پنجشنبه، 9 فروردین 1403

گوترش، خواستار حمایت دولت‌ها برای تقویت آمادگی در شرایط همه‌گیری شد

گوترش، خواستار حمایت دولت‌ها برای تقویت آمادگی در شرایط همه‌گیری شد
دبیر کل سازمان ملل متحد با صدور پیامی به مناسبت روز بین المللی آمادگی برای همه گیری، خواستار حمایت از دولت ها و همه شرکا برای تقویت آمادگی در این شرایط شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در  پیام آنتونیو گوترش که همزمان با ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ برابر با ۷ دی ماه انتشار یافت، آمده است: نظام ملل متحد از جمله سازمان جهانی بهداشت قویا به حمایت از دولت ها و تمامی شرکا برای تقویت آمادگی در شرایط همه گیری متعهد است.

 

در ادامه این پیام  وی با اشاره به اینکه روز جهانی آمادگی برای همه‌گیری در پایان سالی اتفاق می افتد که در آن سناریویی که بسیاری از آن واهمه داشتند به طرز ناگواری تحقق پیدا کرد، اظهار داشت: با توجه به اینکه کووید- ۱۹تا کنون با ناخوشایندترین شیوه‌ها، مسبب مرگ بیش از  یک میلیون و ۷۰۰ هزار  نفر، ویرانی اقتصادها، اختلال در جوامع و نمایان کردن آسیب پذیری های جهان  شده است، ارزش آمادگی برای شرایط اضطراری سلامت، بیشتر از همیشه عیان شده است. باید همانطور که در حال تلاش برای کنترل و بازیابی همه‌گیری کنونی هستیم، به فکر اتفاق بعدی باشیم. متأسفانه دیگر تصور ویروسی به همان اندازه عفونی و حتی کشنده تر هیچ بعید نیست.

 

تجربیات سال گذشته هم اکنون نیز برای ما بسیار آموزنده است

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه افزود: آمادگی، سرمایه گذاری بی خطر است که هزینه بسیار کمتری در مقایسه با هزینه شرایط اضطراری دارد. جوامع به نظام های سلامت قوی تر، از جمله پوشش همگانی سلامت نیاز دارند. مردم و خانواده ها به حمایت اجتماعی بیشتری احتیاج دارند. جوامعی که در خط مقدم هستند نیاز به پشتیبانی به موقع دارند. کشورها نیازمند همکاری فنی موثرترند. و باید توجه بیشتری به دست اندازی مردم و یا دام به زیستگاه حیوانات داشته باشیم. ۷۵ درصد بیماری های عفونی جدید و نوظهورانسان، بین حیوانات و انسان مشترک هستند.

 

گوترش در این پیام آورده است: علم باید راهنمای ما در طول این کار باشد. همبستگی و هماهنگی در داخل و بین کشورها بسیار مهم است. اگر همه در امان نباشیم، هیچ کس در امان نخواهد بود. نظام ملل متحد، از جمله سازمان جهانی بهداشت، قویاً به حمایت از دولت ها و تمامی شرکا برای تقویت آمادگی در شرایط همه گیری متعهد است، که بخش مهمی از فعالیت گسترده ما درراستای ایجاد جهانی سالم تر و دستیابی به آرمان های توسعه پایدار را شامل می شود.

 

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: این روز جهانی همزمان با تاریخ تولد لوئی پاستور، زیست شناس فرانسوی بانی و پیشگام کار در زمینه واکسیناسیون است. با ادای احترام به کار او، اینجانب به متخصصان پزشکی، پرسنل خط مقدم و کارکنان ضروری درود می فرستم که با چنین تعهد چشمگیری دنیا را در این شرایط اضطراری به پیش برده اند. اجازه دهید در حین بهبودی از همه گیری تصمیم. بگیریم ظرفیت های پیشگیری خود را تقویت کنیم، تا برای رویارویی جهان با شیوع بیماری بعدی آماده باشیم.

انتهای پیام

 
 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.