شنبه، 8 اردیبهشت 1403

در پی وخیم شدن اوضاع کرونایی مازندران صورت گرفت:

هشدار مشترک روسای مجمع عمومی نظام پزشکی و نظام پزشکی نوشهر به استاندار مازندران

هشدار مشترک روسای مجمع عمومی نظام پزشکی و نظام پزشکی نوشهر به استاندار مازندران
جامعه پزشکی و کلیه فعالین سلامت استان مازندران ، از آن مقام محترم به عنوان ریاست ستاد مبارزه با کرونا استان مازندران انتظار صدور دستورات اکید برای بازنگری و تجدید نظر در برنامه‌های اجرایی واکسیناسیون ضد کرونا در این استان را داشته و این را حداقل بزرگداشت و ارزش‌گذاری به خدمات ایثارگرانه خود می‌دانند .ایجاد امنیت برای این جمعیت خدوم ، در وحله اول یعنی ایجاد امکان برای خدمت بیشتر به مردم و حفظ سرمایه های انسانی و علمی این مملکت.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، روسای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی و نظام پزشکی شهرستان نوشهر با ارسال نامه سرگشاده به استاندار مازندارن از جدی نگرفتن توصیه های نظام پزشکی در کنترل کرونا در این استان به شدت گله کردند.

در بخشی از این نامه که به امضای دکتر عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی و دکتر یدالله سهرابی عضو شورای عالی نظام پزشکی رسیده است آمده است: «متاسفانه تذکرات و اعلام نظر سازمان نظام پزشکی در سطح ملی و استانی جدی گرفته نشده و علیرغم وجود شواهد و مستندات ، با خطر سیل جمعیت ازاقصی  نقاط کشور به استان‌های شمالی و عمدتا   مازندران به طور جدی برخورد نشد و در سایه بی تدبیری  ستاد ملی مبارزه با کرونا اکنون شاهد افزایش شمار بیماران سرپایی و بستری در سطح  مازندران و سایر استان‌های شمالی و مراکز زیارتی و گردشگری کشور هستیم . این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و مشخص نیست مردم استان‌های مذکور و مازندران به کدامین گناه باید در معرض انواع بیماری ها قرار بگیرند و چه کسی باید پاسخگوی خسارت جانی وارده به مردم این استان ها باشد ؟»

بر اساس همین گزارش متن نامه فوق از این قرار است:

 

 

ریاست محترم ستاد مبارزه با کرونا استان مازندران و استاندار محترم مازندران جناب آقای حسین زادگان

سلام علیکم ،

 

احتراماً، ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و در آستانه نیمه شعبان، عید بزرگ شیعیان، آرزومندیم در سال جدید شاهد سلامتی و آرامش و موفقیت برای حضرتعالی و عموم مردم ایران باشیم. چنانچه  قطعاً در جریان هستید، سرعت گسترش اپیدمی  بیماری کووید- ۱۹ در جامعه ما، از سرعت  مقابله با این بحران بیشتر بوده و موجب عقب‌ماندگی کلی  اقدامات مبارزه با همه گیری کرونا در کشور ما شده است. عدم وجود یک سیاست روشن و و احد در مجموعه دستگاه‌های حکومتی موجب به تحلیل رفتن و تضعیف نیروهای موثر و دخیل در مقابله با اپیدمی کرونا ارزیابی می شود. تعلل و عدم قاطعیت در اعمال سیاست بهداشتی فاصله گذاری اجتماعی، به عواقب ناگواری انجامیده و ما هنوز هم شاهد مرگ روزانه ده ها نفر از هموطنان مان در  اثر این بیماری مهلک هستیم.

متاسفانه تذکرات و اعلام نظر سازمان نظام پزشکی در سطح ملی و استانی جدی گرفته نشده و علیرغم وجود شواهد و مستندات ، با خطر سیل جمعیت ازاقصی  نقاط کشور به استان‌های شمالی و عمدتا   مازندران به طور جدی برخورد نشد و در سایه بی تدبیری  ستاد ملی مبارزه با کرونا اکنون شاهد افزایش شمار بیماران سرپایی و بستری در سطح  مازندران و سایر استان‌های شمالی و مراکز زیارتی و گردشگری کشور هستیم . این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و مشخص نیست مردم استان‌های مذکور و مازندران به کدامین گناه باید در معرض انواع بیماری ها قرار بگیرند و چه کسی باید پاسخگوی خسارت جانی وارده به مردم این استان ها باشد ؟

عدم اجرای سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی در آستانه سال نو و بی‌تفاوتی ستاد ملی مبارزه با کرونا به هیچ وجه قابل قبول و قابل فهم نیست . به چه دلیل محدودیت و ممنوعیتی برای مسافرت به این استانها  و مراعات  شرایط تندرستی مردم شریف و شهید پرور استان های شمال کشور اعمال نشد ؟

در کنار چنین بی تدبیری ها، ابهام درباره سیاست واکسیناسیون ضد کرونا ، و برنامه های حکومتی برای تامین  واکسن معتبر و موثر به منظور ایمن سازی  جمعیت کشورو  عدم شفافیت در این رابطه موجب نگرانی عمیق جامعه پزشکی در سطح ملی و استانی شده است.

جناب آقای استاندار !

تناقض گفتار مسوولین  درجه اول کشور  و عدم پاسخگویی ایشان به سوالات و ابهامات مردم و جامعه پزشکی در خصوص واکسیناسیون بسیار بحران زا ومایه  تشویش اذهان عمومی شده است . عدم تحقق وعده های  گوناگون در خصوص تأمین واکسن مورد نیاز منجر به عقب ماندگی ایران در عرصه بین‌المللی در این زمینه شده و روزبه روز فاصله آماری بین کشور ما و بسیاری از ممالک، بیشتر و بیشتر می‌شود .

در عرصه تامین واکسن تذکرات و نقطه‌نظرات سازمان نظام پزشکی در اختیار وزارت بهداشت و درمان و سایر مسوولین  این عرصه  قرار گرفته است.  در حال حاضر درخواست ما از جنابعالی به عنوان ریاست محترم ستاد مبارزه با کرونا در استان مازندران ، نظارت موثر و تذکر به مسئولین اجرایی استان جهت برنامه ریزی  درست برای واکسیناسیون در سطح استان مازندران است .

 کادر درمانی و بهداشتی فعال در استان مازندران از آغاز این اپیدمی خانمانسوز شجاعانه و ابتدا با دست خالی به مقابله با بیماری کرونا برخاستند. این فعالان عرصه سلامت مردم، از آغاز اپیدمی کرونا تا کنون با نثار شهدای والامقام به پیشگاه احدیت  ایثارگرانه در سنگر دفاع از مردم حاضر بوده اند. در سرتاسر دنیا و به همان ترتیب در پروتکل کشوری مصوبه کمیته اخلاق وزارت بهداشت – درمان نیز مقرر شده است، کادر درمانی از  گروههای دارای اولویت درجه اول در  برخورداری از واکسن ضد کرونا بحساب آمده اند. ولی  متاسفانه تا کنون درصد قابل ملاحظه ایی از ایشان  تحت پوشش واکسیناسیون قرار نگرفته اند. هنوز  بخش اعظمی از همکاران شاغل ما در بیمارستانها، مطب ها ، درمانگاه ها ،داروخانه ها، ازمایشگاه ها، و شبکه های بهداشت و درمان و ... واکسن ضد کرونا دریافت نکرده اند، و اینک بخشنامه شده است فاز اول واکسیناسیون ناقص مانده و کامل نشده ،واکسیناسیون اقشار دیگری که صد البته ایشان نیز قطعاً میبایست تحت  پوشش قرار بگیرند ، شروع شود. این بی‌نظمی و به هم خوردن برنامه کشوری و عدم رعایت اولویت های تعیین شده واقعا قابل درک نیست و مقامات مسئول مربوطه نیز بجای پاسخگویی ، هر یک سخن جداگانه‌ای بر زبان می‌آورند .

 استاندار محترم !

چرا مقامات بهداشتی و درمانی در سطح ملی و استانی از مشاوره با صاحبان فرآیند و فعالین ایثارگر میدانی به شدت پرهیز می‌کنند؟ از جنابعالی خواهش می‌کنیم رسیدگی بفرمایید در کدام شهرستان و در چه سطحی در مرکز استان از نقطه نظرات کارشناسانه و دلسوزانه سازمان نظام پزشکی استفاده صورت می‌گیرد؟! چرا و به چه دلیل در تمام مراحل یاد شده علیرغم ضعف مدیریت و مشکلات برنامه ریزی و اجرایی، در ستاد ملی مبارزه با کرونا از وجود نمایندگان جامعه پزشکی یعنی سازمان نظام پزشکی خبری نیست؟! این نامحرم دانستن عوامل دخیل در سلامتی مردم تاکنون چه فوایدی  برای سیاست‌گذاران آن بیماران آورده است؟

جامعه پزشکی و کلیه فعالین سلامت استان مازندران ، از آن  مقام محترم به عنوان ریاست ستاد مبارزه با کرونا استان مازندران انتظار صدور دستورات اکید برای بازنگری و تجدید نظر در برنامه‌های اجرایی واکسیناسیون ضد کرونا در این استان را داشته    و این را حداقل بزرگداشت و ارزش‌گذاری به خدمات ایثارگرانه خود می‌دانند .ایجاد امنیت برای این جمعیت خدوم ، در وحله اول یعنی ایجاد امکان  برای خدمت بیشتر به مردم و حفظ سرمایه های انسانی و علمی این مملکت.

 در خصوص حفاظت از سلامتی و امنیت جانی مردم این استان نیز، از ستاد مبارزه با بیماری کرونا استان مازندران انتظار می‌رود شرایط بحرانی حاضر را برای مقامات مسئول کشور تشریح کرده و به طور فعال و موثر با هجوم میلیونها مسافر در ایام باقی مانده از تعطیلات آغاز سال نو مقابله کنند. هم اکنون در بسیاری از   شهرهای این استان مطابق آمار موجود، در صد بسیار نگران کننده‌ای از نتایج تست کرونای مثبت در میان این  خیل مسافران به دست آمده است که همجوار کردن  مردم شریف و شهید پرور استان مازندران با این حجم متراکم  از مبتلایان به ویروس کرونا واقعا دور از انصاف و عدل است.

 در پایان بار دیگر به آمادگی   سازمان نظام پزشکی برای همکاری در کارشناسی و برنامه‌ریزی‌های ضروری برای مقابله با بیماری کرونا تاکید ورزیده و نگرانی عمیق خویش  را از بابت شرایط اپیدمی در کشور و عقب ماندگی اقدامات مقابله با آن اعلام می نماییم. درخواست تامین سهم واکسیناسیون مورد نیاز برای استان مازندران و برنامه ریزی علمی  برای تعیین اولویت ها در دریافت واکسن ضد کرونا و نیز اعمال سیاست های روشن و قاطع فاصله‌گذاری اجتماعی در سطح استان ، از موارد عمده ای هستند که برای اقدام عاجل ، خدمت حضرتعالی و سایر اعضا ی محترم ستاد مبارزه با کرونا ی استان مازندران عرضه میگردد.

دکتر عباس آقازاده

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی

دکتر یدالله سهرابی

عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس نظام پزشکی شهرستان نوشهر

1400/1/7

برچسب ها : مجمع عمومی
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.