جمعه، 10 فروردین 1403

مردم بدون نوبت برای تزریق واکسن به مراکز بهداشت مراجعه نکنند

مردم بدون نوبت برای تزریق واکسن به مراکز بهداشت مراجعه نکنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر عدم مراجعه حضوری به مراکز واکسیناسیون کرونا، گفت: بیشتر واکسنِ فعلی برای کسانی است که وقت تزریق نوبت دومشان است؛ بنابراین مردم از مراجعه بی‌مورد به مراکز خودداری کنند تا پیامک برایشان ارسال شود که چه روز و چه ساعتی به کدام مرکز مراجعه کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایسنا؛ دکتر بابک عشرتی با اشاره به این که از ابتدای هفته جاری سری جدیدی از واکسن کرونا به ما تحویل داده شده است ؛ اظهار کرد : متاسفانه عده زیادی از کسانی که عموما نوبت دریافت دُز دوم واکسنشان بود و برخی افراد دُز اولی خارج از نوبت‌دهی و ارسال پیامک به ما مراجعه کردند و به همین دلیل ازدحام خیلی زیادی در مراکز تجمیعی واکسیناسیون رخ داده است و حتی کسانی که نوبت دریافت می‌کردند هم با این مشکل مواجه بودند.

وی افزود: فعلا به دلیل وجود ازحام در مراکز واکسیناسیون، پروسه نوبت‌دهی را متوقف کردیم. با توجه به گرمای هوا و برای رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از مردم خواهش می‌کنم خارج از نوبت‌دهی به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند. بیشتر واکسنِ فعلی برای کسانی است که وقت تزریق نوبت دومشان است؛ بنابراین از مراجعه بی‌مورد به مراکز خودداری کنند تا پیامک برایشان ارسال شود که چه روز و چه ساعتی به کدام مرکز مراجعه کنند.

عشرتی ادامه داد: البته تزریق نوبت اول هم صورت خواهد گرفت. به محض ثبت نام افراد در سامانه salamat.gov.ir اسامی برای ما می‌آید و با کم‌تر شدن ازدحام فعلی، نفرات بعدی را نوبت‌دهی خواهیم کرد و پیامک برایشان ارسال می‌شود. در حال حاضر عمده واکسنی که به دستمان رسیده و تزریق می‌کنیم برای ۷۰ سال به بالا و نوبت دوم است.

وی تصریح کرد: در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود ۱۲۵ هزار نفر در نوبت تزریق دُز دوم واکسن قرار دارند. عموما افرادی که تزریق دُز اولشان در اوایل اردیبهشت صورت گرفته است، تزریق دُز دوم هم به موقع انجام شده است و کسانی که در نیمه دوم اردیبشت تزریق واکسن داشتند احتمالا دُز دوم را با حدود ۵ روز تاخیر دریافت کردند. تقریبا اکثر افراد در نوبت تزریق دُز دوم از دریافت کنندگان واکسن سینوفارم هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاکید کرد: ایمنی واکسن ۱۵ روز بعد از تزریق دُز دوم به حداکثر خود می‌رسد. از طرفی هنوز د رمورد اثربخشی واکسن‌ها اطلاعاتمان دقیق نیست؛ بنابراین باید تا زمانی که تعداد زیادی در کشور واکسینه شوند پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. کشورهایی هم که پروتکل‌ها را کاهش دادند زمانی بوده است که بالای ۵۰ درصد گروه هدف کشورشان را واکسینه کردند. به همین دلیل حتی پس از تزریق واکسن‌ هم استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم است.

وی در ادامه درباره مراکز و محل تزریق دوز اول و دوم نیز گفت: ممکن است محل تزریق دُز اول و دوم تغییر کند؛ زیرا ما واکسیناسیون را از مراکز کوچک‌تر به سمت مراکز تجمعی برده‌ایم. در چنین شرایطی واکسیناسیون دُز دوم می‌تواند در یک مرکز دیگر صورت گیرد اما به شرط آنکه مرکز دوم هم تحت پوشش همان دانشگاه علوم پزشکی باشد که مرکز تزریق دُز اول بوده است. بنابراین به عنوان مثال اگر نوبت اول را در مرکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام دادند، نمی‌توانند دُز دوم را در مرکزی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام دهند؛ زیرا بانک اطلاعاتی هر دانشگاه در دست خودش است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.