پنجشنبه، 30 فروردین 1403

گزارش«ایران» از روند بیماری‌کرونا ، وضعیت بیمارستان‌ها و صف‌های واکسیناسیون

کرونا بیداد می‌کند...

کرونا بیداد می‌کند...
آقای یونسی متولد 1342 است و روز گذشته در مرکز تجمیعی تختی واکسن کرونا زده است: «5 روز پیش در سامانه سلامت ثبت‌نام کردم و دوشنبه عصر برایم پیامک آمد که ساعت 9 صبح به مرکز تختی مراجعه کنم. دیروز که رفتم برخی از افراد بدون ثبت‌نام مراجعه کرده بودند البته صف‌شان جدا بود. نگهبان مدام تذکر می‌داد اول باید آنهایی که ثبت‌نام کرده‌اند واکسینه شوند و سپس به ترتیب اسامی ثبت‌نام نکرده‌ها را از روی لیست می‌خواند.

9 دستور رئیس جمهوری در جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونا

- شایعات و تصورات نادرست درباره مبتلا نشدن کودکان را کنار بگذارید؛ دلتا به کودکان هم رحم نمی کند - وضعیت بحرانی درمان کرونا در مشهد

گروه اجتماعی / فریبا خان احمدی / کرونا در کشور بیداد می کند. بیماران زیادی در جستجوی بیمارستان و دارو سرگردانند؛ روند تصاعدی مرگ‌ها هم روزگار تلخی را برای هموطنان رقم زده و شمار بیماران بدحال در ICU، از وضعیت اسفناکی در روزهای پیش رو حکایت دارد...
علاوه بر این با وجود آنکه واکسیناسیون علیه کووید19 وارد فاز سوم شده است و هم اینک متولدین 1347 و قبل از آن امکان دریافت آنی نوبت در سامانه
 SALAMAT.GOV.IR را دارند اما همچنان عده‌ای ایستادن در صف‌های شلوغ و پر ازدحام را به یک ثبت‌نام ساده در سامانه سلامت ترجیح می‌دهند. اینها اغلب افراد دوز اولی هستند که خارج از نوبت‌دهی و ارسال پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند و باعث ایجاد صف‌های طویل و شلوغ در مراکز تجمیعی واکسیناسیون می‌شوند موضوعی که حتی اعتراض کسانی را که نوبت دریافت می‌کنند هم به‌دنبال داشته است.
گفت‌و‌گوی ما با افرادی که اخیراً به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کرده‌اند نشان می‌دهد در مجموع اگرچه گلایه‌ها از صف‌های شلوغ و برخی بی‌نظمی‌ها کاسته شده است اما کماکان ایجاد تجمع در برخی مراکز تجمیعی ادامه دارد. این موضوع به ایجاد نگرانی از ابتلا به ویروس دلتا در چنین تجمعاتی دامن زده است.
آقای یونسی متولد 1342 است و روز گذشته در مرکز تجمیعی تختی واکسن کرونا زده است: «5 روز پیش در سامانه سلامت ثبت‌نام کردم و دوشنبه عصر برایم پیامک آمد که ساعت 9 صبح به مرکز تختی مراجعه کنم. دیروز که رفتم برخی از افراد بدون ثبت‌نام مراجعه کرده بودند البته صف‌شان جدا بود. نگهبان مدام تذکر می‌داد اول باید آنهایی که ثبت‌نام کرده‌اند واکسینه شوند و سپس به ترتیب اسامی ثبت‌نام نکرده‌ها را از روی لیست می‌خواند. الان دیگه توی سامانه افراد می‌توانند محل و ساعت و روز را انتخاب کنن و بی‌دردسر برن واکسن بزنند. نمی‌دانم چرا برخی‌ها عادت به بی‌نظمی دارند.» او در پاسخ به اینکه آیا کسانی که بدون ثبت‌نام مراجعه می‌کردند هم واکسن برای‌شان تزریق می‌شد؟ می‌گوید: «آنها صف جداگانه و طولانی تری داشتند.اسم‌نویسی کرده بودند. ندیدم که ردشان کنند ولی گویا به سختی برای کسانی که پیامک نیامده بود واکسن می‌زدند البته اگر محدوده سنی یا شغلی‌شان مشمول تزریق واکسن می‌شد پس از ساعت‌ها معطلی بالاخره قبول می‌کردند که واکسن بزنند. ورزشگاه تختی خیلی شلوغ نبود. شلوغی متوسط داشت. ما هم در بیرون ورزشگاه تختی داخل ماشین در صف منتظر بودیم حدود 20 دقیقه طول کشید که داخل شویم. حدود 40 تا 50 نفر هم در صف تزریق با فاصله نشسته بودند ولی خب سرعت‌شان خوب بود و سریع همه را صدا می‌زدند و واکسن‌شان را تزریق می‌کردند.»

بدون پیامک‌ها رعایت نمی‌کنند
اصغر شعبانی 52 ساله و ساکن منطقه ونک است. او هم از تجربه مراجعه‌اش به مرکز واکسیناسیون می‌گوید: من چون پیامک داشتم توی صف نایستادم اما دیدم که خیلی‌ها نشسته بودند که اسم‌شان را صدا بزنند و شماره‌های‌شان را بخوانند. همسایه‌مان که پیامک نداشت دو ساعت در صف بود. البته برخی‌ها هم پیامک‌شان برای مرکز دیگری بود چون نمی‌خواستند مثلاً واکسن[...]  را بزنند به مرکز ما مراجعه کرده بودند اینها را هم قبول نمی‌کردند عملاً بیخودی دو ساعت در صف ایستاده بودند.»
 شعبانی در ادامه می‌گوید: «الان تعداد بیشتری از سالمندان واکسینه شدند اینها عموماً چون نمی‌توانستند در سامانه ثبت‌نام کنند و یک دوره‌ای هم واکسن کرونا دچار کمبود شد از ترس و نگرانی‌شان ساعت‌ها جلوی مراکز تزریق واکسن منتظر می‌ماندند اما الان هم واکسن وجود دارد هم اینکه سامانه سلامت به فاصله چند روز پیامک ارسال می‌کند. جای نگرانی نیست اینکه چرا برخی‌ها اصرار دارند سر خود به مراکز مراجعه کنند واقعاً درک نمی‌کنم. الان همه گوشی موبایل دارند و می‌توانند براحتی در سامانه ثبت‌نام کنند. مردم داخل مراکز تزریق همه با فاصله می‌نشینند توی هم لول نمی‌زنند ولی آنهایی که بدون پیامک گاهی چند ساعت در صف می‌نشینند ممکن است به این ویروس دلتا مبتلا شوند.»

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.