جمعه، 10 فروردین 1403

صحت بزرگترین انتخابات صنفی کشور در هاله ای از ابهام

سرانجام پس از مدت‌ها آماده‌سازي زيرساخت‌هاي لازم براي برگزاري انتخابات سازمان نظام پزشکي، روز گذشته برخلاف برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، روند برگزاري اين انتخابات صنفي با اشکالات جدي همراه شد.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی ؛ هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی ، صبح جمعه 30 تیرماه از ساعت 8 صبح به دو شیوه الکترونیکی و حضوری آغاز و 250 هزار نفر واجد شرایط رای‌دهی از شش گروه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، مامایی و لیسانسیه‌های پروانه‌دار در آن شرکت کردند که به دلیل بروز مشکلاتی رای‌گیری الکترونیک از سوی وزارت ‌بهداشت لغو و رای‌گیری به صورت حضوری برگزار شد.

در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی 5هزار و 176 نفر کاندید از شش گروه اعلام شده، تایید صلاحیت شدند و این انتخابات ساعت 22 شب گذشته به پایان رسید و شمارش آرا نیز آغاز شد.

اگرچه از ماه‌ها قبل، براي برگزاري الكترونيكي انتخابات نظام پزشكي تلاش‌هاي بسياري شده بود و قاضي‌زاده هاشمي وزیر بهداشت نيز به جامعه پزشكي اطمينان داده بود كه تمهيدات لازم براي برگزاري انتخابات نظام پزشكي به‌صورت الكترونيك توسط وزارت بهداشت درنظر گرفته شده، اما با توجه به اختلالات گسترده در زمان راي‌گيري، انتخابات الكترونيك ملغي شد.

** پزشکان جوان از رای دهی بازماندند

به دلیل اینکه از قبل اعلام شده بود که امکان رای دهی در انتخابات نظام پزشکی به صورت الکترونیکی نیز فراهم شده است، بسیاری از پزشکان با این تصور قصد داشتند در انتخابات حضور پیدا کنند و با توجه به این که زمان برگزاری این انتخابات روز جمعه 30 تیرماه اعلام شده بود تعداد از پزشکان در کشیک بوده و عده ای هم به تعطیلات رفته بودند و با لغو شدن انتخابات الکترونیک، عملا امکان رای دهی برای این افراد از بین رفت.

در واقع با لغو انتخابات الکترونیک تعدادی از دستیاران نتوانستند معرفی نامه بگیرند و در رای دهی حضوری شرکت کنند و عده ای از پزشکان به خصوص قشر جوان و درحال تحصیل از رای دهی عقب افتادند و تمدید انتخابات تا ساعت 10 شب تاثیر زیادی بر کمک به شرکت پزشکان جا مانده از انتخابات نداشت.

** سیل گسترده اعتراضات نسبت به روند برگزاری انتخابات

اگرچه این انتخابات با حواشی زیادی همراه بود و عده ای از کاندیداها نسبت به شیوه برگزاری آن اعتراض خود را اعلام نموده و حتی خواستار ابطال انتخابات شدند اما محمد حسین قربانی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی درخصوص مشکلات پیش آمده در برگزاری انتخابات نظام پزشکی، گفت: دراین دوره از انتخابات تمام تلاش ها و کوشش ها براین بود که انتخابات به صورت الکترونیکی در کشور برگزار شود و بسترهای لازم نیز تا حدودی فراهم شد  اما  به جهت وجود برخی مشکلات و بستن بعضی از فضاها ، پیش بینی برای برگزاری انتخابات به هردوروش دستی و الکترونیکی انجام شده بود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تا نیمه های شب پنج شنبه هفته گذشته بسترهای لازم برای برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی فراهم بود، اعلام کرد: متاسفانه درسیستم رمزگذاری و رمزگشایی اختلالاتی به وجود آمد ، ولی طبق پیش بینی های لازم برای برگزاری انتخابات به روش دستی برای حدود 200 حوزه انتخابیه ازاین روش نیز دربرگزاری انختابات استفاده شد؛ ضمن اینکه اعضاء هیات نظارت و اعضاء هیات اجرایی تعرفه ها را معادل تعداد رای دهندگان آماده کردند.

وی با بیان اینکه نیمه های شب قبل از برگزاری انتخابات عدم برگزاری به صورت الکترونیکی اعلام شد، تاکید کرد: به سرعت پس از اعلام این خبر،فضا برای برگزاری انختابات به شکل دستی و سنتی فراهم و انتخابات در کمال آرامش برگزار شد، تنها با توجه به قول هایی مبنی بر برگزاری انتخابات به روش الکترونیکی بسیاری از پزشکان واجد شرایط رای دادن نتوانستند دراین دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی شرکت کنند که بایداز تمامی این افراد عذرخواهی کرد.

**صحت انتخابات در هاله ای از ابهام

برگزاری انتخابات نظام پزشکی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقاتی است که هر چهار سال یک‌بار در جامعه پزشکی اتفاق می‌افتد ؛ انتخاباتی که به گفته اکثر مسئولان یکی از نمادهای همدلی جامعه پزشکی است اما دیروز نماد بی‌تدبیری دست‌اندرکاران برگزاری آن شد، به طوری‌که اعتراض بسیاری از اعضاء جامعه پزشکی را به دنبال داشت و حتی در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیاری از این افراد خواستار لغو کلی این انتخابات و برگزاری آن در فرصتی دیگر و البته با مدیریت و نظارت بهتر و دقیق‌تر شدند.

با توجه به اعتراضاتی که از سوی جامعه پزشکی نسبت به روند برگزاری انتخابات و مشکلات ایجاد شده به گوش مسئولان ذیربط رسید و البته باید به معترضان حق داد که نتوانند نتایج انتخابات را به‌عنوان نمایندگان واقعی جامعه پزشکی قبول کنند  اما علی جعفریان رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی گفت: آرایی که به صورت الکترونیکی در انتخابات اخذ شده از درجه اعتبار ساقط است و تعیین کننده سلامت انتخابات هیات نظارت بر انتخابات است و اگر کسی درخواست ابطال آرا را داشته و یا ابهامی در این زمینه دارد؛ هیات نظارت مرکزی باید به آن رسیدگی کند و مستند آن قانون نظام پزشکی و آئین نامه اجرایی انتخابات است.

اختلال در سیستم رای گیری الکترونیک و نهایتا اطلاعیه رسمی وزارت بهداشت و هیئت نظارت و اجرائی انتخابات، فرآیند رای‌گیری به صورت حضوری و دستی انجام شد.

ناگفته نماند بروز چنین مشکلی در یکی از وزارت‌خانه‌های بزرگ دولت آن هم برای یکی از بزرگترین انتخابات صنفی جای تامل بسیار دارد.. برنامه‌ای که بنا به گفته‌ رئیس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت قرار بود از اتلاف وقت و هزینه بیش از 250 هزار سفر شهری بین شهری جلوگیری کند نه تنها  دیروز شش ساعت از زمان رای گیری را گرفت که در آخر با شکست خود، هزینه‌ و اعتبارات این برنامه را بی نتیجه گذاشت.

گزارش از زهرا رحیمی

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.