پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تعرفه هایی که بدون درنظر گرفتن واقعیات و کار کارشناسی مصوب شده است

تعرفه هایی که بدون درنظر گرفتن واقعیات و کار کارشناسی مصوب شده است
وزارت بهداشت یک‌جانبه و بدون درنظرگرفتن واقعیت‌های اقتصادی و شرایط نامطلوب اقتصادی اقدام به ارائه تعرفه می‌نماید، درحالی‌که هزینه تجهیزات و مواد دندانپزشکی از شروع سال تابه‌حال 3 الی 5 برابر شده است. با این اوصاف باید گفت که با ارائه تعرفه‌های جدید آشکار می‌شود که کیفیت ارائه خدمات دندانپزشکی به آحاد مردم، دغدغه مدیران وزارتی و دبیر شورای‌عالی بیمه نیست.

تعرفه خدمات دندانپزشکی تدوین شده در سال 98 با تأیید شورای‌عالی بیمه و هیئت دولت بالاخره در آذر 99 قابلیت اجرا پیدا کرد.

برای جامعه دندانپزشکی حالا اما این نکته مهم جای تأمل دارد که آیا در مدت طی شده از بهمن 98 تا آذر 99 تورمی در سطح جامعه وجود نداشته است؟ و سؤال بعدی این است که چرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حالا تأکید بر اجرای این تعرفه دارد؟ از سوی دیگر جای سؤال است که سیاستگذاران وزارت بهداشت با کدام استراتژی اقدام به تعیین و تدوین تعرفه دندانپزشکی نموده‌اند؟

کارگروه وزارت بهداشت جلسات مکرری با جامعه دندانپزشکی و انجمن‌های تخصصی برگزار کرد و در این جلسات نمایندگان هر رشته تخصصی به نوبه خود موشکافانه تعرفه‌های تمام شده سلامت دهان و دندان را ارائه نمودند ولی پس از صرف این‌همه وقت و انجام کارهای کارشناسی توسط اعضای رشته‌های تخصصی، وزارت بهداشت یک‌جانبه و بدون درنظرگرفتن واقعیت‌های اقتصادی و شرایط نامطلوب اقتصادی اقدام به ارائه تعرفه می‌نماید، درحالی‌که هزینه تجهیزات و مواد دندانپزشکی از شروع سال تابه‌حال 3 الی 5 برابر شده باید گفت که با ارائه تعرفه‌های جدید آشکار می‌شود که کیفیت ارائه خدمات دندانپزشکی به آحاد مردم، دغدغه مدیران وزارتی و دبیر شورای‌عالی بیمه نیست.

این نکته جای تأمل دارد که دبیر شورای‌عالی بیمه چندین بار در جلسات تخصصی تعرفه دندانپزشکی شرکت نموده و اذعان به تعیین تعرفه‌های واقعی خدمات دندانپزشکی داشتند، اما چرا باید باعث ایجاد لجام گسیختگی و بی‌تدبیری در سلامت دهان و دندان جامعه و بی‌انگیزگی و ورشکستگی همکاران دندانپزشک به‌خصوص قشر جوان شوند؟

جامعه دندانپزشکی به دلیل عدم حمایت دولت، مواد و تجهیزات را با تعرفه دلار آزاد خریداری می‌کند و برای سلامتی جامعه هیچ‌وقت تعرفه‌های تمام شده را از مردم عزیز نگرفته‌اند، متأسفانه در یک ماه اخیر شاهد خارج شدن مواد اولیه بی‌حسی از پوشش ارز دولتی هم بودیم که خود گواه ندانم‌کاری سیاستگذاران عرصه سلامت و متزلزل بودن جایگاه دندانپزشکی در وزارت بهداشت است.

در پایان پیشنهاد می‌گردد که جامعه دندانپزشکی ضمن مخالفت با تعرفه‌های مصوب، با همدلی و وفاق مستندات کارشناسی شده نمایندگان انجمن‌ها و جامعه دندانپزشکی را همراه با ضمائم به هیئت دولت ارائه نماید تا واقعیت‌ها و الزامات مشخص شود

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.