ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

آیا واردات واکسن به تولید داخلی ضربه می‌زند؟

آیا واردات واکسن به تولید داخلی ضربه می‌زند؟
رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)گفت: ۴۰ سال است که با این موضوع مواجهیم و هنگامی که در کشور کمبودی داریم، کشورهای دیگر آن را در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، حسن ابوالقاسمی، در واکنش به صحبت‌های یکی از مسئولان موسسه رازی که عنوان کرده بود با این حجم از واردات واکسن کرونا شرکت‌های تولید کننده واکسن داخلی دچار مشکل می‌شوند، اظهار کرد: ما ۴۰ سال است که با این موضوع مواجهیم و هنگامی که در کشور کمبودی داریم، کشورهای دیگر آن را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و زمانی که توانایی تولید اقلامی را داریم، آن اقلام را به وفور به ما قرار می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ضمن اشاره به اینکه یکی از برکات تولید واکسن داخلی این بود که واکسن کرونا به کشور سرازیر شد، افزود: این موضوع به یک قانون بین‌المللی تبدیل شده است که از هر آنچه داری آن قدر در اختیارت قرار می‌دهند که اهمیتش کم شود و در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی هم با این امر رو به رو بودیم و سال‌ها است که شاهد این روند هستیم و سیاست‌گذاران حوزه بهداشت‌ودرمان باید حواس خود را در این زمینه جمع کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما به هیچ وجه راضی نیستیم برای اینکه واکسنمان تولید شود حتی یک روز هم واکسیناسیون مردم به تعویق بیفتد و حق مردم این است که همیشه واکسن در دسترسشان داشته باشند، ادامه داد: همین قدر که ثابت کردیم می‌توانیم تولید خوبی در زمینه واکسن کرونا داشته باشیم و به همین دلیل سایر کشور به ما واکسن دادند، ارزش تولید داخلی را داشته است.

ابوالقاسمی با بیان اینکه از این پس می‌توان در این خصوص برنامه ریزی کرد، گفت: واکسن داخلی بسیار واکسن با کیفیتی است و با وسواس تولید شده و نظام نظارت بر تولید دارو هم در ایران بسیار نظام سختگیرانه‌ای است و به همین دلیل به محض اینکه واکسن داخلی تولید گردد، نسبت به واکسن‌های خارجی ارحج است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با اشاره به اینکه من سال‌ها برای راه‌اندازی صنعت پلاسما در کشور تلاش کردم، عنوان کرد: از آن سالی که ما پلاسما را تولید کردیم یعنی از سال ۸۵ تا کنون ۱۵ سال می‌گذرد و داروهای مشتق از پلاسما شامل آلبومین، IVIG، فاکتور ۸ و فاکتور ۹ همگی از پلاسمای ایرانی به دست می‌آیند و این پلاسما تا کنون هیچ مشکلی نداشته و یکی از بهترین، امن‌ترین و سالم‌ترین پلاسماها در دنیا است.

وی گفت: آن موقع که ما قصد را ه‌اندازی صنعت پلاسما در کشور را داشتیم کسی حرفمان را باور نمی‌کرد، اما ۱۵ سال ثابت کرد که این اندیشه درست است و در حال حاضر هم می‌گویم که واکسن ایرانی یکی از بهترین واکسن‌ها است و نباید در آن تردید کنیم و بنابراین باید آن را مورد حمایت قرار دهیم.

ابوالقاسمی ضمن اینکه و باید بازاز تنظیم شود، افزود: ما همچنان به واکسن نیاز داریم چرا که اولا تعداد قابل توجهی از مردم واکسینه نشده اند و هنگامی آن‌ها واکسینه شوند، آن دسته از افرادی که در مرحله اول واکسن زده اند، سطح آنتی‌بادیشان کاهش می‌یابد و نیاز به واکسن پیدا می‌کنند و ما قصد داریم در این زمینه مطالعاتی را انجام دهیم و ببینیم که آیا واکسن ما می‌تواند موجب بالا رفتن آنتی‌بای افرادی که واکسن‌های دیگر را تزریق کردند و سطح آنتی‌بادیشان کاهش یافته می‌شود یا نه؟.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با اشاره اینکه واکسیناسیون کودکان بسیار مهم است، متذکر شذ: باید در این زمینه مطالعاتی انجام شود و واکسنی که روی آن‌ها تاثیر خوبی داشته است، مودر استفاده قرار گیرد و وزارت بهداشت حتما باید به این موارد توجه کند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.