شنبه، 1 اردیبهشت 1403

فاصله دوز دوم و سوم واکسن کرونا چقدر باید باشد؟

فاصله دوز دوم و سوم واکسن کرونا چقدر باید باشد؟
فاصله بین دز دوم و سوم در حال حاضر حدود ۸ ماه در نظر گرفته می‌شود. ولی واقعیت این است که شاید بر اساس سویه‌های بعدی کرونا، این فاصله ۸ ماهه برای دز سوم، به ۶ ماه کاهش پیدا کند و هنوز تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده است.

به نظر می‌رسد فاصله‌های اعلام شده بین تزریق دو دز اول و دوم واکسن در حال حاضر تقریبا مشخص است و در آینده تغییر چشم‌گیری نخواهد کرد، اما در مورد فاصله دز بوستر یا سوم با دز دوم، هنوز به صورت قطعی مشخص نشده و به بررسی بیشتری نیاز دارد.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: فاصله بین دو دز واکسن فایزر ۲۱ تا ۲۸ روز است که به طور مثال در انگلستان این فاصله به ۳ ماه تبدیل شد. فاصله بین دو دز اول و دوم توسط شرکت‌های سازنده واکسن پیشنهاد می‌شود. درباره واکسن اسپوتنیک وی در ابتدا گفته شده بود ۲۸ روز فاصله باشد و سپس به این نتیجه رسیدند که می‌توان این فاصله را تا ۳ ماه نیز افزایش داد. بنابراین نمی‌توان این فاصله را ثابت دانست، اما معمولا فاصله بین دز اول و دوم واکسن را از هر شرکت سازنده به صورت ثابت تحویل می‌گیریم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر، فاصله بین دز دوم و سوم است که در حال حاضر حدود ۸ ماه در نظر گرفته می‌شود. ولی واقعیت این است که شاید بر اساس سویه‌های بعدی کرونا، این فاصله ۸ ماهه برای دز سوم، به ۶ ماه کاهش پیدا کند و هنوز تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده است.

عابدینی اظهار کرد: مطالعاتی که تاکنون در زمینه به تاخیر افتادن دز دوم واکسن کرونا انجام شده، کاهش اثربخشی را نشان نمی‌دهد. در نتیجه این طور نیست که اگر یک یا دو ماه تاخیر بین دز اول یا دوم بیفتد، حتما نیازی به نادیده گرفتن دز اول داشته باشیم. در واقع می‌توان دز دوم واکسن را تزریق کرد. البته این طور نیست که فاصله زمانی بین دو مرحله را نامحدود در نظر گرفته و به طور مثال یک سال بعد تزریق کنیم. بلکه فاصله چند روزه تا یک ماه، منجر به کاهش اثربخشی واکسن نمی‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد فاصله‌های زمانی بین دزهای واکسن کرونا در آینده و بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که انجام می‌شود، قدری دچار تغییر شود. هرچند این فاصله‌ها تاکنون نزدیک به قطعی شده، اما همچنان باید به این نکته توجه کنیم که هنوز حتی یک سال از عمر ساخت واکسن کرونا در جهان نگذشته و تقریبا اکثر واکسن‌های کووید ۱۹ در جهان به این دلیل که در شرایط پاندمی قرار داریم، مجوز مصرف اضطراری دارند.

بهترین و قطعی‌ترین اقدام در حال حاضر، تزریق واکسن کرونا است و باید تزریق با واکسن‌های تایید شده به سرعت انجام شود تا از بیماری شدید یا فوت افراد جلوگیری شود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.