چهارشنبه، 29 فروردین 1403

خرید و فروش و مصرف ماری‌جوانا در ایلینوی آمریکا آزاد اعلام شد

خرید و فروش و مصرف ماری‌جوانا در ایلینوی آمریکا آزاد اعلام شد

ایلینوی یازدهمین ایالت آمریکاست که خرید و فروش و مصرف ماری‌جوانا را قانونی اعلام کرده و فرماندار این ایالت بیش از ۷۰۰ هزار محکوم به جرائم جزئی مربوط به مواد مخدر از جمله حشیش را نیز عفو خواهد کرد.

به گزارش دویچه وله فارسی؛ در ایالت ایلینوی آمریکا از اول ژانویه ۲۰۲۰ قانونی به اجرا در آمده است که طبق آن ساکنان این ایالت که از ۲۱ سال به بالا دارند مجازند ماری‌جوانا بخرند و مصرف کنند. هر فرد بالغ در این ایالت می‌تواند تا ۳۰ گرم ماری‌جوانا، پنج گرم عصاره (شیره) یا ۵۰۰ میلی گرم ماده اثر‌گذار THC را در اختیار داشته باشد. تی‌اچ‌سی (تتراهیدروکانابینول) در شاه‌دانه (کانابیس) وجود دارد و نقش اصلی را در تأثیر نشئه‌آور این مخدر ایفا می‌کند.

افرادی که در ایلینوی ساکن نیستند اما به این ایالت آمده باشند نیز مجازند تا ۱۵ گرم ماری‌جوانا با خود حمل کنند.

ماری جوانا و حشیش هر دو از گیاه کانابیس (شاه‌دانه) تهیه می‌شوند و مصرف آنها در بسیاری از کشورها ممنوع است.

ایلینوی یکی از دمکرات‌ترین ایالت‌های آمریکا شناخته می‌شود. پس از آزادی ماری‌جوانا از اول صبح نخستین روز سال نو میلادی صدها نفر در مقابل فروشگاه‌های شیکاگو، بزرگترین شهر ایلینوی برای خرید حشیش صف کشیدند. فرماندار این ایالت گفته است که صدها هزار نفر از محکومین جرایم سبک مربوط به حشیش را نیز عفو خواهد کرد. این سیاستمدار دموکرات پیش از آغاز سال نو میلادی ۱۱ هزار و ۱۷ نفر را عفو کرد که به جرایم جزئی در ارتباط با مصرف حشیش محکوم شده بودند. طبق گفته فرماندار درمجموع بیش از ۷۰۰ هزار نفر در این ایالت عفو می‌شوند.


جی رابرت پریتزکر، فرماندار ایلینوی، در دفاع از قانونی شدن ماری جوانا گفت که حق ده‌ها هزار شهروند این ایالت ادا شده و امنیت و قانون به بازار برگشته است.
پیش از ایلینوی ده ایالت دیگر آمریكا و از جمله واشنگتن ماری جوانا را به عنوان یک کالای لوكس و تفننی قانونی اعلام کردند.
مصرف ماری جوانا به دلایل پزشکی نیز در ۳۴ ایالت آمریکا مجاز است.
با این حال اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا ماری‌جوانا را به عنوان ماده‌ای خطرناک در سطح "ال اس دی" یا هروئین طبقه بندی می‌کند.
تحقیقات "مرکز کنترل و پیشگیری بیماری" در آمریكا اما نشان داده است كه قانونی كردن ماری‌جوانا مرگ و میر ناشی از مصرف مواد افیونی مانند فنتانیل را حداقل ۲۰ درصد كاهش می‌دهد.
قانونی بودن ماری جوانا تاثیر مثبت اقتصادی نیز دارد، مشاغل جدیدی بوجود می‌آورد و درآمدهای مالیاتی را نیز افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.