکسن های لازم برای کووید 19 به همه گیری کووید-19 به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی پایان دهند.

سازمان بهداشت جهانی از 55 کشور ثروتمند جهان خواسته تا 23 میلیارد دلار بودجه به این نهاد بین المللی اختصاص دهند. این پول به برنامه شتاب دهنده دسترسی به ابزارهای کووید 19(ACT) (ابتکار جهانی که برای توزیع عادلانه کیت های تشخیصی، درمان ها و واکسن های کووید 19) اختصاص داده خواهد شد.

بیانیه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: «حمایت از توزیع عادلانه امکانات برای مبارزه با کووید-19 در سطح جهانی به مهار انتقال ویروس، شکستن چرخه ویروس، کاهش فشار سنگین وارده به پزشکان و کارکنان سیستم‌های بهداشتی و نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند.»

این بیانیه نابرابری جهانی در دسترسی به امکانات لازم برای مقابله با کووید 19 را «گسترده» توصیف کرده و اشاره کرده تنها 10 درصد از مردم در کشورهای کم درآمد حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند. این میزان بسیار کمتر از پوشش حدودا 70 درصدی در کشورهای ثروتمند است. همچنین اشاره شد که از 4.7 میلیارد آزمایش کووید-19 که در سطح جهانی انجام شده، تنها 22 میلیون تست در کشورهای فقیر و کم درآمد انجام شده است. »

در این بیانیه آمده:«اگر کشورهای با درآمد بالاتر سهم خود را از هزینه‌های بپردازند، این بودجه می‌تواند در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​برای غلبه بر سطوح پایین واکسیناسیون، پایین بودن انجام آزمایش‌های تشخیصی و کمبود دارو به کار گرفته شود. علم ابزارهایی را برای مبارزه با کووید-19 به ما داد. اگر با یک همبستگی جهانی این ابزارها به صورت عادلانه به اشتراک گذاشته شوند، می‌توانیم امسال به کووید 19به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی پایان دهیم.»

آفریقای جنوبی و نروژ، که ریاست مشترک شورای تسهیل کننده ACT-Accelerator را بر عهده دارند، اعلام کردند که به 55 کشور از ثروتمندترین کشورهای جهان نامه نوشته اند و از آنها خواسته اند تا «سهم منصفانه» خود را بپردازند. درخواست های «سهم منصفانه» بر اساس اندازه اقتصاد یک کشور محاسبه شده است.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، تنها شش کشور در سال گذشته به تعهدات «سهم عادلانه» خود عمل کردند یا از آنها فراتر رفته اند. این کشورها کانادا، آلمان، کویت، نروژ، عربستان سعودی و سوئد هستند. این در حالی است که تنها ایالات متحده 64 درصد سهم خود را پرداخت کرد، در حالی که چین فقط 3 درصد سهم خد را پرداخت کرده است. کمبود پرداخت سهم منصفانه کشورها منجر به کسری 14 میلیارد دلاری در بودجه  برنامه تسریع و تسهیل مقابله با کرونا در سطح جهان در سال گذشته شد.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.