پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رییس کل سازمان نظام پزشکی:

رشد تعرفه پزشکی در آغاز طرح تحول به علت عقب‌ماندگی‌های سال‌های قبل است

رشد تعرفه پزشکی در آغاز طرح تحول به علت عقب‌ماندگی‌های سال‌های قبل است
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: افزیش تعرفه پزشکی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ و آغاز طرح تحول سلامت مربوط به جزء فنی و عقب‌ماندگی‌های ۴ تا ۵ ساله قبل از آن است زیرا در سال‌های قبل از آن رشد قابل قبول تعرفه اتفاق نیفتاده بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا دکتر محمدرضا ظفرقندی روز جمعه در پانل صنفی و تخصصی با موضوع اقتصاد سلامت در بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: در ۳ سال گذشته رشد تعرفه پزشکی حدود ۵ تا ۱۰ درصد بوده که با رشد تورم در حوزه سلامت قابل تطابق نیست.

وی ادامه داد: اگر هزینه تمام شده در رشد تعرفه‌های پزشکی دیده نشود، شاهد نزول کیفیت خدمات خواهیم بود. در بیمارستان وقتی می‌خواهیم یک عمل جراحی اورژانس انجام بدهیم و به طور مثال به رگ مصنوعی نیاز داریم و آن رگ مصنوعی وجود ندارد، پیگیری می‌کنیم و می‌بینیم مشکلات اقتصادی در این زمینه تعیین‌کننده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی بیان کرد: هدف اصلی ما در شورای عالی نظام پزشکی این است که شرایط و هزینه تمام‌شده خدمات را محاسبه کرده و به شورای عالی بیمه سلامت ارائه بدهیم، افرادی مامور این کار شده‌اند که مطب ندارند. باید این قاعده را قبول کنیم که هزینه تمام‌شده خدمات مشخص شود.

ظفرقندی گفت: عدد ۸.۴ درصد سهم سلامت از تولید ناخالص ملی اکنون رو به کاهش است، هرچند این عدد در اوایل دولت رشد خوبی داشت. نکته دیگر این که در تورم حدود ۴۰ درصدی کشور، کف مورد قبول تورم در حوزه سلامت دو برابر تورم جامعه است.

وی تصریح کرد: در حوزه سلامت با هزینه بیشتری مواجه هستیم، اگر سیستمی نداشته باشیم، حتی اگر سهم سلامت از تولید ناخالص ملی ۱۸ درصد باشد، باز هم فایده‌ای ندارد و نارضایتی ایجاد می‌شود. بخش عمده‌ای از هزینه‌ها در حوزه دارو، پاراکلینیک، تشخیص و موارد دیگر هدر می‌رود.

انتهای پیام

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

جواد سلطانمحمدی شنبه, 23 آذر,1398 18:44
سرانه نسبتGDP بهGNP تعیین کننده تعرفه پزشکی در بخش درمان است که خوشبختانه در کشور ما از سهم مناسبی برخوردار میباشد.
جواد سلطانمحمدی یکشنبه, 24 آذر,1398 10:23
بالعکس رابطه GNPبه GDP در بخش پژوهش Impact Factor(IF است که با افزایش روز افزون تعداد مقالات پژوهشی دارایISIدر حال کاهش است.