پنجشنبه، 9 فروردین 1403

پزشکان ساک به دست؛ از "بم" تا "اوگاندا"

پزشکان ساک به دست؛ از "بم" تا "اوگاندا"
عملیات والفجر هشت؛ قرار بود همه چیز محرمانه باشد ... حضور تیم پزشکی لازم بود ... با پزشکان ساک‌ به دست قرار گذاشتند و تیم‌های اضطراری راهی شدند... خرمشهر، اهواز و ... تیم‌هایی که پایه‌ای شدند برای شکل‌گیری "بسیج پزشکان"...

دکتر ابراهیم متولیان - رییس بسیج جامعه پزشکی کشور همزمان با فرا رسیدن ۱۶ آذر و روز دانشجو، درباره فعالیت‌هایش در عرصه‌های دانشجویی و بسیجی به ایسنا می‌گوید: شانزدهم آذر- روز دانشجو و سالگرد شهدای روز دانشجو احمد قندچی، آذر شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا که حدود ۶۶ سال پیش نقش دانشجویی‌شان را به درستی ایفا کردند و در تاریخ ماندگار شدند، گرامی می‌دارم. بنده در دهه ۶۰ دانشجو شدم. پیش از آن خداوند توفیق داد که در اوج جوانی چند سالی در جبهه باشم و کار رزمی انجام دهم. حتی دیپلمم را نیز همانجا دریافت کردم. البته در آن زمان مرسوم بود که در تهران بچه‌ها به صورت دوره‌ای جبهه می‌رفتند و درس هم می‌خواندند. در سال ۱۳۶۵ دیپلم گرفتم و  بعد در دانشگاه در رشته دندان‌پزشکی قبول شدم، اما به بهانه اینکه در جبهه بمانم، دانشگاه نرفتم و بعد از جنگ مجددا در آزمون دانشگاه شرکت کردم و سال ۱۳۶۹ در رشته پزشکی پذیرفته شدم.

ماجرای راه‌اندازی "بسیج" در دانشگاه علوم پزشکی تهران

وی می‌افزاید: از همان سال با دوستان قدیمی فعالیت‌های دانشگاهی‌ام را آغاز کردم و بسیج دانشگاهی را در دانشگاه تهران، تشکیل دادیم. البته امام خمینی (ره) در هفته بسیج سال ۱۳۶۷ و بعد از پایان جنگ، فرمان تشکیل بسیج دانشجویی را صادر کردند و فرمودند که یکی از ضرورت‌های جامعه، ایجاد بسیج دانشجو و طلبه است. این جمله بسیار کلیدی و به نوعی منشور بسیج دانشجویی است. اما در سال ۱۳۶۸ با رحلت امام مواجه شدیم و درباره این فرمان تصمیم‌گیری نشده بود. بر همین اساس بود که در سال ۱۳۶۹ با تایید مقام معظم رهبری و فرمانی که امام خمینی (ره) داده بودند، بسیج دانشجویی را با چند تن از دوستان قدیمی و در دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل دادیم. سپس بسیج سایر دانشکده‌ها را فعال کرده و بسیج دانشجویی علوم پزشکی تهران را راه‌ انداختیم.

آزادی دانشجو؛ هدف بسیج دانشجویی

سفر جهادی به جنوب

متولیان با بیان اینکه اهداف بسیج دانشجویی این بود که بتوانیم در حوزه‌های معنویت، آزادی دانشجو، ‌ تربیت دانشجوی استکبار ستیز و به فکر مردم و... اقدام کنیم، می‌گوید: کار جهادی را هم از همان ابتدا آغاز کردیم؛ به‌طوری که در اولین سال شکل‌گیری بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بچه‌ها را به جنوب و به خرابی‌های خرمشهر، هویزه و... بردیم. در آنجا دانشجویان مشکلات مردم را از نزدیک دیدند و ارتباطاتی برای کارهای جهادی ایجاد شد؛ به‌طوری که وقتی که بچه‌ها به دوره انترنی می‌رسیدند، ‌خودشان برای کمک می‌رفتند. به عنوان مثال در زلزله بم که اوج فعالیت‌های بسیج دانشجویی علوم پزشکی بود، تیم‌های سازماندهی شده‌ای داشتیم که برای کمک به مردم اعزام می‌شدند. در عین حال به مناطق محروم هم سفر می‌کردیم.  هر سال در آبان و آذر بالغ بر ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان به جنوب سفر می‌کردیم تا هم دانشجویان جدید با تجربیات دفاع مقدس آشنا شوند و هم یارگیری می‌کردیم. به‌گونه‌ای این سفرها یک پایه‌ای برای آشنایی دانشجویان با یکدیگر بود. به شلمچه، خرمشهر، فاو و... سفر می‌کردیم و فرهنگ جهاد و شهادت را برایشان بازگو می‌کردیم. در حال حاضر هم که آن دانشجویان قدیمی، فارغ‌التحصیل شدند و هر یک در گوشه‌ای از کشور، مشغول ارائه خدمت هستند یا همچنان در بسیج جامه پزشکی عضویت دارند و یا در نواحی مختلف کشور، اقدامات جهادی‌شان را ادامه می‌دهند.

دوم خرداد ۷۶ و نقش بسیج دانشجویی

وی با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۷۵ بسیج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی با بسیج دانشگاه تهران تبدیل به یک مجموعه واحد شدند و یک بسیج بزرگ را تشکیل دادیم، اظهار می‌کند: آن زمان در اوج مسائل سیاسی حاکم بر دانشگاه بودیم. بعد از دوم خرداد، بسیج نقش بسیار عمده‌ای را ایفا کرد. در تمام قضایای آن سال‌ها برخی دوستانی که حاشیه داشتند، می‌خواستند ما را به حاشیه برانند و اعلام کنند که شما نباید در کارهای سیاسی دخالت کنید. اتفاقا ما معتقد بودیم که نباید سیاست‌زده باشیم، اما برای جلوگیری از انحراف در سال‌های ۱۳۷۶ به بعد در دانشگاه‌ها اقدامات موثری انجام دادیم. نمونه‌اش اینکه بسیاری از تشکل‌هایی که به صورت قارچ‌گونه در دانشگاه‌ها بودند، دوام نیاوردند، اما بسیج همچنان در دانشگاه یک نیروی موثر است. ما افتخار می‌کنیم که بسیج دانشجویی به عنوان تشکلی است که هم یارگیری خوبی دارد و هم توانسته در دانشگاه‌ها بر روی شعارهای انقلاب پایدار مانده و فعالیت کند.

بسیج دانشجویی با جیب دانشجویان اداره می‌شود

کمک پزشکان بسیجی در اربعین

متولیان با بیان اینکه آرمان‌خواهی دانشجویان بسیجی و عقیده‌شان مبنی بر اینکه نباید فقط به فکر خودمان باشیم، ادامه پیدا کرد، ‌ می‌گوید: ما هنوز هم با بچه‌های بسیج دانشجویی ارتباط کاری داریم و در اردوهای جهادی آنها شرکت می‌کنیم. بعد از حدود ۱۴ سال فعالیت دانشجویی و ۳۰ سال فعالیت پزشکی، واقعا می‌گویم که بسیج به صورت خودجوش و با جیب دانشجویان اداره می‌شود. در حال حاضر هم در سازمان بسیج جامعه پزشکی، پزشکان برای برگزاری اردوهای جهادی کمک می‌کنند. به عنوان مثال در مراسم اربعین ۲.۵ میلیارد دارو فقط پزشکان و داروسازان اهدا کردند. آنطور نیست که بسیج درآمد دولتی داشته و یا کمک‌های کلان دریافت کند. البته در حد دریافت فضا و تجهیز آن، کمک‌هایی به بسیج انجام می‌شود، اما فعالیت دانشجویی با جیب خود دانشجویان ارائه می‌شود. در ابتدای شکل‌گیری بسیج دانشجویی وقتی می‌خواستیم بنر تبلیغاتی یک برنامه یا سخنرانی را بزنیم، بر روی کاغذهای کوچکی به نام اوزالید برنامه‌ها را درج می‌کردیم که همه آن‌ها را از جیب‌مان تهیه می‌کردیم. یادم می‌آید که در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ برخی داشتند روز دانشجو را به انحراف می‌کشاندند. روز دانشجو در اعتراض به آمدن نیکسون به ایران بعد از کودتای ۲۸ مرداد ایجاد شد که آمریکا می‌خواست به شاه تبریک بگوید و اقتدار و چکمه خود را نشان دهد، اما توسط دانشجویان آن اعتراضات رخ داد و آنها جان‌شان را از دست دادند. اما در آن سال‌ها روز دانشجو داشت به سمت شعارهای به نفع آمریکا پیش می‌رفت، اما بسیج جلوی این موضوع ایستاد.

آمریکا به چیزی جز منافعش نمی‌اندیشد

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی ادامه می‌دهد: در جلساتی که در روزهای ۱۶ آذر برگزار می‌کردیم، این موارد را تبیین می‌کردیم و در دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران برای شهدای روز دانشجو بزرگداشت برگزار کرده و تبیین می‌کردیم که این دانشجویان به چه دلیل شهید شدند. رسانه هم باید این مساله را زنده نگه دارد که آمریکا به جز منافعش به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کند و شاهدش را اکنون در منطقه می‌بینیم.

از "تیم‌های اضطراری" تا "بسیج پزشکی"

متولیان می‌افزاید: بعد از این قضایا بسیاری از بچه‌ها پزشک شدند و در رشته‌های مختلف تخصص گرفتند. در اینجا متوجه شدیم که باید یک جمعی مجددا جمع شوند و به بهداشت و درمان مردم کمک کنند. البته پایه این کار در زمان جنگ ایجاد شد؛ به طوری که بسیاری از پزشکان در قالب تیم‌های اضطراری برای اعزام آماده می‌شدند. به این صورت که ساک‌ وسایل‌شان همراهشان بوده و در موعد مورد نیاز با آنها تماس برقرار شده و به صورت رمزی به آنها اعلام می‌شد که مثلا سه روز دیگر در اهواز باشند. به عنوان مثال در عملیات والفجر هشت که اطلاعاتش بسیار محرمانه بود، در کوچه و خیابان با پزشکان جلسه می‌گذاشتند و می‌گفتند در فلان تاریخ به اهواز و خرمشهر بیایید. واقعا تیم‌های پزشکی به صورت خودجوش و آتش به اختیار می‌چرخیدند.  همین تیم‌های اضطراری پزشکی به تدریج مجموعه‌ای را به نام بسیج جامعه پزشکی در سال ۱۳۷۲ ایجاد کردند.  البته پیش از این هم در بیمارستان‌های صحرایی شبکه داشتند. ما هم بعد از فارغ‌التحصیلی وارد کار درمان شدیم و با تیم‌های پزشکی در اقدامات جهادی همکاری می‌کردیم.

جهاد پزشکان بسیجی در زلزله بم

ماشین‌های حمل جسدی که محل استراحت پزشکان شد

متولیان با بیان اینکه بنده از بعد از فارغ‌التحصیلی در بسیج جامعه پزشکی فعالیت می‌کردیم، ادامه می‌دهد: بنده در زلزله بم در سال ۱۳۸۳، مسئول بسیج دانشجویی استان تهران بودم و اداره بسیج کل دانشگاه‌ تهران با من بود. بلافاصله بعد از اطلاع از زلزله شبکه‌های بهداشت و درمان‌مان را آماده کردیم، به بسیج جامعه پزشکی ملحق شدیم و نیرو اعزام کردیم. در همان شب اول حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر بودیم که از بسیج دانشگاه تهران به منطقه اعزام شدیم. اوضاع واقعا بهم ریخته بود. در آنجا کیف‌های امداد را تجهیز کردیم؛ چراکه آنقدر وضعیت بد بود که به امدادهای موضعی نیاز داشتیم. هیچ بیمارستان و درمانگاهی نمانده بود. واقعا خاطره بدی بود. وجود ۳۰ هزار کشته و تعداد زیادی مجروح، شرایط را به شدت سخت کرده بود، اما به سرعت یکدیگر را پیدا کردیم و سازماندهی لازم را انجام دادیم؛ به‌طوری که با کیف امدادی، درمان‌های سرپایی را برای مجروحان انجام می‌دادیم. همچنین مجروحانی را که به درمان‌های پیشرفته‌تر نیاز داشتند، به بیمارستان منتقل می‌کردیم.

متولیان ادامه می‌دهد: هر کاری که از دست‌مان برمی‌آمد اعم از درمان، انتقال مجروح، ارائه خدمات سلامت روان به افرادی که اعضای خانواده‌شان را از دست داده بودند، انجام می‌دادیم. البته در زلزله بم همه نهادهای امدادرسان اعم از هلال احمر، وزارت بهداشت و... کمک کردند. بسیج هم فعالیت‌های زیادی را انجام داد. در اوج زلزله بم واقعا وضعیت فجیع بود، اما پزشکان زحمات زیادی کشیدند. به‌طوری که پزشکانی را می‌دیدیم که حتی چندین شب نخوابیده بودند، اما کوچکترین گلایه‌ای نداشتندو اصلا برای استراحت جا نبود و خیلی‌ها در ماشین و پشت وانت‌هایی که جنازه‌ها را برای تدفین حمل می‌کردند، کمی استراحت می‌کردند. جدا همه سنگ تمام گذاشتند و در حوزه درمان و اعزام بیماران واقعا کمک کردند.

۳۰ بیمارستان صحرایی بسیج در مناطق محروم

وی تاکید می‌کند: در عین حال اکنون آنقدر سازماندهی بسیج جامعه پزشکی بالا رفته که بیمارستان صحرایی راه‌اندازی می‌کنیم. به طوری که در نقاط شرقی مجهزترین بیمارستان‌های صحرایی را داریم که با کمک نیروهای سپاه ایجاد می‌شود و ما نیروی انسانی اعزام می‌کنیم. طی یکسال گذشته ۳۰ بیمارستان صحرایی در کشور ایجاد کردیم که با تریلر قابل انتقال هستند و در صورت بحران منتقل‌شان می‌کنیم. آنقدر مجهز شدیم که سیستم‌های سیار داریم؛ به طوری که بتوانیم سیستم‌های رادیولوژی، اتاق عمل و... را انتقال دهیم.  در هر منطقه بعد از مشخص شدن نوع و میزان بیماری بیمارستان صحرایی علم می‌کنیم. البته کاملا با وزارت بهداشت هماهنگ هستیم و تمام پزشکان ما مجوزدار بوده و در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت اقدام می‌کنیم. در حال حاضر در چهار نقطه مشغول خدمت‌رسانی هستیم.

زلزله بم؛ مانور بسیج جامعه پزشکی

وی با بیان اینکه زلزله بم برای بسیج جامعه پزشکی به نوعی مانور امدادرسانی بود، می‌گوید: به طوری که در زلزله و سیل امسال ما حدود ۳۶۰ هزار ویزیت انجام دادیم. در زلزله کرمانشاه تعداد زیادی بیمارستان صحرایی ایجاد کردیم و تعداد زیادی پزشک اعزام شدند. همچنین حدود ۱۵۰۰ نفر کادر درگیر ارائه خدمت بودند. در حال حاضر وقتی زلزله‌ای در استانی رخ می‌دهد، در همان استان شبکه بسیج جامعه پزشکی وجود دارد.  اگر شبکه ما کمک بیشتری درخواست کرد، ‌ از اولین استان همجوار نیرو می‌فرستیم. همچنین در حوزه دارو هم کمبودها را شناسایی و دارو تهیه می‌کنیم. وابسته به سطح بحران با شبکه‌های همجوار استان مورد نظر و یا شبکه کشوری اقدام می‌کنیم.

متولیان تاکید می‌کند: این اقدامات خوب است و با شعارهای انقلاب اسلامی همخوانی دارد. شعار انقلاب این بود که به مستضعفین و محرومین رسیدگی کنیم. در عین حال وقتی فردی پزشک می‌شود، درآمد خوبی دارد. البته نه آن درآمدهای میلیاردی و نجومی، اما پزشک به‌ویژه در رشته‌های جراحی، بعد از یک دهه کار کردن، تمام شرایط زندگی‌شان فراهم می‌شود. حال برخی به دنبال اشراف‌گرایی و مسائل زائد و ویلاسازی و... می‌افتند، اما من می‌پرسم مگر یک نفر چقدر می‌خواهد از یک ویلا استفاده کند؟. می‌تواند سالی یکبار بهترین ویلا را اجاره و تفریح کند. از طرفی یک عده هم می‌شوند مانند غالب افراد جامعه پزشکی که از توان مالی خود برای مردم کمک می‌گیرند.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی می‌گوید: همیشه نباید توان مالی را بد بدانیم. پزشکان هم ریسک‌های بالایی می‌کنند که درآمدهای خوبی دارند. هیچکس نمی‌تواند چند شب نخوابد یا نصف شب بیدارش کنند و بگویند سریع بیا که بیمار بد حال است. اما این رویه اغلب پزشکان است. بنابراین سعی می‌کنیم پزشکانی که درآمدهای خوبی دارند، به سمت کمک به مردم سوق دهیم تا بخشی از درآمدشان را برای کمک به مردم قرار دهند. خوشبختانه این اقدامات بسیار موثر بوده است. به‌طوری که بسیاری از پزشکان به صورت داوطلبانه بیماران فقیر را درمان می‌کنند، در اردوهای جهادی حضور می‌یابند و در اقدامات زیرساختی که در مناطق محروم انجام می‌دهیم، کمک کنند. این مسائل در ادیان و کشورهای دیگر هم وجود دارد. به عنوان مثال یک گروه فرانسوی هستند که در آفریقا شبکه دارند، ‌ با کمک افراد بومی، بیماران نیازمند را در آن منطقه شناسایی می‌کنند و یکسال به عنوان پزشکان بدون مرز اقدام به درمان مردم می‌کنند. در عین حال این اقدامات برای روحیه پزشکان هم مناسب است تا آنچه را که آموختیم در جهت خدمت‌رسانی به مردم به کار بریم.

متولیان می افزاید: از طرفی باید توجه کرد که فضای مادی مانند آب شور می‌ماند. به این معنی که هر چه بیشتر بنوشید، تشنه‌تر می‌شوید. سیر شدن ندارد، در حالیکه اگر بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم، از داشته‌هایمان لذت برده و به مردم کمک کنیم، خیلی شیرین‌تر از حرص و مسابقه کاذب مادی است.

شناسایی مویرگی محرومان

وی با بیان اینکه در بسیج جامعه پزشکی در تمام دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها کانون داریم، می‌گوید: این کانون‌ها علاوه بر اقدامات معنوی و قرآنی، کارهای جهادی هم انجام می‌دهند. به عنوان مثال در هفته گذشته به مازندران سفر کردم و در آنجا متوجه شدم که کانون بسیج پزشکی مازندران دو بیمارستان صحرایی راه‌اندازی کرده است. کار کانون‌ها به این صورت است که ابتدا به صورت مویرگی محرومان را شناسایی می‌کنند. حال آنهایی را که درمان سرپایی نیاز داشته باشند، درمان می‌شوند و آنهایی که به درمان‌های خاص نیاز دارند، می‌آوریم و اقدامات جراحی، دندان‌پزشکی و... را با کمک داوطلبان انجام می‌دهیم. به عنوان مثال یک متخصص می‌گوید که ما کار درمانی پنج بیمار را به طور رایگان انجام می‌دهیم.

صف طولانیِ پزشکان مدافع حرم

اعزام ۶۰۰ پزشک و پرستار به سوریه

متولیان با بیان اینکه تعداد پزشکان داوطلب در بسیج جامعه پزشکی بسیار زیاد است، می‌گوید: به عنوان مثال یکی از مشکلات در زمان بروز مشکلات و جنگ در سوریه، صف طولانی انتظار ما بود. به‌طوری که پزشکان داوطلب بسیار زیادی داوطلب اعزام به عنوان پزشکان مدافع حرم بودند. در حال حاضر هیچ مشکلی در زمینه نیروی انسانی داوطلب در حوزه پزشکی نداریم. در سوریه با کمک همین پزشکان داوطلب در بسیج جامعه پزشکی، ‌۶۰۰۰ نفر جراحی انجام دادیم و ۶۴۰۰ نفر هم برای ادامه درمان از سوریه به ایران منتقل کردیم. حتی برای اعزام به سوریه که یک منطقه سخت بود، دائما داوطلب اعزام داشتیم که گلایه‌مند بودند که چرا ما را اعزام نمی‌کنید. ما ۶۰۰ پزشک و پرستار به سوریه اعزام کردیم که طی دوره‌های ۴۵ روزه، دو ماهه و یا سه ماه به آن‌جا می‌رفتند و برخی اصلا بازنمی‌گشتند. در فرودگاه دمشق، ‌ حلب، لاذقیه، پزشکان در بیمارستان‌های پشت خط حضور داشتند و گاهی یک خانه خرابه را با تجربیات دفاع مقدس به عنوان بیمارستان صحرایی تجهیز، درمان و در صورت نیاز به دمشق یا تهران اعزام می‌کردند.

ارائه خدمات پزشکی از نجف تا کربلا در اربعین

وی ادامه می‌دهد: در عین حال در اربعین امسال نیز بسیج جامعه پزشکی ۱۱۰ موکب در خاک عراق داشت که پزشکان داوطلب در آن‌ها حضور داشتند که بسیاری از آن‌ها دارو و درمان لازم را هم خودشان می‌آوردند. در برخی موکب‌هایمان خدماتی مثل دیالیز، دندان پزشکی و... را انجام می‌دادیم. از آنجایی که بهداشت و درمان عراق بسیار ضعیف است، ما در اربعین در ۱۱۰ نقطه از نجف تا کربلا بیماران ایرانی و سایر کشورها را درمان می‌کردیم.

استقرار پزشکان بدون مرز ایرانی از عراق تا اوگاندا

برنامه بسیج جامعه پزشکی برای راه‌اندازی شبکه پزشکان بدون مرز مسلمان 

متولیان درباره وضعیت پزشکان بدون مرز ایرانی نیز می‌گوید: پزشکان بدون مرز نیز به سازمان بسیج جامعه پزشکی متصل است که در کشورهایی مانند اوگاندا و چند کشور آفریقایی دائما رفت‌وآمد دارند و با بسیج کاملا هماهنگ هستند. همچنین در عراق و سوریه هم حضور دارند. حتی یک مجموعه درمانی در اوگاندا است که از سوی بسیج جامعه پزشکی ایجاد شده است. در عین حال ما به دنبال این هستیم که بتوانیم اقدامات درمانی را سازماندهی کرده و با سازماندهی مشخص، پزشکان مسلمان بدون مرز در کشورهای اسلامی پیاده کنیم. البته نه اینکه پزشک فقط در کشور اسلامی بماند، بلکه در مواقع بحران به کشورهای دیگر هم کمک کند. بنابراین می‌خواهیم شبکه پزشکان بدون مرز مسلمان را به لبنان، عراق، ‌ سوریه و... و. توسعه دهیم تا با ثبتی بین‌المللی بتوانیم در مواقع بحران اعم از بیماری‌های واگیر، غیرواگیر، زلزله، ‌ سیل و...  در منطقه حضور پیدا کنیم.

ارائه درمان موثر؛ برنامه بسیج جامعه پزشکی برای محرومان جا مانده از درمان

وجود یک میلیون نفر محروم سخت‌دسترس به شبکه بهداشت

متولیان با اشاره به برنامه‌های سازمان بسیج جامعه پزشکی، تاکید می‌کند: در حال حاضر هدف ما در بسیج جامعه پزشکی این است که درمان موثر انجام دهیم، نه اینکه در نقاطی که وزارت بهداشت وارد شده، ما هم وارد شویم. ما باید در جایی ارائه خدمت کنیم که مردم حتی توان رفتن به شهر یا خانه بهداشت را ندارند. این موارد را به صورت شبکه‌ای رصد می‌کنیم و دائما به آنها خدمات ارائه می‌دهیم. برآورد آماری ما این است که یک میلیون نفر محروم سخت‌دسترس به شبکه بهداشت در کشور داریم. یعنی یک میلیون نفر توان مراجعه و دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی را ندارند. حال برنامه ما این است که ما به دنبال آن‌ها رویم و این افراد را در یک شبکه الکترونیک جمع‌آوری کرده و به صورت دائم رصد کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح با عنوان طرح شهید رهنمون اجرا می‌شود، می‌گوید: شهید رهنمون یک پزشک عمومی بود که مسئول بیمارستان فاطمه زهرا (س) بوده که در سال ۱۳۶۳ در دهانه سنگر راکت می‌خورد و در زمان اذان صبح شهید می‌شود. در نظر داریم این طرح را در تمام ۳۲ استان کشور اجرا کنیم. در حال حاضر در پنجشنبه و جمعه‌ها پزشکان داوطلب به کوره پزخانه‌ها و حاشیه‌های تهران می‌روند و بچه‌های بدسرپرست، ‌ مردم بیمار و... را با مواد دندانپزشکی و هزینه‌ خودشان درمان می‌کنند. در عین حال دستگاه‌های موبایل را مستقر کردیم. خدا را شکر کار این شبکه خدمت‌رسانی آغاز شده است. البته ما نمی خواهیم کاری مشابه وزارت بهداشت یا هلال احمر انجام دهیم، بلکه ما می‌خواهیم نقاط خالی را پر کنیم.

نحوه شناسایی محرومان در بسیج جامعه پزشکی

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی ادامه می‌دهد: یکی از هنرهای حضرت امام (ره) در تشکیل بسیج این بود که شبکه مویرگی بسیج در همه جا وجود دارد. در هر محله‌ای مسجد، پایگاه دارد، پایگاه دانش‌آموزی، دانشجویی، کارگری، کارمندی و... وجود دارد. به طور کلی بسیج در ۲۲ قشر کشور وجود دارد. این یک هنر استراتژیک است. امام برای اداره انقلاب، فرمان ایجاد بسیج را صادر کردند و در حال حاضر الگوی حشدالشعبی، انصارالله، حزب‌الله و تمام بسیج‌هایی که در اطراف ما تشکیل شدند، بسیجی است که اندیشه و فکر آن برای امام (ره) بوده است. حال شبکه مویرگی بسیج در تمام کشور، اعم از زاهدان، خاش، کرمانشاه، شمال، جنوب، عسلویه و... وجود دارد و شناسایی محرومان از طریق همین شبکه انجام می‌شود.

همکاری بسیج جامعه پزشکی با کمیته امداد در شناسایی و درمان موثر محرومان

متولیان با اشاره به همکاری بسیج جامعه پزشکی با کمیته امداد امام خمینی (ره) برای خدمت‌رسانی به محرومان، ‌می‌گوید: در این زمینه با کمیته امداد تفاهم کرده‌ایم که هزینه درمانی بیماران محروم را به صورت هزینه درمانی موثر درآوریم. به طوری که وقتی پزشکی درمان بیماری را می‌پذیرد، ‌کمیته امداد بخش هتلینگ، بیمه، دارو و... را بپذیرد. در این صورت هم در شناسایی و هم در درمان محروم موثرتر عمل می‌کنیم. در عین حال برنامه ما این نیست که در جایی که وزارت بهداشت خدمات درمانی را ارائه  می‌کند، حضور یابیم، بلکه از نیروی‌مان برای پر کردن نقاط خالی استفاده می‌کنیم. احکامی که مقام معظم رهبری هم در این سال‌ها برای بسیج صادر کرده‌اند، این بوده که بروید و اقشار مغفول مانده جامعه را دریابید، نه اینکه در جایی که یک بخش خوب کار می‌کند، شما هم کار کنید. ما هدف‌مان این است.

درمان بیماران محروم پیگیری می‌شود

وی ادامه می‌دهد: ضعف سیستم بهداشت و درمان، اقتصاد و... ما نداشتن اطلاعات است، اما با سیستم‌های نرم‌افزاری گرفتن اطلاعات آسان شده است. به عنوان مثال هر سال افرادی که به حج می‌رفتند، اگر بیمار می‌شدند، باید پرونده کاغذی تشکیل می‌دشد، اما در حج امسال خودم شاهد بودم که وقتی بیماران مراجعه می‌کردند، بر روی دست‌بندشان یک بارکد بود که وقتی این بارکد را وارد سیستم می‌کردند، کل اطلاعات، سابقه بیمار و... وجود داشت. هدف ما هم در بسیج جامعه پزشکی از تشکیل شبکه برای محرومان همین است که اطلاعات بیمار به صورت الکترونیک  ثبت شود تا بتوانیم او را پیگیری کنیم. ممکن است نتوانیم در منطقه خاش یک فرد را عمل کنیم، اما وقتی اطلاعاتش را داشته باشیم، ‌در دوره‌ای که فرد باید عمل شود، پیگیری کرده و او را به زاهدان یا شهر دیگری اعزام و عمل می‌کنیم. در حال حاضر پزشکان بسیجی به مناطق مختلف می‌روند و بیماران را درمان می‌کنند، اما پیگیری نمی‌کنند تا نوبت بعدی که به آن منطقه بروند، اما ما می‌خواهیم شبکه‌ای را راه‌اندازی کنیم که بتوانیم بیماران مناطق محروم و ناتوان مالی را ثبت کرده و مورد پیگیری قرار دهیم. برای این اقدام در سال ۱۳۹۹ برنامه جدی داریم و از اکنون استارت آن را زده‌ایم.

متولیان با اشاره به اقدامات سازمان بسیج جامعه پزشکی در حوزه درمان معتادان متجاهر و ... نیز می‌گوید: متجاهرین منطقه هرندی را در یک مرکز جمع کردیم و از درمان سم‌زدایی تا درمان بیماری‌های روحی و روانی، بازگشت به کار درآمد و بازگشت به خانواده انجام می‌دهیم که در حال حاضر در دو دوره ۴۰۰ نفری، این افراد را با کمک سایر ارگان‌ها مانند سپاه و قوه قضاییه جمع‌آوری کرده‌ایم.

طعنه‌ به وزارت بهداشت

متولیان درباره افراد فاقد اوراق هویتی در مناطق محروم نیز می‌گوید: چنین مواردی بسیار معدودند و عمدتا مهاجر غیرمجاز هستند که در این زمینه وزارت کشور و سازمان ثبت اسناد باید این افراد را هویت‌بخشی کنند. در عین حال باید به وزارت بهداشت هم در این زمینه طعنه بزنیم. وزارت بهداشت باید هر چه سریع‌تر اقدامات مربوط به الکترونیک شدن اطلاعات بیماران را انجام دهد. در حال حاضر هزینه زیادی بابت اقدامات درمانی تکراری مانند آزمایشات و... پرداخت می‌شود. به عنوان مثال فردی یک ماه قبل آزمایش داده است، حال اگر به هر دلیلی فرد جواب آزمایش را گم کند، باید مجددا آزمایش بدهد. این درحالیست که اگر اطلاعات پزشکی فرد به صورت الکترونیک وجود داشته باشد، هزینه‌های درمان و دارو بسیار کاهش می‌یابد.

دست‌های پشت پرده و اطلاعاتی که الکترونیک نمی‌شوند

وی تاکید می‌کند: وزارت بهداشت در این حوزه به تازگی اقداماتی را آغاز کرده است، ‌ اما باید سریع‌تر پیش رود. این اقدام بسیار آسان است، اما به نظر می‌رسد که یکسری دست‌های پشت پرده و مافیا وجود دارد. در این حوزه داریم زمان را از دست می‌دهیم. در عرصه بانکی هم همین مشکل وجود دارد. به طوری که یک شخص یا یک پزشک ۲۰ کارت بانکی دارد، حال چگونه با این شرایط می‌توان مالیات را پیگیری کرد. بنابراین به نظر من این اقدام بسیار آسان است، اما دست‌هایی وجود دارد که از عدم انجام این اقدام نفع می‌برند. البته وزارت بهداشت در این زمینه مصمم است، اما  قانون‌های دست‌وپاگیر، عدم همکاری و پیگیری وجود دارد. در حال حاضر هزینه‌های زیادی در زمینه پروتز، آزمایشات و... به سیستم درمانی تحمیل می‌شود. همه این موارد ایراد است. از طرفی مردم برخی از اقدامات درمانی را به صورت بی‌رویه انجام می‌دهند و بعد می‌گویند بیمه پولش را می‌دهد. این درحالیست که اگر هزینه و فایده اقدامات درمانی با یکدیگر نخوانند، در آینده بیمه می‌گوید فلان دارو را از لیست بیمه حذف می‌کنم. بیمه یک کاسه است که با پول مردم جمع می‌شود، حال وقتی یک نفر زیاد استفاده کند، نفر بعدی دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند. بیمه ورشکست می‌شود. البته وزارت بهداشت هم باید کنترل کند.

چپ‌ و راست در یک سنگر

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه ما این شبکه‌سازی برای محرومان را با همکاری کمیته امداد آغاز کرده‌ایم، می‌گوید: هم از طریق کمیته امداد و هم از طریق شبکه مویرگی بسیج محرومان را شناسایی کرده و وارد شبکه درمانی می‌کنیم. این اقدامات همدلی می‌خواهد. جوانان بدانند که ما در جبهه با وجود گرایش‌های سیاسی مختلف در کنار یکدیگر بودیم. در آن زمان بحث چپ و راست بود، اما اکنون بحث اصول‌گرا و اصلاح‌طلب مطرح است. ما آن زمان با گرایش‌های سیاسی مختلف در یک سنگر و در کنار یکدیگر با عراق می‌جنگیدیم، اما در دانشگاه در دو تشکل جداگانه فعالیت می‌کردیم. همین همدلی منجر به پیشرفت‌مان شد. در حال حاضر مردم شرایط اقتصادی سختی را تحمل می‌کنند، اما در زمان جنگ شرایطی به مراتب سخت‌تر داشتیم. حتی مواد شوینده به صورت کوپنی عرضه می‌شد، اما مردم با همدلی به جبهه‌ها هم کمک می‌کردند. اگر اکنون هم مردم همدلی کنند، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

متولیان با بیان اینکه هفت درصد منابع معدنی دنیا در ایران است و ما تنها یک درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهیم، اظهار می‌کند: اگر جوانان این ذخایر را استخراج کنند، آموزش عالی جوانان را به سمت کارآمدی سوق دهد، در بخش خصوصی کار کنند و...موفق خواهیم بود. در این صورت همه جوانان‌مان مشغول به کار می‌شوند. باید در ۴۰ ساله دوم انقلاب به جوانان باور داشته باشیم. اگر آمریکا در بهترین شرایط دلارهایش را در کشور ما بریزد، آیا برای کشور ما می‌آید؟. آمریکا حاضر نیست از یک نقطه سوریه خارج شود؛ چراکه می‌گوید نفت اینجاست و اعلام می‌کند که نفت سوریه در دست ماست. این‌ها می‌خواهند منابع ما را بالا بکشند. حالا که ۱۶ آذر ماه در ۶۶ سال قبل برای مبارزه با آمریکا شکل گرفت، جوانان بدانند آمریکا همان دشمنی است که حاضر است خون جوانان را بریزد تا نیکسون وارد ایران شود.

جوانان ایرانی خودشان را باور داشته باشند

وی تاکید می‌کند: جوانان ایرانی باید خودشان را باور کنند. در زمان جنگ جوانان ما مجبور بودند، اسلحه عراقی‌ها را بگیرند، اما در حال حاضر ما بالاترین تکنولوژی نظامی را داریم که می‌توانیم به آن افتخار کنیم و طعنه بزنیم. اگر قدرت نظامی ما نبود، آمریکا به‌جای اینکه بیاید و در کشور ما اغتشاش ایجاد کند، ‌به ما حمله نظامی می‌کرد. همانطور که به عراق و لیبی حمله کرد. توان نظامی ما دست‌مایه همین جوانان است. جوانان ما باید در ادامه راه شهیدان بزرگ‌نیا، قندچی و شریعت رضوی، این مبارزه را شروع کنند. اکنون مبارزه، کار کردن، خودباوری و... است. البته مسئولین و افراد باتجربه کشور هم باید دست جوانان را بگیرند. یک کار جهادی می‌خواهد اگر همت کنیم، هم وضعیت اقتصادی مردم خوب می‌شود، ‌هم همدل می‌شویم. به نظر من در حال حاضر پرچم‌دار مبارزه با فساد، مقام معظم رهبری است. چند سال است که در این باره صحبت می‌کنند و اکنون قوه‌قضاییه اعلام کرده که اموال‌تان را اعلام کنید.

متولیان می‌گوید: البته فساد واقعا ناامید کننده است. جوان می‌بیند که یک نفر یک شبه ثروتمند شده، اما کسی که ۴۰ سال زحمت کشیده تازه توانسته به یک حد متوسطی از زندگی برسد. مبارزه با فساد حرکت بسیار بزرگی است. به جای اینکه بد بگوییم و جوانان را ناامید کنیم، بگوییم که مبارزه با فساد مسائل را حل می‌کند. در عین حال باید از توان جوانان‌مان استفاده کنیم.

موفقیت‌های انقلاب

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب، گفت: در عین حال ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای بزرگی داشته‌ایم. من حضور پزشک هندی و پاکستانی را در این کشور به یاد دارم. این در حالیست که در حال حاضر در شهرهای دور کشور فوق‌تخصص یک رشته وجود دارد. آیا این موضوع برای انقلاب موفقیت محسوب نمی‌شود؟. باید این مسائل را به جوانان بگوییم. یادم است که در همین تهران پزشک هندی نمی‌توانست با بیمار ارتباط بگیرد. حال اکنون حتی پزشک مازاد داریم و اعلام می‌کنیم که پزشکان عمومی‌مان بیکارند. این‌ها از برکات روی پای خود ایستادن است. بنابراین باید به این موارد هم توجه کنیم. البته نمی‌توانیم بگوییم همه چیز گل و بلبل است. متاسفانه دشمن روی این موج سوار شده و برنامه دارد که نسل بعدی را از انقلاب ناامید کند که این بزرگ‌ترین ضربه است. به این صورت که همه به فکر رفتن باشند یا بگویند نمی‌شود. همان چیزی که در ابتدای انقلاب هم به همه القا کرده بودند که ایرانی بلد نیست و نمی‌تواند. بنده به عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنم وقتی که اجناس مرغوب ایرانی را می‌خرم. باید این مسائل را ترویج کنیم.  زیرا باعث می‌شود، کارگر، مهندس و...مشغول به کار شود.

دانشجو نباید آرمان‌خواهی‌اش را از دست دهد

متولیان ادامه می‌دهد: دشمن کمر بسته که اخلاق، خانواده و... را از بین ببرد. در زمان دانشجویی ما بالاترین لذت‌مان کوه رفتن بود، اما اکنون دور تا دور دانشگاه تهران تبدیل به کافه شده است. این‌ها می‌خواهند سبک زندگی دانشجویان را تغییر دهند. در گذشته عشق دانشجو این بود که آخر هفته برای کمک به مردم به اطراف تهران رود، اما اکنون می‌خواهند ما را بی‌خیال کنند. دانشجو باید حواسش به این مسائل باشد و حس آرمانخواهی خود را از دست ندهد. باید سبک ایرانی را در خانواده‌ها حفظ کنیم، سر سفره غذا خوردن با خانواده اولین پایگاه بود، اما در حال حاضر دانشجویان شام‌شان را هم بیرون می‌خورند و پدر و مادر نمی‌بینند. در حالیکه در فرهنگ ما پدر و مادر رکن خانواده است. بنابراین اگر خودمان دست به کار شویم و این فکر را بیرون بیندازیم که یک نفر دیگر بیاید و کشور ما را آباد کند، آینده مردم‌مان روشن است.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه ما در حوزه سلامت روان و سلامت معنوی هم کار می‌کنیم، می‌گوید: در حوزه‌های پژوهشی و علمی هم فعالیم و سرمایه ما اساتید بسیجی در دانشگاه‌ها هستند.

شهادت ۱۱ پزشک و پرستار در سوریه

وی در پایان صحبت‌هایش ضمن گرامی‌داشت شهدای پزشکی، می‌گوید: ۲۵۰۰ پزشک و پرستار شهید در زمان دفاع مقدس داشتیم و در عین حال در جبهه سوریه هم ۱۱ پزشک و پرستار شهید داده‌ایم. البته در حال حاضر به صورت سیستماتیک در سوریه حضور نداریم، اما بر اساس نیاز نیرو اعزام می‌کنیم

منبع: ایسنا

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.