جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی: استراتژی نظام سلامت کشور نهادینه سازی پزشک خانواده است/ طرح تخصص پزشک خانواده به مفهوم جایگزینی پزشکان عمومی نیست

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه استراتژی نظام سلامت کشور ما التفات ویژه ای به شکل گیری، استقرار و نهادینه سازی پزشک خانواده در عرصه سلامت کشور دارد، گفت: در شرایطی به این مهم پرداخته می شود که بیش از هر زمان دیگری وضعیت حوزه سلامت کشور اقتضا می کند نظام ارجاع و بهره جستن از ظرفیت پزشکان خانواده در حوزه سلامت کشور به سمت عملیاتی و اجرایی شدن حرکت کند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، در خصوص برخی مداخلات مطرح شده تحت عنوان پزشک خانواده اظهار داشت: این مهم از نظر حافظه سازمانی منجر به انباشت برخی از اطلاعات و مجموعه ای از تجربیات شده و فرصت مناسبی را فراهم می کند تا با نگاهی متعالی، بهره جستن از تجربیات غنی تر و با طرح ریزی برنامه عملیاتی متناسب با برنامه عمومی و فرهنگی کشور، شناسایی و بهره جستن از ذائقه های فرهنگی مردم با طراحی یک برنامه مشخص و مدون در نظام ارجاع و پزشک خانواده به سمت طرح ریزی نقشه جدید راه در استقرار پزشک خانواده حائز اهمیت است.

وی پزشک خانواده و نظام ارجاع را انکارناپذیر و محتوم برای استقرار هر نظام سلامت توسعه یافته خواند و افزود: امروز نظام های سلامت توسعه یافته، از حداکثر توفیق در استمرار چنین نظامی برخوردارند و در کشورما نیز این مسیر باید طی شود.  

وی ادامه داد: شاید مهمترین مبحث در استقرار پزشک خانواده، ریل گذاری مناسب به گونه ای که به تمام مقتضیات نظام سلامت ایران توجه شود، است که در سال های گذشته کمتر با آن روبرو بوده ایم.

 

* طرح تخصص پزشک خانواده به مفهوم جایگزینی پزشکان عمومی نیست

زالی با اشاره به اینکه برخی از طراحی زیرساخت ها نیز دراین امر حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: شاید مهمترین زیرساخت مورد لزوم در طرح پزشک خانواده، نیروی انسانی مجرب و مطلع و در عین حال آگاه به شرایط خود است.

وی در خصوص تربیت نیروی انسانی پزشک خانواده ابراز داشت: بهره جستن اساسی در نظام شکل گیری پزشک خانواده کشور بر اساس استفاده بهینه از پزشکان عمومی کشور است. مسئله ای که تحت عنوان طرح تخصص پزشک خانواده مطرح است مطلقا به مفهوم جایگزینی پزشکان عمومی نیست.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: قدر مسلم آن است که تعداد محدود تربیت نیروی انسانی پزشک خانواده، از یک سیستم رهبریت  آموزشی در دانشگاه ها برای تدریس به همکاران جوان تر پزشک عمومی که در مجموعه پزشک خانواده مستخدم خواهند بود، بهره خواهد جست.

وی با اشاره به نگرانی های پزشکان عمومی در خصوص طراحی تخصص پزشک خانواده و جایگزینی آن با پزشکان عمومی، گفت: استنباط من از برنامه های آموزشی وزارت بهداشت این گونه نیست و کماکان عنصر اصلی نیروی انسانی برای هرگونه نظام ارجاع و پزشک خانواده، پزشکان عمومی هستند.

زالی اضافه کرد: به علت نوع ماهیت آموزش undergraduate در دانشکده های پزشکی، تغییرات مورد نیاز، تقاضاهای جدید، نیروی انسانی پزشکی عمومی، تغییرات قابل توجه کوریکولار و برنامه های آموزشی باید در سطح  undergraduate اتفاق بیفتد تا پزشکی که امروز از مجموعه دانشکده ها فارغ التحصیل می شود، فیتنس لازم را برای استقرار در نظام سلامت کشور داشته باشد.

 

*ضرورت بهره جستن از فناوری های نوین در کنار ساختار نیروی انسانی

به گفته وی باید در کنار ساختار انسانی، از زیرساخت های فناوری نوین بهره گیریم چرا که در سال های اخیر خلا بزرگ در شکل گیری نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور، فقدان چنین نظام الکترونیکی زیر ساختی (آی تی) بود و حتما باید یک شبکه اطلاع رسانی همزمان، به روز، موثر و هوشمند به عنوان ستون فقرات شکل گیری و تمامیت نظام ارجاع کشور شکل گیرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به مویرگی بودن این شبکه، افزود: برای استفاده بهینه از آن  نیازمند افزایش دانش آی تی برای مشارکت و انگیزه پزشکان عمومی به خصوص در نسل جوان پزشکان عمومی هستیم که خوشبختانه به خوبی محقق شده است.

وی ظرفیت سازی جریانهای موجود در دانشگاه ها برای پزشکان خانواده را امری بسیار حیاتی خواند و اذعان داشت: استراتژی اصلی در این زمینه باید بخش خصوصی باشد چرا که این بخش شالوده اصلی ارائه خدمات در کشور است.

زالی ادامه داد: بسیاری از کشورهای توسعه یافته که در نظام ارجاع دارای تجربیات گران سنگی هستند نشان از اتکای آن ها به بخش خصوصی بوده و بنابراین باید با تقویت آن در نظام ارجاع و صیانت از منافع آن ها به خصوص در حوزه پزشکان عمومی، ظرفیت سرپایی بخش خصوصی را فراهم کرد.

به گفته وی با برقراری نظام ارجاع مترقی و واقعی در بازه زمانی 5 ساله اول از نظر بودجه ای و اعتباری تقاضاهای جدید شکل می گیرد و پس از 5 سال اول معمولا تقاضاهای اقتصادی، انسانی و بیماری ها به وفور خواهد گذاشت و این نکته بسیار مهمی است که از نظر مجموعه اعتبار گذاری برای پزشکان عمومی باید مورد توجه قرار گیرد.

 رئیس کل سازمان نظام پزشکی ابراز داشت: پکیج های درآمدی برای پزشکان عمومی در این طرح باید مورد توجه قرار گرفته، کاملا جامع الاطراف باشد، تمام مداخلاتی را که پزشک عمومی از نظر مهارتی قادر به انجام آن است، باید پوشش دهد و از نظر قدر مطلق اعتباری هم به گونه ای باشد که رضایت خاطر پزشکان عمومی را به همراه داشته باشد.

 

* بار اصلی جامعه پزشکی بر دوش پزشکان عمومی است

 وی با بیان اینکه شمار نیروی انسانی تحت عنوان پزشک خانواده در روستاها در سال گذشته با یک سیر منطقی در حال افزایش است، گفت: این علامت نوید بخشی است اما باید جاذبه ها را به گونه ای طراحی کنیم که منجر به ریزش نیروی انسانی عمومی و خانواده به خصوص در مناطق روستایی نشود.

زالی با تاکید بر اینکه بار اصلی جامعه پزشکی بر دوش پزشکان عمومی است، عنوان کرد: باید وضعیت به گونه ای فراهم شود که پزشکان عمومی کشور با بازیابی موقعیتی خود در نظام سلامت کشور، در سال های آتی، به جایگاه ممتازتری دست یابند.

به گفته وی شانیت پزشکان عمومی در نظام سلامت متفاوت با آن چیزی است که در نگاه های متعالی آینده متصور است و پزشک عمومی در واقع باید gate keeper نظام سلامت کشور باشد و نقش پیچیده رهبریتی را در نظام ارجاع با توجه عمیق ایفا کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: این مهم در روستاها، حاشیه شهرها و کالبد شهری باید با بازمهندسی نظام نوین انجام شود و  تکالیف جدیدی را برای پزشک عمومی ایجاد خواهد کرد که برخی از آن ها را باید با روش های پودمانی آموزش داد تا منجر به مهارت همزمان پزشکان عمومی در کسوت پزشک خانواده شود.

 

*پزشکان عمومی جزو آسیب پذیر ترین بخش درآمدی و مالیاتی کشور هستند

وی در خصوص مشکلات معیشتی جامعه پزشکی خاطرنشان کرد: پزشکان عمومی شاید جزو آسیب پذیر ترین بخش درآمدی و مالیاتی کشور هستند و متاسفانه بخش عمده آن ها به خصوص پزشکان جوان با مشکلات معیشتی، شکل گیری مطب و غیره دست به گریبانند و متاسفانه فاقد مکانیسم های حمایتی در کشورند.

زالی ادامه داد: باید با نگاه و عزمی ملی، حل مشکلات صنفی پزشکان عمومی در دستور کار مشترک همه دلسوزان نظام سلامت قرار گیرد چرا که سرمایه گذاری در این زمینه منطقی و همراه با سود دهی مناسب معنوی در حوزه سلامت کشور است. نگاه وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت رفاه و سازمان های بیمه گر نیز باید معطوف به این جریان راهبردی باشد تا پزشکان عمومی بیش از گذشته مورد حمایت قرار گرفته و انگیزه های کافی برای آن ها در طرح نظام سلامت طراحی شود.

وی تغییر فرهنگ مطب داری و نظام سرپایی را از نظر مبناهای مختلف که پزشک عمومی را به عنوان رهبر معرف می کند، نیازمند تحقق یک نظام بر مبنای عملکرد و انجام وظیفه برای جبران زحمات پزشکان عمومی عنوان کرد.

 

* نظام E&M شاکله اصلی کتاب ارزش گذاری است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی از نظام E&M به عنوان قالبی در مجموعه نظام تعرفه گذاری به عنوان مناسب ترین و منطقی ترین راه نام برد و افزود: این نظام شاکله اصلی کتاب ارزش گذاری است که می توان با ایجاد شرایطی مناسب، افزایش میزان دقیق ویزیت را داشته باشیم.

وی عدم تحقق زیرساخت های لازم به علت سنتی بودن برخی روش های سرپایی در کشور و اعتبارات بیمه ای را دو مشکل اصلی برای رسیدن به این مهم عنوان کرد و ابراز داشت: در تلاش هستیم تا در نظام ارزش گذاری خدمات پزشکان و بخش سرپایی تحول جدی در بخش پرداخت پزشکان عمومی انجام شود و مانع مطالبات تعرفه ای برای پزشکان عمومی نشود.

زالی امنیت جامعه پزشکی را یکی دیگر از مشکلات پیشرو عنوان کرد و ادامه داد: اخبار متعدد و جسته گریخته ای در برخی رسانه ها منعکس می شود و برخی هم معمولا در فضاهای عمومی استانی گم می شوند اما واقعیت تلخی که دغدغه خاطر همکاران ما در نظام سلامت به خصوص در بیمارستانهای دولتی و بیمارستان های واقع در مناطق  محروم و نابرخودار است، عدم وجود امنیت تضمینی پزشکان است.

 

* پزشکان بی پناه ترین قشر ارائه خدمات اجتماعی کشور محسوب می شوند

وی فضای درمانی را امن ترین فضا دردنیا  معرفی کرد و گفت: حتی در منازعات جنگی هم خط قرمز تمام متخاصمین، بیمارستان ها هستند البته امنیت عمومی ایران در منطقه،، تحسین برانگیز و جزو موارد رشک برانگیز در منطقه آسیای جنوب غربی است و در چنین شرایطی خوب نیست مراکز درمانی ما دغدغه امنیت خاطر داشته باشند.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی، پزشکان بی پناه ترین قشر ارائه خدمات اجتماعی کشور محسوب می شوند و پزشک در بیمارستان ها و مطب ها به خصوص در ساعات غیر اداری رها شده و هیچ مکانیسم حفاظتی برای وی وجود ندارد. به علت اهمیت این موضوع،  شورای امنیت ملی،  باید تامین امنیت بخش خدوم پزشکی کشور را که در دورترین نقاط کشور مستقر هستند را بر عهده گیرد.

وی با تاکید بر اینکه طراحی برنامه های عمومی و فرهنگ سازی به خصوص در حد رسانه های کشور برای ایجاد فضای تلطیف مردم و بیماران است، افزود: اگر امروز به هر علتی رابطه مبتنی بر اعتماد بین بیماران و پزشکان دچار آسیب شود، بازنده اصلی، نظام سلامت کشورو مجموعه بیماران خواهد بود.

زالی ادامه داد: جز اعتماد راهی برای درمان ها، پروتکل های تشخیصی و درمانی بهینه برای رسیدن به سر منزل مقصود وجود ندارد و باید شرایطی فراهم شود که صیانت از جایگاه والای همکاران پزشک مورد توجه مسئولین کشور، مقام معظم رهبری و قوای سه گانه قرار گیرد.

 

*ضرورت شرکت جامعه فرهیخته پزشکی کشور در انتخابات

وی در خصوص انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: چون شکل گیری سازمان نظام پزشکی نیز منتج از آرای عمومی است و به شکلی نهاد مردم مدار تلقی می شود، مسئولیت پذیری اجتماعی اش اقتضا می کند در این فرایند، جامعه فرهیخته پزشکی کشور در این انتخابات شرکت کنند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در شرایط فعلی، کشور از نظر دیپلماسی، نیاز به اقتدار بزرگ ملی دارد، اظهار داشت:  از همه همکاران در جامعه پزشکی درخواست می کنم ضمن مشارکت جدی در انتخابات، مردم و بیماران را نیز ترغیب کنند که شجاعانه، این حماسه بزرگ ملی را ایجاد کنند و اقتدار جمهوری اسلامی که منتج از قدر مطلق آرای بالای مردم خواهد بود، اتفاق بیفتد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم پزشکانی که مورد اعتماد همکارنشان و دارای وجاهت اجتماعی هستند، به مجلس ورود یابند. حتما ترکیب آینده مجلس برای آینده نظام سلامت و آینده مجموعه پزشکان کشور بسیار مهم است.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.