پنجشنبه، 9 فروردین 1403

حضور ریاست کل سازمان نظام پزشکی در شبکه سلامت سیما

حضور ریاست کل سازمان نظام پزشکی در شبکه سلامت سیما
ریاست کل سازمان نظام پزشکی طب انحرافی و خرافی را بسیار خطرناک دانسته و گفتند: متاسفانه امروز شاهد این هستیم که مدعیان طب در کشور زیاد شده در حالی که هیچ گونه صلاحیتی در علم پزشکی ندارند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی با حضور در برنامه شبکه سلامت با اشاره به این که طب انحرافی و خرافی می تواند خطرات زیادی را برای بیماران درپی داشته باشد،اظهار کردند: افرادی که هیچ گونه صلاحیتی در علم پزشکی ندارند با طرح مسائل خرافی درمان واقعی مردم را به عقب می اندازند.

ایشان افزودند: در خیلی از موارد دیده شده که افراد با پیشرفت بیماری به پزشک مراجعه کرده و مردم باید بدانند طب سنتی دربرخی موارد مشکل زا است و کمک گرفتن از افراد غیر متخصص سبب اتلاف وقت و هزینه و پیشرفت بیماری آن ها می شود.

ایشان در پاسخ به این سوال که سازمان نظام پزشکی عهده دار چه وظایفی است ، فرمودند:  وظایف نظام پزشکی دوگانه است و این سازمان صرفا مدافع پزشکان نیست بلکه باید سعی در احقاق حقوق مردم نیز داشته باشد .

دکتر فاضل ادامه دادند : اگر پزشکان امروز در کشور ما در نوک پیکان انتقادها قرار دارند یکی از دلایلش موفقیت کم نظیر علم پزشکی در ایران است، زیرا پزشکی از سایر بخش ها جلو افتاده است و همان طور که نگران اخلاق در جامعه هستیم در طب نیز باید مراقب باشیم زیرا اساس پزشکی بر اخلاق نهاده شده است و حتی در صورت تشخیص ندادن بیماری باید مردم را راضی و خشنود نگه داریم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کردند: خوشبختانه اکثرقریب به اتفاق پزشکان ما با شرایط نامساعد موجود در نظام سلامت سازگاری داشته و بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه می دهند و مردم نیز قدردان زحمات آن ها هستند؛ و اگر پزشکان و مردم قدردان یکدیگر باشند در مجموع همه راضی خواهند بود.

ایشان در مورد نامه سازمان نظام پزشکی به مجلس شورای اسلامی افزودند:کمیسیون تلفیق ماده واحده ای را برای عرضه به صحن مجلس آماده کرده بود که پرداختها در یکسری از بخشها مانند پزشکی ، وکلای دادگستری و بخشهای مهندسی هیچ تغییری پیدا نکند که این موضوع با بسیاری از قوانین موجود هم خوانی نداشته و استدلال منطقی در آن دیده نمی شد که به همین دلیل پیشنهاد حذف آن را در نامه ای خطاب به مجلس ارائه کردیم زیرا این کار ایجاد انحراف کرده و عقلانی و قانونی نیست.

ایشان تاکید کردند : تعرفه ها متولی خاص خود را دارد و دیگران نمی توانند برای آن تعیین تکلیف کنند و این نوع پیشنهادات با اسناد بالادستی مغایرت دارد .

دکتر فاضل در خصوص طرح پزشک خانواده بیان کردند : طرح پزشک خانواده بسیار خوب است که اگر به کل کشور تعمیم پیدا کرده و سیستم ارجاع پیاده سازی شود برای سامان دهی طب در کشور مفید خواهد بود و باید بسترها و زمینه سازی های لازم برای آن انجام شود در حالی که امروز شاهدیم همه بیماران از ابتدا خواهان مراجعه به فوق تخصص هستند و سیستم ارجاع با این موضوع هم خوانی ندارد زیرا بیمار در ابتدا باید به پزشک خانواده مراجعه کند  و باید آموزش ها و فرهنگ سازی های لازم در این زمینه انجام شود.

اساس پیشرفت هر جامعه دو اصل است یکی آموزش در همه سطوح و دیگری سلامت که دو رکن اساسی توسعه پایدار محسوب می شوند که این دو بخش همواره در کشور ما فقیر بوده اند .البته در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به سلامت شد اما باز نیازمند توجه جدی است و در هر دو بخش بنده مسئولیت وزارتخانه های مربوط را عهده دار شدم و باید در این بخش ها سرمایه گذاری های لازم انجام شود و آموزش در کشور ما بویژه آموزش عالی نیازمند یک دیدگاه کلی است و یک خانه تکانی باید در آن انجام شود و به نظر بنده بزرگترین مشکل آن سد کنکور است که تمام استعدادهای جوانان را در دستگاه چرخ گوشت خرد کرده و در اقصی نقاط کشور پخش می کند که شیوه ای ناموفق است و باید این مسئله حل و فصل شده وکیفیت و کاربردی بودن آموزش عالی نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد .

**آموزش و سلامت دو رکن اساسی توسعه پایدار است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از صحبت های خود اساس پیشرفت هر جامعه را  دو اصل آموزش در همه سطوح و سلامت دانسته و افزودند :آموزش و سلامت دو رکن اساسی توسعه پایدار محسوب می شوند که این دو بخش همواره در کشور ما فقیر بوده اند .

ایشان ادامه دادند : البته در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به سلامت شد اما باز نیازمند توجه جدی است و در هر دو بخش بنده مسئولیت وزارتخانه های مربوطه را بر عهده داشتم و باید در این بخش ها سرمایه گذاری های لازم انجام شود.

 دکتر فاضل با اشاره به این مطلب که نظام آموزشی در کشور ما بویژه در بخش آموزش عالی نیازمند خانه تکانی است ؛خاطرنشان کردند: به نظر بنده بزرگترین مشکل نظام آموزشی سد کنکور است که تمام استعدادهای جوانان با شیوه ای ناموفق به هدر می رود که باید این مسئله حل و فصل شده وکیفیت و کاربردی بودن آموزش عالی نیز مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.

** درهیچ رشته ای مانند طب به خودکفایی نرسیده ایم

ایشان به وضعیت نظام سلامت در سال های پس از انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کردند : تحول بسیار زیبا و قابل توجهی در دوران انقلاب رخ داد زیرا در شرایطی بودیم که بیماران برای انجام درمان های معمولی ناگزیر بودند به خارج از کشور بروند که سرمایه گذاری هنگفتی بر روی این مسائل انجام و افرادی که ظرفیت لازم را داشتند برای آموزش به خارج از کشور رفته و تخصص های لازم را گذرانده و به کشور بازگشتند.

ایشان افزودند: بسیاری از جراحی ها از جمله جراحی قلب به شدت مورد حمایت قرار گرفت و تمام شرایطی که بیماران را مجبور می کرد برای درمان به سایر کشورها بروند، از بین رفت .

دکتر فاضل تاکید کردند : علم پزشکی در کشور چنان پیشرفت کرده که هیچ کس اجباری ندارد برای درمان بیماری خود به خارج از کشور سفر کند و برای تمامی درمان ها خودکفا هستیم و اگر قرار است ادعای خودکفایی کنیم در هیچ رشته مانند طب به خودکفایی نرسیده ایم .

**درمان های سفارشی همواره با مشکل مواجه است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سوال که برای درمان امام راحل چه روش هایی را به کار بردند ، اظهار کردند : در طبابت یک پزشک زمانی موفق است که بتواند بیمار را در هر مقام و موقعیتی درمان کند بدون این که تحت تاثیر جایگاه او قرار گیرد و درمان سفارشی همیشه با مشکل مواجه خواهد بود بنا براین بهترین روش همان درمانی است که برای یک فرد گمنام انجام شده و بهترین نتیجه هم حاصل می شود.

ایشان در بیان روحیات امام راحل در طول دوران بیماری خود گفتند: حضرت امام (ره) شخصیت بسیار متعادلی داشتند و کمتر بیماری را دیدم که کاملا به حرف طبیب خود گوش کند و وظیفه شرعی خود بداند که به دستورات پزشک معالجش عمل کند و ایشان مانند یک طفل در برابر کارهای پزشکی مطیع بودند و همین امتیاز برجسته درمان ایشان را آسان تر می کرد .

دکتر فاضل ادامه دادند : مواردی داریم که بیمار به حرف پزشک معالج خود گوش نداده و کار خودش را انجام می دهد، اما حضرت امام (ره) در تمام مراحل درمانی خود به دقت دستورات پزشکی را اجرا می کردند و در طول دورانی که به درمان حضرت امام (ره) پرداختیم هیچ مشکلی با شخصیت ایشان نداشتیم و همواره کار تیم درمانی تسهیل می شد و علاوه بر خود ایشان ؛ خانواده و اقوامشان نیز متعادل بودند و آرامش و همفکری لازم برای درمان امام راحل وجود داشت.در واقع برخورد امام راحل آموزنده بود و همیشه طوری رفتار می کردند که کارها تسهیل شود و بسیار صبور بودند.

** عشق به پزشکی باید در وجود یک طبیب باشد

ایشان در خصوص ورود افراد به حرفه پزشکی تاکید کردند: انتخاب حرفه مانند ازدواج است و باید تا آخر عمر با آن زندگی کرد و پزشکی رشته ای نیست که بتوان به زور با آن کنار آمد بلکه عشق به حرفه پزشکی باید در ذهن فرد باشد .گاهی انترن ها برای تخصص گرفتن پیش بنده آمده و مشورت می کنند در حالی که باید بدانند قبل از هر چیز لازم است به علاقه و استعداد خود توجه کنند نه به میزان درآمدی که در رشته های مختلف پزشکی وجود دارد .

دکتر فاضل افزودند: هیچ وقت به سه فرزندم توصیه نکردم که به عرصه طب وارد شوند و خواهان این بودم که بر حسب علاقه خود ادامه تحصیل دهند که هر سه بنابر علاقه خود به عرصه پزشکی وارد شدند که دخترم استاد تمام دانشگاه یو سی ال در حوزه پوست است و پسر بزرگم متخصص گوارش در آمریکا است و پسر کوچکم نیز تخصص قلب دارد و در ایران مشغول فعالیت است.

**قبل از انقلاب اسلامی برنامه منسجمی برای پیوند در کشور وجود نداشت

رئیس کل سازمان نظام پزشکی دلیل بازگشت خود را در اوایل انقلاب از آمریکا به ایران نیاز کشور به تخصص خود عنوان کرده و گفتند : کشور به تخصص بنده در آن زمان به شدت نیازمند بود و جراحان عروقی که انگشت شمار بودند کشور را ترک کرده بودندو من نمی توانستم در یک شهر امن طبابت کنم در حالی هموطنانم  به کار و تخصص من در ایران نیاز داشتند، بنابر این تصمیم گرفتم به ایران بازگردم و شروع به کار کنم.

 ایشان افزودند : در بیمارستان شهید مصطفی خمینی که قطب درمان مجروحین جنگی و جراحی عروق شده بود ، شبانه روز کار می کردم و متخصص منحصر به فرد آن زمان بودم و از این که  تمام بیمارانم ایرانی بودند با شوق تمام کار می کردم و دیگر عقده ای در دلم نمانده بود و دو تا سه سال بدون گرفتن حتی یک ریال به طبابت پرداختم.

ایشات تصریح کردند :به تربیت رزیدنت جراحی در آن زمان پرداختیم و دو بیمارستان طالقانی و مصطفی خمینی مرجع ارجاع دشوارترین مجروحین جنگی شده بود.

دکتر فاضل در مورد انجام عمل پیوند در ایران عنوان کردند : قبل از انقلاب پیوند کلیه در کشور آغاز شده بود و کمتر از 80 مورد پیوند در کشور انجام شده بود که بیشتر نمایشی بود و برنامه منسجمی برای پیوند در کشور وجود نداشت لذا برای انجام اکثر پیوندها بیماران به انگلستان می رفتند .

ایشان گفتند : پس از انقلاب کسی را نداشتیم که در کشور پیوند انجام دهد و یک مشکل هم درخصوص بیماران دیالیزی داشتیم که تمام تجهیزات دیالیز باید از خارج وارد می شد و با وجود تحریم ها کمبودهای شدیدی داشتیم و بهترین راه حل انجام پیوند در داخل کشور بود .

ایشان ادامه دادند : اولین پیوند را در بیمارستان مصطفی خمینی از یک برادر به خواهر انجام دادم و پس از آن حدود 50 پیوند را در بیمارستان های مختلف به سرانجام رساندم و پروتکلی برای برنامه پیوند تهیه کردم که شامل بندهای مختلفی بود از جمله این که پیوند ها حتما در مراکز دانشگاهی و با آموزش تیم همراه انجام شود و دهنده پیوند حتما نسبت فامیلی با بیمار داشته باشد .

به گفته دکتر فاضل پزشکان و بخشهای پیوند کلیه در تمام کشور تربیت و فعال شدند و سایر پیوند ها نیز در ایران انجام شد و اکنون پیوندی در پزشکی نیست که پزشکان ایرانی نتوانند آن را  انجام دهند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که در دوران پس از انقلاب گاهی دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز در عرصه پزشکی بیش از حد وارد شده است به عنوان مثال امروز آن قدر ام آر آی در پایتخت داریم که هیچ جای دنیا این گونه نیست و این خود یک معضل است و باید در تنظیم کلی امور مطالعه داشته و کمبودها و افزایش ها را در نظر داشته باشیم و از هزینه های گزاف خودداری کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از صحبت های خود به سیر اخلاق درجامعه اشاره و بیان کردند : نکته ای که بنده به شدت نگران آن هستم سیر اخلاق در جامعه است که متاسفانه صعودی نیست و بزرگترین مورد اورژانسی در جامعه محسوب می شود که باید در همه بخش ها به آن توجه شود تا مردم از مسئولان مأیوس نشوند و اگر همواره در مورد پیشرفت ها صحبت می کنیم گاهی لازم است در مورد مشکلات هم حرف بزنیم .

ایشان در پایان خاطرنشان کردند :کار اصلی هر پزشک طبابت و درمان بیماران است و سلیقه شخصی بنده نیز انتخاب مطب و طبابت و استادی دانشگاه است که پاداش روحی زیادی نیز به همراه دارد و انجام سایر مسئولیت هایی که بر عهده گرفتم به این علت است که شاید بتوان یکسری امور را در خصوص ارائه خدمات لازم به جامعه پزشکی و بیماران تسهیل کرد .

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.