شنبه، 1 اردیبهشت 1403

سامانه های نسخ الکترونیک از امنیت لازم برخوردار نیستند/ عدم توجه به زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح

سامانه های نسخ الکترونیک از امنیت لازم برخوردار نیستند/ عدم توجه به زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح

رئیس نظام پزشکی شهرستان قدس ضمن گلایه از عدم توجه به مشکلات نسخه نویسی الکترونیک از سوی مسئولان ذیربط گفت: مهم ترین مساله در مورد سامانه های نسخ الکترونیک نداشتن گواهی ارزیابی امنیتی افتا است.

دکتر شیرین شجاعی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت مورخ 1400/9/18 در نامه ای خطاب به دکتر عین الهی وزیر بهداشت؛ اجرای 100 درصدی نسخ الکترونیک را از اول دی ماه جاری امکان پذیر ندانسته است؛ بیان کرد: این مرکز دلایل مهی را برای عدم اجرای این طرح عنوان نموده که بسیار جای تامل دارد و تعجب آور این که مسئولین امر توجهی به این موارد نداشته اند.

وی افزود: مهمترین مساله در مورد سامانه های نسخه الکترونیک این است که فعلا گواهی ارزیابی امنیتی افتا را نداشته و فاقد امنیت لازم برای پزشک و بیمار هستند ؛اخذ این گواهینامه ها 6ماه تا یکسال زمان نیازدارد.

وی ادامه داد: پیش فرض قانونی این طرح ،تشکیل پرونده الکترونیک سلامت بودکه در حال انجام نیست و شاید ماه ها و سال ها برای آن زمان نیاز داشته باشیم.

وی امضای الکترونیک را از دیگر موارد طرح نسخه نویسی الکترونیک عنوان کرد و گفت:  امضای الکترونیک موجب می شود تا صرفا پزشک نسخه بیمار را بنویسد اما در این طرح پسورد دومی برای حفظ امنیت وجود نداشته و در  همین مدت کوتاه شاهد چندین مورد هک شدن یوزرنیم و پسورد پزشکان توسط افراد فاقد صلاحیت در امر درمان بودیم .

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی های استان تهران تاکید کرد: روش جایگزینی برای قطعی برق ،اینترنت و حملات سایبری یا امکانات کم شهرستان های دورافتاده در نظر گرفته نشده است و همکاران مسن تر نیز در خصوص کار با رایانه دچار مشکلاتی هستند.

شجاعی با ا شاره به این که در شرایط سخت کنونی که مردم زیر بار فشارهای اقتصادی هستند، نباید بار اضافهِ مالی تهیه دارو بصورت آزاد به آن ها تحمیل شود ، خاطرنشان کرد: زمانی که مسائل کارشناسی و منطقی در شکل گیری و اجرای طرح لحاظ نشود، در نهایت مردم به عنوان گیرندگان خدمت دچار چالش و دردسر شده و آسیب می بینند.

وی یاد آور شد: طرح نسخه نویسی الکترونیک نیازمند امنیت بالا و زیرساخت های لازم است تا با یک برنامه و پلتفرم مشترک برای همه بیمه ها اجرایی شود که در این صورت وقت کمتری را از کادر درمان گرفته و همه خدمات لازم به بیماران ارائه خواهد شد .

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.