پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تولید روزانه ۲۵۰ هزار نسخه الکترونیکی در تامین اجتماعی

  • 25 اردیبهشت 1400
  • 08:09
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
تولید روزانه ۲۵۰ هزار نسخه الکترونیکی در تامین اجتماعی

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: برنامه نسخه نویسی الکترونیک در نزدیک‌ترین محل به مقصد اصلی خود رسیده است و در حال حاضر روزانه حدود ۲۵۰ هزار نسخه الکترونیکی در تامین اجتماعی تولید می‌شود.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و  به نقل از ایران پزشک، امیر عباس منوچهری در یک اتاق کلاب هاوس با موضوع نسخه نویسی الکترونیک افزود: سازمان تامین اجتماعی حدود ۲۲ هزار پزشک طرف قرارداد دارد و این در حالی است که حدود ۲۴ هزار نفر نسخه الکترونیک تولید می‌کنند. یعنی کسانی هم که با ما قرارداد ندارند، نسخه الکترونیک تولید می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۹۴ درصد نسخه‌ها در مطب‌ها به صورت الکترونیک تولید می‌شود. در درمانگاه‌ها نیز پیش رفت‌های خوبی انجام شده و نزدیک به یک سوم درمانگاه‌ها نسخه‌های الکترونیک تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: برای برطرف شدن مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی از لحاظ نقدینگی، حدود ۲۷۰ میلیارد تومان در اختیار مدیریت درمان استان‌ها قرار دادیم تا با تعامل با دانشگاه‌های علوم پزشکی، مشکلات مربوط به سخت افزار و نرم افزار را حل کرده و برنامه نسخه نویسی الکترونیک را سرعت بدهند. پیش رفت‌های خوبی انجام شده و هنوز جای پیش رفت وجود دارد.

در مراکز ملکی تامین اجتماعی از دفترچه کاغذی استفاده نمی‌شود

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: از سال ۱۳۹۵ تجربه نسخه نویسی الکترونیک در تامین اجتماعی وجود دارد و در حال حاضر در ۷۷ بیمارستان و ۳۰۸ درمانگاه تامین اجتماعی به هیچ عنوان از دفترچه کاغذی استفاده نمی‌شود. در سال گذشته این اتفاق افتاد که آن تجربه قبلی را در مراکز طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی، توسعه بدهیم.

۶۰ میلیون مراجعه سالانه برای صدور و تمدید دفترچه تامین اجتماعی داشتیم

منوچهری در ادامه این نشست در کلاب هاوس اظهار کرد: باید به هزینه‌هایی که به کشور به واسطه دیر اجرا شدن برنامه نسخه نویسی الکترونیک وارد می‌شود را بررسی کنیم. در سال حدود ۲۲ میلیون دفترچه کاغذی در سازمان تامین اجتماعی تولید می‌شد و این به معنی ۲۲ مراجعه بیمه شدگان برای دریافت دفترچه بود. همچنین ۳۸ میلیون مراجعه برای تمدید اعتبار دفترچه در سال داشتیم. این به معنی ۶۰ میلیون مراجعه در سال است.

وی افزود: در زمانی که کرونا تازه وارد کشور شده بود، با این دستور مواجه شدیم که مراجعه به مراکز کم شود. همچنان یکی از مشکلات بحث مراجعه برای تمدید دفترچه بود. اعلام کردیم تا پایان فروردین کسی به مراکز مراجعه نکند. موضوع کرونا ادامه پیدا کرد و باز هم تمدید دفترچه را بدون مراجعه انجام دادیم. از خرداد ماه به سمت استحقاق سنجی با چند روش مختلف از طریق اینترنت و کدهای دستور تلفن همراه رفتیم. بنابراین تمرین اولیه از همان زمان انجام شد.

معاون سازمان تامین اجتماعی گفت: ابتدا ما را متهم می‌کردند که سازمان تامین اجتماعی منافع خود را در نظر می‌گیرد. صدور دفترچه در سال فرض کنید ۱۰۰ میلیارد تومان با کل هزینه‌های جانبی، هزینه داشت و ما را متهم می‌کردند که برای مدیریت منابع این کار را انجام می‌دهیم که دفترچه صادر نشود. غافل از این‌که هزاران میلیارد تومان عارضه به کشور وارد می‌شد و سازمان‌های بیمه گر پای کار آمدند تا از آن هزینه‌های دیگر پیشگیری شود. هر تحولی در ابتدا به تغییراتی نیاز دارد. وقتی بانک‌ها هم خدمات الکترونیک را انجام می‌دادند، مردم نگران بودند و به مرور وابسته این سیستم‌های بانکی شدیم. در حال حاضر کسی برای پرداخت قسط یا قبض برق به بانک مراجعه نمی‌کند.

 
نرم افزارهای موبایلی برای نسخه نویسی الکترونیک

منوچهری گفت: طراحی نرم افزارهای موبایلی برای نسخه نویسی الکترونیک در برنامه کاری ما وجود دارد. نمی‌توانستیم صبر کنیم همه این جوانب به حد عالی برسد و بعد برنامه را آغاز کنیم. این طرح ملی است و زمان بر می‌شود و در نتیجه باید از یک نقطه آغاز می‌کردیم و به تدریج توسعه می‌دادیم. بنابراین نرم افزارهای موبایلی به مرور اضافه می‌شود.

وی افزود: محدودیتی نگذاشتیم که کسی از سامانه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت استفاده کند. افراد از هر سامانه‌ای که در مطب‌ها یا درمانگاه‌ها دارند به وسیله واسطه‌های کاربری و نرم افزاری می‌توانند استفاده کرده و نسخه نویسی و نسخه پیچی را انجام بدهند. سامانه‌هایی در این زمینه تولید شده و حتی نرم افزار موبایلی هم دارند و به راحتی به سیستم‌های تامین اجتماعی و بیمه سلامت متصل می‌شوند.

پرداخت بیشتر برای نسخه الکترونیک، تشویق است

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره تبعیض آمیز بودن پرداختی بیشتر برای تولید نسخه‌های الکترونیک اظهار کرد: وقتی در حال پیش رفتن به سمت تولید نسخه الکترونیکی هستیم، باید تفاوتی بین افرادی قائل شد که با این سیستم همراهی کرده یا نمی‌کنند. از طرفی این موضوع به نفع سازمان‌های بیمه گر نیست، بلکه مبلغ بیشتری برای تولید نسخه الکترونیک پرداخت می‌کنیم. بنابراین تبعیض نیست، بلکه این اقدام جنبه تشویقی دارد.

مشکلات را کم کم حل می‌کنیم

منوچهری اظهار کرد: هر روز صبح در معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی جلسه‌هایی داریم و کم کم مشکلات را حل می‌کنیم. این تغییر در واقع یک تحول بزرگ در نظام سلامت محسوب می‌شود و به زمان نیاز دارد. از طریق سامانه‌های ارتباط مردمی و سامانه ۱۴۲۰ مشکلات مردم را ریشه یابی و حل می‌کنیم.

پایان پیام/

برچسب ها : نسخه الکترونیک
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.