پنجشنبه، 9 فروردین 1403

بیانیه هیات مدیره مجمع انجمن ها و روسای انجمن های علمی گروه پزشکی ایران در خصوص طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی

 بیانیه هیات مدیره مجمع انجمن ها و روسای انجمن های علمی گروه پزشکی ایران در خصوص طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی
اعضاي  هيات مديره مجمع انجمن هاي گروه پزشكي ايران وروسا و دبيران انجمن هاي علمي گروه پزشكي، با صدور بیانیه ای ، مصرانه خواهان توقف طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در این بیانیه آمده است:


"اخيرا جامعه پزشكي ایران  ناباورانه شاهد رفتارها واظهاراتي است كه خطراتي جدي نه تنها براي سيستم سلامت كشور كه براي سطح دانش و فرهنگ در كشور محسوب مي شوند . 
   در حالي كه جامعه پزشكي با پوست و گوشت خود بحراني جدي در سيستم سلامت را شاهد است اظهاراتي غير كارشناسانه از برخي مراجع رسمي خواهان ريختن هيزم بر اين آتش هستند. 
  در شرايطي كه مهاجرت پزشكان جوان و استادان گروه پزشكي در جستجوي يك محيط كار اكادميك روزبروز گسترده تر مي شود و تعداد زيادي آنها كه مي مانند يا بيكار هستند يا با اشتغال به كارهایی غير ضروری و بي ارتباط با سلامت امرار معاش مي كنند. در حالي كه گسترش بي رويه و خارج از استاندارد تعداد زيادي دانشكده پزشكي سطح  آموزش پزشكي را پايين آورده است، به شكلي آشكارا، عوامفريبانه خواهان افزايش صندلي هاي  دانشكده پزشكي هستند. حال آنكه با تغييري در نگرش ها و فراهم آوردن امكانات شغلي مناسب و علمي در اقصي نقاط كشور و كاشتن بذر اميد در دل پزشكان جوان كشور مي¬توان بجاي افزايش ظرفيت ها با سيل مهاجرت مقابله كرد و براي كليه مناطق كشور پزشك متخصص فراهم نمود، آن هم به ترتيبي كه كار در هر نقطه كشور را كار و وظيفه دايمي خود بدانند . 
  طراحان و مدافعان بي اطلاع اين طرح در مقابله با نظر يكپارچه جامعه پزشكي كه تنها گروهي است كه از نزديك شاهد و ناظر اوضاع و امكانات بوده مي تواند آن را درك كند و نظر خود را  بارها و بارها در بيانيه هاي انجمن هاي پزشكي، سازمان نظام پزشكي و مسوولين آموزش پزشكي كشور  در مخالفت با اين طرح بيان كرده است پا را بسيار فراتر گذاشته كليت بنيادهاي سلامت كشور را متهم به تضاد منافع ميكنند (كه مقصود منافع حقير در بازار كار است) . چنين تهمتي به كليت نهادهاي سلامت كشور اگر پاسخ داده نشود وضعيت خطرناكي پديد می آورد كه تصميماتي به مراتب مصيبت بار تر از افزايش ظرفیتها را هم به دنبال خواهد داشت .
  اينجانبان اعضاي  هيات مديره مجمع انجمن هاي گروه پزشكي ايران وروسا و دبيران انجمن هاي علمي گروه پزشكي، مصرانه خواهان توقف اين طرح و توبيخ ناكارشناساني هستيم كه بدون اطلاع از مشكلات سلامت اندک توان باقيمانده كادر درمان را صرف مقابله با چنين طرح ها و چنين تهمت هايي ميكنند طرح هايي كه در صورت مطرح شدن هم بهتر آن است كه ابتدا از طريق دولت به عنوان لايحه به مجلس محترم ارائه شوند . 
  هشدار مي دهيم  چنين برنامه ريزي هاي غير عاقلانه اي دارد  بحران سلامت  را به وضعيتي غير قابل بازگشت مي رساند  .
بايد از روزي ترسيد كه ناوگان آموزش پزشكي كشور كه از پزشكان و استاداني صادق و فرهيخته تشكيل شده است (كساني كه عليرغم  استخدام دولتي در  سازمان صنفي خود هم سوگند پايبندي به اخلاق ومنافع بيماران خورده اند )چنين دستوراتي  را مغاير سوگند خود تلقي كرده از اجراي آنها  بطور سراسري سر باز زنند."

برای مشاهده فایل پی دی اف بیانیه اینجا کلیک کنید.


 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.