شنبه، 1 اردیبهشت 1403

همکاری سینما حقیقت و کرونا روایت

«سمفونی ماسک» که در تالار وحدت طنین‌انداز شد

«سمفونی ماسک» که در تالار وحدت طنین‌انداز شد
مستند «سمفونی ماسک» به کارگردانی مسعود بابائی درباره هنرمندانی است که در تالار وحدت به شکل داوطلبانه تولید ماسک را شروع کردند.

به گزارش خبرگزاری سلامت، مسعود بابائی که با «سمفونی ماسک» در بخش ویژه کرونای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که با مشارکت رویداد «کرونا روایت» (نظام پزشکی) برگزار می شود، حضور دارد درباره این مستند گفت: در اوج شیوع کرونا جمعی از هنرمندان در سالن تئاتر حافظ جمع شدند و به صورت داوطلبانه دست به تولید ماسک زدند. این هنرمندان از همان اوایل شیوع بیماری کارشان را شروع کردند و من بعد از عید نوروز و اواسط فروردین ماه همراه‌شان شدم که این همراهی برای ثبت و ضبط فعالیت داوطلبانه آنها تا اواخر تابستان امسال ادامه داشت.

بابائی با اشاره به اینکه مستندی که از او سال گذشته در جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت، مستندی پر از اتفاق بود، گفت: در تالار حافظ، هیچ اتفاق دراماتیکی در کار نبود. تمام اطلاعات من برای این مستند چند هنرمند بودند که به طور داوطلبانه برای مردم ماسک تولید می‌کردند و من باید همین موقعیت را تبدیل به مستندی جذاب می‌کردم و این برایم چالش خوبی محسوب می‌شد.

کارگردان مستند «شیر دیت» یادآور شد: این مستند را در قالب یک نمایش تئاتری آوردم. انگار داریم تئاتری می‌بینیم که قصه و شخصیت خاصی ندارد و اتفاق خاصی نمی‌افتد. صرفا یک نمایش، بلکه یک سمفونی است، یک بازی است. انگار همه اینها مشغول تولید یک سمفونی هستند. جالب است که هنرمندان عرصه موسیقی هم درگیر تولید ماسک بودند و برای همین در طول کار همیشه موسیقی پخش می‌شد. ترکیب این کار نمایشی بیست دقیقه‌ای شده که در جاهایی موزیکال است، در بخشی سرگرم‌کننده، گریه‌دار و گاهی خنده‌دار.

بابائی با اشاره به نگرانی‌هایی که به دلیل شیوع کرونا در جمعی این‌چنینی و در محیطی بسته وجود داشت، گفت: فیلمبردار، صدابردار و نورپرداز این مستند خودم بودم و مشکلاتی در این زمینه برایم وجود داشت. علاوه بر این، داوطلبانی که در این کارگاه کار می‌کردند، از اقشار و سنین مختلف بودند و هرچند وقت یکبار می‌فهمیدیم که فلانی که دیروز آمده، کرونا گرفته و همین خبر کوتاه استرس زیادی به همه‌مان وارد می‌کرد. بود. اما در مجموع برای من که به دلیل کرونا همه کارهایم لغو و کم شده بود، بودن در کنار این جمع و تولید مستندی درباره این فعالیت، چالش جدید و جذابی بود.

او با بیان اینکه می‌دانستم خیلی از همکاران مستندساز در بیمارستان‌ها و سراغ کادر درمان رفته‌اند، گفت: من سعی کردم متفاوت‌تر نگاه کنم و جایی بروم که کمتر به آن پرداخته شده. جمعی از هنرمندان از کم سن و سال‌ترین‌شان تا افرادی میانسال هر روز از ۹ صبح تا ۱۲ شب به تالار حافظ می‌آمدند و با ترس و استرس و در اوج بحران کرونا به صورت داوطلبانه کار می‌کردند. با همه مشقت هایی که بود و جایی برای استراحت نداشتند و خیاطی بلد نبودند اما برای یک نیت مشخص می‌آمدند تا کار کنند. شاید ظاهر فضای تئاتر این طور باشد که همه شاد و رها هستند، اما کادر درمان ما در این ماه‌ها یک‌طور فداکاری کردند و چنین خیرانی هم در اندازه و مدیوم خود یک نوع دیگر فداکاری می‌کنند.

این مستندساز با اشاره به برگزاری جشنواره چهاردهم سینماحقیقت به شکل آنلاین گفت: این شکل از برگزاری جشنواره خوبی و بدی‌هایی باهم دارد. شاید در شکل آنلاین، حال و هوای سالن سینما با آن پرده و آن صدا از اکران فیلم مستند حذف می‌شود اما خوبی‌هایی که دارد این است که قطعا مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند و کاری می‌کند که مردم در هر شهری که هستند، بیشتر با سینماحقیقت و مستند آشنا شوند.

‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی‌مقدم، از ۲۵ آذرماه تا دوم دی ۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ به‌صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
 

برچسب ها : کرونا روایت
دکتر محمد کیاسالار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.