پنجشنبه، 9 فروردین 1403

آیین نامه انتخابات هیات های مدیره ، شورای عالی و رئیس کل نظام ابلاع شد

آیین نامه انتخابات هیات های مدیره ، شورای عالی و رییس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران (موضوع ماده 21 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب 1383/1/25مجلس شورای اسلامی ) با تایید و توشیح وزیر بهداشت جهت اجرا ، ابلاع شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی متن آیین نامه به شرح ذیل است :


آیین نامه انتخابات هیأت های مدیره، شورای عالی و رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

(موضوع ماده 21 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب 25/1/1383 مجلس شورای اسلامی)

 

فصل اول: انتخابات اعضای هیأت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها

ماده 1- هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات طبق مواد 18 و 19 و 20 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، لازم است حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از اعلام رسمی تاریخ برگزاری انتخابات توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کلیه مشمولین ماده 4 قانون از طریق رسانه های گروهی، بنا به دعوت ایشان در محل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران کار خود را به منظور انجام انتخابات شروع نماید.

ماده 2- بر اساس تبصره 1 ماده 19 و تبصره ذیل ماده 20 قانون، هیئت مرکزی نظارت مؤظف است حداکثر ظرف مدت 15 روز هیئت های نظارت شهرستان هایی که بر طبق ماده 10 قانون لازم است انتخابات در آنها صورت گیرد را تعیین نماید.

ماده 3- بر اساس مواد 10، 11 و 12 قانون، معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران اسامی شهرستان هایی که واجد شرایط تأسیس هیأت مدیره نظام پزشکی می باشند را حداکثر ظرف مدت 7 روز پس از اعلام رسمی تاریخ برگزاری انتخابات هیئت مدیره ها، در اختیار هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات قرار خواهند داد.

تبصره- دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی و رؤسای شورای هماهنگی نظام پزشکی استان ها موظفند اسامی آ« عده از شهرستان هایی را که به دلایلی انتخابات در آنها برگزار نشده است، جهت انجام انتخابات میان دوره ای که حداکثر 6 ماه پس از برگزاری انتخابات اولیه برگزار خواهد شد، به هیئت اجرایی مرکزی و هم چنین به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ارائه نمایند تا با رعایت این آیین نامه و قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران نسبت به برگزاری انتخابات میان دوره ای هیئت مدیره نظام پزشکی آنها اقدام نمایند.

ماده 4- مسئولیت اجرای انتخابات با معاونت درمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که بلافاصله پس از اعلام زمان برگزاری انتخابات، تقویم زمان بندی مراحل برگزاری انتخابات را تنظیم و پس از تأیید هیأت مرکزی نظارت به سازمان نظام پزشکی و هیأت های نظارت و اجرایی در شهرستان ها اعلام می نماید.

ماده 5- مسئولیت برگزاری انتخابات هیئت مدیره نظام پزشکی هر شهرستان بر عهده هیئت اجرایی انتخابات آن شهرستان است که ترکیب آن به شرح زیر می باشد:

الف: رئیس دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی و یا یکی از معاونین یا نمایندگان آنان در آن شهرستان حسب مورد (رئیس هیئت اجرایی)

تبصره: رئیس هیأت اجرایی شهرستان باید از مشمولین ماده 4 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و واجد شرایط مندرج در ماده 23 قانون مزبور باشد.

ب: نماینده فرماندار

ج: پنج نفر از اعضای سازمان شهرستان مربوطه

تبصره 1- رئیس هیئت اجرایی از 15 نفر کادر پزشکی مشمولین ماده 4 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورده تا در حضور هیئت نظارت شهرستان 5 نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل موضوع بند (ج) ماده 5 آیین‌نامه را انتخاب نمایند.

تبصره 2- رئیس هیأت اجرایی و اعضای اصلی و علی‌البدل موضوع این تبصره باید دارای حداقل 3 سال سابقه اشتغال در امور پزشکی باشند.

تبصره 3- برای تهران بزرگ ریاست هیئت اجرایی با رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ می‌باشد و تعداد مدعوین کادر پزشکی (موضوع ماده 5 این آیین‌نامه) پنجاه نفر خواهد بود که از بین آنان 20 نفر عضو اصلی و 5 نفر عضو علی‌البدل انتخاب می‌گردند. در صورتی که رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ خود نامزد انتخابات باشد ریاست هیئت اجرایی با رأی اکثریت از بین یکی از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران تعیین و معرفی می‌شود.

تبصره 4- اعضاء هیئت های اجرایی و نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران نباید نامزد عضویت در هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها باشند.

ماده 6- شرکت کنندگان باید واجد کارت نظام پزشکی بوده و هیأت اجرایی شهرستان مکلف است لیستی از مرکز نظام پزشکی و مرکز بهداشت شهرستان اخذ و اقدام به تطبیق اشتغال آنها در آن حوزه نماید.

تبصره 1: رزیدنت ها حق شرکت در انتخابات به عنوان رأی دهنده را دارند.

تبصره 2: ملاک اشتغال رأی دهندگان در بخش غیر دولتی در حوزه انتخابیه اطلاعات اخذ شده از سامانه جامع اطلاعات پزشکان نظام پزشکی کشور و یا داشتن پرونده نظام پزشکی در همان شهرستان می باشد.

ماده 7- رؤساء دانشگاه ها یا دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی یا نمایندگان آنها حسب مورد موظفند حداکثر ظرف مدت 5 روز پس از تشکیل هیئت های نظارت بر انتخابات شهرستان ها، هیأت اجرایی انتخابات شهرستان های مربوطه را مطابق این آیین نامه تشکیل دهند.

ماده 8- هیئت های اجرائی انتخابات شهرستان ها موظفند حداکثر ظرف مدت 7 روز پس از تشکیل، نسبت به چاپ و انتشار آگهی ثبت نام داوطلبین عضویت در هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها از طریق نشریات محلی اقدام نموده و ضمناً مراتب را به نحو مقتضی از طریق سایر مبادی اطلاع رسانی به اطلاع مشمولین موضوع ماده 4 قانون نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران برسانند.

تبصره- هیئت های اجرایی موظفند یک نسخه از آگهی ثبت نام داوطلبین را جهت اطلاع در اختیار هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان مربوطه و فرمانداری قرار دهند.

ماده 9- داوطلبین عضویت در هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها باید حداکثر ظرف مدت 7 روز از تاریخ ثبت نام به محل های اعلام شده در آگهی برای ثبت نام مراجعه نمایند و پرسشنامه مخصوص اعلام داوطلبی را دریافت و پس از تکمیل، به مسئولین ثبت نام تسلیم و رسید دریافت نمایند.

تبصره 1- داوطلبین عضویت در هیئت مدیره شهرستان ها چنان چه در بشی از یک گروه موضوع ماده 4 قانون، در سازمان عضویت داشته باشند صرفاً می توانند به اختیار خود در یک گروه به عنوان داوطلب ثبت نام نمایند و بایستی شرط مندرج در بند (ه) ماده 23 قانون را برای همان گروه دارا باشند. ضمناً تغییر گروه داوطلبی تا قبل از پایان مهلت نهایی اعتراضات موضوع ماده 13 این آیین نامه با تأیید هیأت نظارت امکان پذیر خواهد بود.

تبصره 2- هیئت های اجرایی انتخابات شهرستان ها موظفند همه روزه مشخصات کامل داوطلبان عضویت در هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان را با سریعترین وسیله به هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و هیأت اجرایی برگزاری انتخابات اعلام نمایند.

ماده 1- هیئت نظارت شهرستان می یابد بلافاصله در خصوص صلاحیت داوطلبان از مراجع قانونی (وزارت اطلاعات، دادگستری، سازمان نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ذی ربط) در چارچوب مفاد ماده 23 قانون استعلام به عمل آورد و این مراجع موظفند حداکثر ظرف مدت 14 روز بررسی های لازم را پیرامون صلاحیت عضویت داوطلبین ثبت نام نموده به عمل آورده و گزارش خود را به صورت کتبی و رسمی به اطلاع هیئت های نظارت بر انتخابات شهرستان ذی ربط برسانند. در صورت عدم پاسخ هر یک از مراجع قانونی در موعد مقرر از گزارش سایر مراجع بهره برداری خواهد شد.

تبصره 1- هیئت های نظارت شهرستان ها موظفند حداکثر ظرف مدت 2 روز پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و تصمیم گیری در خصوص صلاحیت داوطلبین نتایج این بررسی را به داوطلبین رد صلاحیت شده با ذکر دلایل قانونی اطلاع دهند.

تبصره 2- کلیه مکاتبات مربوط به فرآیند بررسی صلاحیت کاندیداها در همه مراحل دارای طبقه بندی محرمانه می باشد.

ماده 11- داوطلبینی که صلاحیت آنها به تأیید هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان نرسیده است، می توانند حداکثر ظرف مدت 2 روز پس از وصول نظریه هیئت نظارت شهرستان اعتراض و یا شکایات خود را با ذکر مشخصات و نشانی کامل کتباً به هیئت نظارت شهرستان تسلیم نمایند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

ماده 12- هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان حداکثر ظرف مدت 2 روز اعتراضاتی که به موقع واصل گردیده را بررسی نموده و نتایج بررسی صلاحیت ها را به انضمام سوابق و مدارک مربوط به داوطلبین رد صلاحیت شده به هیئت مرکزی نظارت اعلام می نماید.

ماده 13- هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ظرف مدت 10 روز نتایج واصله از هیئت های نظارت شهرستان ها را مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد داد و چنان چه افرادی را حائز شرایط مقرر در قانون تشخیص ندهد مراتب را با ذکر دلایل قانونی به داوطلب اعلام می نماید.

ماده 14- داوطلبینی که صلاحیت آنها به تأیید هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نرسیده، می توانند حداکثر ظرف مدت 5 روز پس از وصول نظریه هیئت مرکزی نظارت اعتراض خود را با ذکر مشخصات و نشانی کامل کتباً به دبیرخانه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تسلیم نمایند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

ماده 15- هیئت مرکزی نظارت موظف است حداکثر ظرف مدت 5 روز اعتراضاتی را که در مهلت مقرر واصل گردیده بررسی نماید و نتایج نهایی و قطعی بررسی صلاحیت کاندیداها را به هیئت های اجرایی شهرستان های سراسر کشور و هیئت اجرایی مرکزی برگزاری انتخابات اعلام نماید.

ماده 16- هیئت های اجرایی شهرستان ها موظفند به محض وصول اسامی داوطلبان تأیید شده مراتب را از طریق انتشار آگهی در نشریات محلی و سایر مبادی اطلاع رسانی به اطلاع اعضای سازمان برسانند.

تبصره- هیأت های اجرایی شهرستان ها مکلفند اسامی کاندیداها را به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منعکس تا طی دوران انتخابات از آنان در برنامه های تهیه شده استفاده ننمایند.

ماده 17- برگزاری انتخابات هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها و اخذ رأی در سراسر کشور به صورت همزمان در یکی از روزهای تعطیل رسمی انجام می شود و مدت آن بین 5 تا 14 ساعت با نظر هیئت نظارت مرکزی خواهد بود.

ماده 18- تبلیغات کاندیداهای هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها حداکثر 10 روز قبل از روز برگزاری انتخابات شروع می گردد و تا 24 ساعت قبل از شروع رأی گیری پایان می یابد.

تبصره- هر نوع تبلیغات با استفاده از امکانات دولتی ممنوع است.

ماده 19- کلیه نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها مجازند جهت معرفی خود یا نامزد انتخاباتی مورد نظر نسبت به چاپ اطلاعیه دیواری، اعلامیه، زندگینامه و دیگر آگهی های تبلیغاتی و برگزاری میزگرد و سخنرانی اقدام نمایند.

تبصره 1- کلیه کاندیداها و طرفداران آنها موظفند در انجام تبلیغات شئون اسلامی و قوانین جاری کشور را مراعات نمایند.

تبصره 2- تخلفات انتخاباتی توسط هیأت اجرایی به هیأت نظارت منعکس تا در خصوص آنان اتخاذ تصمیم نمایند.

ماده 20- در انتخابات هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها هر یک از مشمولین واجد شرایط ماده 22 قانون فقط می توانند یک بار با ارائه کارت عضویت سازمان نظام پزشکی رأی دهند.

تبصره 1: چنان چه انتخاب کنندگان در بیش از یک گروه حرفه ای عضویت داشته باشند صرفاً می توانند در یک گروه به اختیار خود در انتخابات شرکت نمایند.

ماده 21- محل شعبه برگزاری انتخابات بنا به پیشنهاد هیئت اجرایی و تأیید هیئت نظارت شهرستان مربوطه مشخص و به نحو مقتضی به اطلاع عمومی رأی دهندگان خواهد رسید.

ماده 22- برگ اخذ رأی (تعرفه) دارای دو قسمت خواهد بود، در قسمت بالای تعرفه نام و نام خانوادگی و شماره نظام پزشکی نوشته و به امضاء رأی دهنده خواهد رسید. قسمت زیر تعرفه سفید و برای نوشتن اسامی کاندیداها خواهد بود، برگ تعرفه لازم است به نحوی ممهور به مهر انتخابات نظام پزشکی شود که قسمتی از مهر در بالا و بقیه در پایین برگ تعرفه قرار گیرد.

تبصره 1- هیأت اجرایی مرکزی برگزاری انتخابات موظف است تعرفه های مورد نیاز را به تفکیک گروه های داوطلبی با درج شماره سریال، تهیه و پس از تأیید هیئت مرکزی نظارت تکثیر و در اختیار هیئت های اجرایی شهرستان ها قرار دهد.

تبصره 2- در صورت فراهم بودن امکان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی با پیشنهاد هیئت مرکزی اجرایی و تأیید هیئت نظارت مرکزی، انتخابات در سراسر کشور به صورت الکترونیکی و یا تلفیق حضوری و الکترونیکی برگزار خواهد شد.

ماده 23- در صورتی که اسامی نوشته شده در برگ رأی بیش از تعداد لازم باشد اسامی اضافی در آخر خوانده نمی شود.

ماده 24- برای پزشکان، دندانپزشکان، دکترهای داروساز، متخصصین علوم آزمایشگاهی و دکترای حرفه ای، ماماها و لیسانسیه های پروانه دار یا بالاتر گروه پزشکی صندوق های رأی جداگانه وجود خواهد داشت.

ماده 25- قبل از شروع اخذ رأی باید صندوق های خالی اخذ رأی در حضور هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان به مهر هیئت نظارت شهرستان مربوطه ممهور گردد و طی صورتجلسه ای خالی بودن صندوق های مذکور به تأیید هیئت نظارت شهرستان برسد.

ماده 26- پس از پایان اخذ رأی صندوق های فوق الذکر در همان محل بلافاصله توسط هیئت اجرایی با حضور هیئت نظارت باز و پس از شمارش و تطبیق تعداد برگه های رأی با ته برگ ها، نسبت به قرائت و شمارش آرای ماخوذه اقدام و صورتجلسه مربوطه توسط هیئت اجرایی تنظیم و به امضاء اعضاء هیئت نظارت و هیئت اجرایی رسیده، سپس صندوق حاوی کلیه مستندات مربوط به رأی گیری مهر و موم و به هیئت اجرایی شهرستان تحویل و تا زمان تأیید نهایی صحت انتخابات نگهداری می گردد.

تبصره 1- در صورت جلسه شمارش آرا اسامی حائزین اکثریت نسبی آراء به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و به تعداد یک‌سوم (و حداقل یک نفر) اعضای هیئت مدیره در هر گروه به ترتیب آراء ماخوذه به عنوان اعضای علی البدل هیئت مدیره ثبت و به هیئت مرکزی نظارت اعلام می گردد.

تبصره 2- هیئت نظارت شهرستان موظف است نتایج اولیه انتخابات را به صورت کامل جهت اطلاع داوطلبان در محل هیئت های اجرایی و نظارت و نیز سازمان نظام پزشکی شهرستان نصب نماید.

ماده 27- کاندیداهای هر یک از گروه های پزشکی می توانند جهت نظارت بر امر شمارش آراء به ازای هر صندوق 2 تا 3 نفر را از بین خود تعیین و به هیئت نظارت شهرستان مربوطه جهت انجام امر فوق معرفی نمایند.

ماده 28- هیئت مرکزی نظارت پس از بررسی و تأیید انتخابات در صورت تساوی آراء از آخرین افراد منتخب، عده لازم را به حکم قرعه انتخاب خواهد کرد. مگر آن که یکی از منتخبین مذکور به نفع دیگری کنار رود.

ماده 29- در صورت فوت، استعفاء و یا غیبت غیر مجاز یک یا چند نفر از اعضای هیئت مدیره مطابق ضوابط فعالیت هیئت های مدیره که به تصویب شورای عالی نظام پزشکی می رسد از اعضای علی البدل انتخاب شده جهت جایگزینی دعوت به عمل خواهد آمد.

ماده 30- مهلت تسلیم شکایات به هیئت نظارت شهرستان حداکثر 2 روز پس از اعلام نتایج اولیه آراء خواهد بود. هیئت نظارت شهرستان موظف است حداکثر ظرف مدت 2 روز شکایات واصله را مورد بررسی قرار داده و ضمن اعلام نتایج بررسی به ذی نفعان، نظر نهایی خود را به همراه مستندات مربوطه به هیئت نظارت مرکزی اعلام نماید.

ماده 31- معترضین به رأی هیئت نظارت شهرستان حداکثر ظرف مدت 2 روز می توانند اعتراض خود را به صورت مکتوب به هیئت مرکزی نظارت تسلیم نمایند. هیئت مرکزی نظارت موظف است حداکثر ظرف مهلت 10 روز پس از پایان مهلت اعتراضات، نظر نهایی خود را در مورد حسن انجام انتخابات هر شهرستان اعلام و نتایج نهایی انتخابات را به نحو مقتضی به اطلاع هیئت های اجرایی و نظارت و منتخبین رسانده و ضمن آگهی اسامی آنان، اعتبار نامه منتخبین را امضا نماید.

ماده 32- در صورتی که هیئت های اجرایی و نظارت در شهرستان ها در اجرای دقیق آیین نامه با ابهاماتی روبرو گردند جهت رفع ابهام از هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات استعلام نموده و اعلام نظر هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برای هیئت های فوق قطعی و لازم الاجرا است.

ماده 33- افتتاح (تشکیل اولیه جلسه) هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها در یک زمان معین در سراسر کشور و حداکثر هفت روز پس از صدور اعتبارنامه منتخبین از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در حضور اعضای هیئت اجرایی و نظارت شهرستان و هیئت مدیره قبلی و بنا به دعوت رئیس هیئت اجرایی در محل سازمان نظام پزشکی شهرستان انجام خواهد پذیرفت. بدیهی است که اتخاذ هر گونه تصیم در خصوص تعیین نمایندگان قانونی و مسئولیت های داخلی هیئت مدیره پس از پایان افتتاحیه و خروج مهمانان صرفاً در جمع هیئت مدیره صورت می گیرد.

تبصره 1- صحت انتخابات هر حوزه منوط به تأیید هیأت نظارت مرکز پس از طی مراحل مندرج در این آیین نامه است.

تبصره 2- هیئت نظارت مرکزی مکلف است به تخلفات انتخاباتی کاندیداها قبل از امضاء اعتبارنامه رسیدگی و اظهارنظر نماید.

 

فصل دوم- مجمع عمومی

ماده 34- هیئت مدیره نظام پزشکی هر یک از شهرستان ها موظفند حداکثر ظرف مدت 3 روز پس از افتتاح هیئت مدیره و بر اساس صورت جلسه هیئت نظارت و هیئت اجرایی نظارت بر انتخابات متضمن تعداد شرکت کنندگان در انتخابات شهرستان مربوطه و ماده 6 قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران تعداد نمایندگان قانونی را از بین خود به عنوان نماینده هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان مربوطه در مجمع عمومی سازمان تعیین و رسماً به هیئت مرکزی نظارت، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و هیأت اجرایی برگزاری انتخابات معرفی نمایند.

تبصره- شهرستان هایی که به نحوی از انحاء تشریفات انتخابات در آنها پایان نیافته باشد مجاز به معرفی نماینده در مجمع عمومی نبوده و نیز اعضای هیئت مدیره قبلی آنها مجاز به کاندیداتوری جهت شورای عالی و ریاست کل نمی باشند.

ماده 35- تشکیل مجمع عمومی سازمان پس از اتمام انتخابات هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها و تأیید نهایی صحت انجام انتخابات آنها از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و آغاز به کار رسمی هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها انجام می پذیرد.

ماده 36- مسئولیت دعوت و تهیه مقدمات برگزاری مجمع عمومی سازمان با رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

ماده 37- رئیس کل موظف است با هماهنگی هیئت نظارت ظرف مدت 21 روز پس از تشکیل هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها جلسه مجمع عمومی سازمان را در تهران و در حضور هیئت مرکزی نظارت تشکیل دهد.

تبصره 1- اولین جلسه مجمع عمومی سازمان با حضور 3/2 اعضاء رسمیت خواهد یافت.

تبصره 2- رئیس کل موظف است حداقل 10 روز قبل از تاریخ برگزاری مجمع از اعضا دعوت به عمل آورد.

ماده 38- برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجمع عمومی به عهده هیئت رئیسه سنی مرکب از دو نفر مسن ترین و دو نفر جوان ترین اعضای مجمع خواهد بود.

ماده 39- هیئت رئیسه مجمع مرکب از یک نفر رئیس، دو نفر نایب رئیس، یک نفر منشی خواهد بود.

تبصره: انتخاب هیئت رئیسه بر اساس ترتیب آرای ماخوذه می باشد.

ماده 40- پس از تعیین هیئت رئیسه مجمع (مطابق آیین نامه مربوطه) نسبت به انتخاب همزمان رئیس کل و اعضای شورای عالی و بازرسان سازمان اقدام می گردد.

ماده 41- نامزدهای بازرسان سازمان نمی توانند کاندیدای شورای عالی، رئیس کل و هیئت رئیسه مجمع عمومی شوند.

 

فصل سوم: انتخابات شورای عالی

ماده 42- انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل شورای عالی نظام پزشکی از بین اعضاء منتخب هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها توسط مجمع عمومی صورت می گیرد.

ماده 43- اعضای هیأت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها که داوطلب عضویت در شورای عالی هستند بایستی تا 24 ساعت قل از تشکیل مجمع عمومی مراتب داوطلبی خود را به صورت رسمی به رئیس کل سازمان اعلام نمایند.

تبصره: اطلاع رسانی به اعضای هیئت های مدیره جهت داوطلبی عضویت در شورای عالی هم زمان با دعوت اعضای مجمع برای شرکت  در جلسه مجمع عمومی توسط رئیس کل به طرق مقتضی انجام می گیرد.

ماده 44- اسامی کاندیداهای شورای عالی در مجمع قرائت و در معرض دید حاضرین قرار می گیرد.

ماده 45- رأی گیری به صورت مخفی انجام و سپس توسط هیأت رئیسه مجمع تحت نظر هیئت مرکزی نظارت مورد شمارش قرار می گیرد.

تبصره 1- برگ اخذ رأی (تعرفه) دارای دو قسمت خواهد بود، در قسمت بالای تعرفه نام و نام خانوادگی و شماره نظام پزشکی نوشته و به امضاء رأی دهنده خواهد رسید. قسمت زیر تعرفه سفید و برای نوشتن اسامی کاندیداها خواهد بود. برگ تعرفه لازم است به نحوی ممهور به مهر انتخابات نظام پزشکی شود که قسمتی از مهر در بالا و بقیه در پایین برگ تعرفه قرار گیرد.

تبصره 2- رئیس کل موظف است تعرفه های مورد نیاز را با درج شماره سریال، تهیه و پس از تأیید هیئت مرکزی نظارت تکثیر و در اختیار هیئت رئیسه مجمع قرار دهد.

ماده 46- پس از پایان رأی گیری صندوق های رأی در همان محل بلافاصله باز و پس از شمارش و تطبیق تعداد برگه های رأی با ته برگ ها، نسبت به قرائت و شمارش آرای ماخوذه اقدام و صورت جلسه مربوطه در دو نسخه توسط هیئت رئیسه تنظیم و به امضاء اعضاء هیئت نظارت رسیده (یک نسخه مربوط به هیئت مرکزی نظارت و یک نسخه مربوط به هیئت رئیسه مجمع) و سپس صندوق حاوی کلیه مستندات مربوط به رأی گیری مهر و بوم و به هیئت رئیسه مجمع تحویل می گردد.

تبصره 1: کاندیداهای معترض می توانند در همان جلسه و به صورت کتبی اعتراض خود را به هیأت نظارت مجمع تسلیم نمایند.

تبصره 2: اعتراضات بلافاصله توسط هیئت نظارت در همان جلسه رسیدگی و به رئیس مجمع ابلاغ خواهد شد. نظر قطعی هیئت مرکزی نظرت توسط رئیس مجمع اعلام خواهد شد.

تبصره 3: در صورتی که اسامی نوشته شده در برگ رأی بیش از تعداد لازم باشد اسامی اضافی در آخر خوانده نمی شود.

تبصره 4: داوطلبین عضویت در شورای عالی می توانند جهت نظارت بر امر شمارش آراء 2 تا 5 نفر را از بین خود تعیین و به هیئت مرکزی نظارت جهت انجام امر فوق معرفی نمایند.

ماده 47- هیئت مرکزی نظارت پس از بررسی و تأیید انتخابات در صورت تساوی آراء از آخرین افراد منتخب، عده لازم را به حکم قرعه انتخاب خواهد کرد. مگر آن که یکی از منتخبین مذکور به نفع دیگری کنار رود.

ماده 48- در صورت جلسه شمارش آرا، اسامی حائزین اکثریت به ترتیب آرا به عنوان اعضای اصلی شورای عالی تعیین و سپس برای کادر پزشکی پنج نفر، برای دندانپزشکان، داروسازان و دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی، کارشناسان مامایی و سایر لیسانسیه های پروانه دار هر کدام یک نفر به عنوان عضو علی البدل تعیین می گردد.

ماده 49- اسامی افراد انتخابی جهت عضویت در شورای عالی توسط رئیس مجمع به هیأت نظارت و رئیس کل اعلام می گردد.

ماده 50- هیئت مرکزی نظارت موظف است حداکثر ظرف مهلت 5 روز اسامی منتخبین شورای عالی را جهت اطلاع اعضای سازمان آگهی و اعتبارنامه منتخبین را صادر نماید.

ماده 51- اعضای هیئت رئیسه مجمع نمی توانند کاندیدای شورای عالی شوند.

ماده 52- در صورتی که در شمارش آراء اسامی درج شده در تعرفه ها فقط نام خانوادگی قید شده باشد و کاندیداهایی با اسامی مشابه در همان رشته وجود داشته باشد، این نوع آراء به نسبت آراء کسب شده نفراتی که اسم مشابه دارند تقسیم خواهد شد.

 

فصل چهارم: انتخابات رئیس کل

ماده 53- داوطلبین تصدی مسئولیت ریاست کل سازمان نظام پزشکی پس از تعیین هیئت رئیسه مجمع می یابد مراتب داوطلبی خود را کتباً به رئیس مجمع اعلام نمایند.

ماده 54- کلیه شرایط حاکم بر انتخابات اعضای شورای عالی بر انتخاب رئیس کل حاکم می باشد.

ماده 55- قبل از آغاز رأی گیری هر کدام از کاندیداهای رئیس کل می توانند حداکثر به مدت 10 دقیقه برنامه های خود را از تریبون مجمع اعلام نمایند.

ماده 56- پس از قطعی شدن انتخابات رئیس کل، نتیجه طی نامه ای با امضاء مشترک رئیس مجمع و رئیس هیئت مرکزی نظارت جهت صدور حکم ریاست کل سازمان به ریاست محترم جمهوری اعلام می گردد.

ماده 57- رئیس کل سازمان در مدت یک ماه بعد از صدور حکم توسط ریاست جمهوری، ملزم به دعوت از منتخبین شورای عالی جهت تشکیل اولین جلسه شورای عالی با حضور اعضای هیئت مرکزی نظارت و مسئولین پزشکی کشور می باشد.

تبصره: در صورتی که به هر دلیلی رئیس کل منتخب ظرف مدت مقرر شروع به کار ننماید یا از منتخبین شورای عالی دعوت به عمل نیاورد، هیئت رئیسه مجمع عمومی مکلف است رأسا اولین جلسه شورای عالی را با رعایت تشریفات قانونی تشکیل دهد.

 

این آیین نامه در 57 ماده و 35 تبصره در جلسه مورخه 21/2/1396 شورای عالی نظام پزشکی تنظیم و در تاریخ 10/3/1396 با اصلاحات به تصویب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.