پنجشنبه، 9 فروردین 1403

داروی آنتی بادی موثر برای فرم های خفیف و متوسط کرونا

مجوز اضطراری FDA برای داروی باملانیویماب

مجوز اضطراری FDA برای داروی باملانیویماب
باملانیویماب برای بیماران با جواب مثبت آزمایش کووید 19 که سن بالاتر از 12 سال و وزن حداقل 40 کیلوگرم دارند و در معرض خطر بالایی برای پیشرفت به نوع شدید بیماری و یا بستری شدن در بیمارستان هستند(شامل افرادی که 65 سال سن یا بیشتر دارند و یا بیماری های مزمن زمینه‌ای دارند) تجویز می شود

 

ترجمه: دکتر امیر صدری

سازمان غذا و داروی امریکا(FDA) مجوز استفاده اضطراری (EUA) را برای درمان با داروی آنتی بادی مونوکلونال باملانیویماب برای درمان کووید 19 خفیف تا متوسط ​​در بیماران بزرگسال و کودکان صادر کرد. در بیانیه این سازمان آمده است: «باملانیویماب برای بیماران با جواب مثبت آزمایش کووید 19 که سن بالاتر از 12 سال و وزن حداقل 40 کیلوگرم دارند و در معرض خطر بالایی برای پیشرفت به نوع شدید بیماری و یا بستری شدن در بیمارستان هستند(شامل افرادی که 65 سال سن یا بیشتر دارند و یا بیماری های مزمن زمینه‌ای دارند) تجویز می شود. در حالی که ایمنی و اثربخشی این روش درمانی تحقیقاتی همچنان مورد ارزیابی قرار می گیرد، باملانیمویماب در آزمایشات بالینی نشان داده که دارای اثر مثبت در کاهش بستری در بیمارستان یا مراجعه به اورژانس در بیماران در معرض خطر پیشرفت بیماری در طی 28 روز پس از درمان در مقایسه با دارونما شده است. باملانیویماب برای بیمارانی که به دلیل کووید 19 در بیمارستان بستری شده و یا به دلیل این بیماری به اکسیژن درمانی نیاز دارند، مجاز نیست.»

نتایج اولیه حاکی از آن است که این دارو – که مشابه دارویی است که برای پرزیدنت ترامپ پس از ابتلا به بیماری مصرف شد- ممکن است به پاکسازی زودتر ویروس منجر شود و احتمالً بستری شدن در بیماران با کووید 19 خفیف تا متوسط ​​را کاهش دهد. مطالعه روی آن در بیماران بستری متوقف شد، زیرا ناظران مستقل اعلام کردند دارو در آن شرایط کمک نمی کند.

فقط یک دارو(داروی رمدسیویر شرکت گیلیاد) دارای تاییدیه کامل FDA برای درمان کووید 19 است. دستورالعمل‌های درمانی همچنین استفاده از دگزامتازون و سایر استروئیدها برای برخی از بیماران بستری در بیمارستان را صادر کرده است.

در حال حاضر یک روش درمانی دیگر برای استفاده اضطراری مجاز اعلام شده است - پلاسمای بهبودیافتگان کووید 19. با این حال، هیچ مطالعه وسیعی اثبات نکرده که این شیوه نتیجه بهتری از مراقبت‌های معمول داشته باشد.

داروی جدید بخشی از خانواده در حال ظهور درمان های بیولوژیکی است که رویکرد جدید امیدوار کننده‌ای برای جلوگیری از حالت شدید و مرگ و میر ناشی از کووید 19 ارائه می‌دهند. کارشناسان می گویند این داروهای تزریقی می توانند به عنوان یک فرصت درمانی برای کمک به مدیریت ویروس تا زمانی که واکسن به طور گسترده در دسترس نباشد استفاده شوند.

این داروها نسخه های آزمایشگاهی ساخته شده از آنتی بادی‌ها(پروتئین‌های خون که بدن برای کمک به هدف قرار دادن و از بین بردن عفونت‌های خارجی تولید می کند) هستند. روش‌های درمانی جدید نسخه تغلیظ شده آنتی بادی‌هایی است که در مطالعات موثرترین اثر را در برابر ویروس دارند.

شرکت Regeneron Pharmaceuticals Inc هم برای داروی آنتی بادی مورد آزمایش خود، همان دارویی که ترامپ دریافت کرد، درخواست مجوز اضطراری کرده است.

دولت آمریکا 375 میلیون دلار برای خرید 300 هزار دوز از این دارو اختصاص داده است. براساس اخبار اعلام شده هر ویال 700 میلی گرم دارو دارد و برای هر بیمار باید 4 ویال دارو مصرف شود.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.