پنجشنبه، 9 فروردین 1403

بیماری «کرونا ویروس» از چین وارد ایران نشده است

بیماری «کرونا ویروس» از چین وارد ایران نشده است
رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به بروز بیماری کرونا ویروس در کشور چین، گفت: با اطمینان خاطر اعلام می‌کنم در کشور ما موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از فارس؛ حسین عرفانی، رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که «آیا بیماری ویروسی که در کشور چین شیوع پیدا کرده است، در کشور ما نیز وجو د دارد؟»، اظهار داشت: طبق مقررات بهداشتی بین‌المللی، قوانین مربوط به بیماری باید به شکلی بروز پیدا کند که حتی المقدور از ایجاد شکلی از زمینه‌های بیماری‌ها و رخدادهای مرتبط با سلامت در مراودات بین‌المللی، بدون ایجاد محدودیت رفت و آمدها پیشگیری کند.

وی ادامه داد: آنچه در کشور چین اتفاق افتاد، یک نوع عفونت نوپدید است که در خانواده کرونوویروس‌هاست و جزو سرماخوردگی‌های معمولی بودند که یک نوع آن کروناویروس و یکی سارس است که در سال 2003 میلادی از جنوب شرقی آسیا شروع شد و از نقاط مختلف دنیا نیز گزارش‌هایی دریافت شد.

رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه اینها یک نوع عفونت نوپدید هستند که معمولاً بین حیوانات و انسان ایجاد مشکل می‌کند؛ یعنی از حیوان به انسان منتقل می‌شوند،اضافه کرد: در هفته‌های گذشته در چین نوعی از این کرونوویروس گزارش شده که منجر به یک عفونت شدید تنفسی می‌شود و تاکنون دو نفر از موارد ابتلا جان خود را از دست داده‌اند.

عرفانی با بیان اینکه هنوز سازمان بهداشت جهانی این بیماری را به عنوان یک رخداد و بحران بهداشت بین‌المللی اعلام نکرده است، خاطرنشان کرد: البته ما پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و مکاتباتی با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و دانشگاه  علوم پزشکی تهران که مسئول پایگاه بهداشتی مراقبت مرزی این فرودگاه است، انجام داده‌ایم،

وی یادآور شد: هماهنگی‌هایی با سایر مبادی مرزی صورت گرفته تا به هنگام خروج به هموطنانی که قصد مسافرت به چین و جنوب شرق آسیا را دارند، اطلاعات لازم در خصوص این بیماری، راه‌های انتقال و پیشگیری از آن ارائه شود.

رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت متذکر شد: در خصوص بازگشت مسافرانی از چین وارد کشور می‌شوند نیز یک مراقبت فعال به عمل می‌آید و به مسافرانی که از سایر نقاط دنیا وارد ایران می‌شوند نیز به صورت غیرفعال، اطلاع‌رسانی می‌شود و موضوع بیماریابی صورت می‌گیرد.

عرفانی در پاسخ به این پرسش که «آیا در خصوص ورود این بیماری به کشور جای نگرانی وجود دارد؟»،بیان داشت: در بحث بیماری‌های واگیر همیشه احتمال اتفاقاتی وجود دارد، اما جای نگرانی نیست و با اطمینان خاطر اعلام می‌کنم در کشور ما نه موردی از این بیماری مشاهده شده و نه مورد خاصی وجود دارد.

وی با اشاره به ویژگی‌های این بیماری، تصریح کرد: این بیماری سیستم تنفسی را درگیر می‌کند؛سیستم تنفسی به دو نوع تقسیم می‌شود؛ یا سیستم تنفسی فوقانی است که از بینی، سینوس و حلق شروع می‌شود و اینکه به سیستم تحتانی نیز می‌رسد که شامل ریه و برونش‌هاست.

رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت ابراز داشت: کرونوویروس معمولا یک نوع عفونت ویروسی شدید ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به نارسایی حاد تنفسی شده و حتی باعث مرگ شود.

انتهای پیام/

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.